مرغ پرتقالی

مرغ پرتقالی یا مرغ با سس پرتقال یکی ازلذیذترین غذاهاست که علاوه بر ایران در کشورهای دیگری مثل یونان و ایتالیا نیز تهیه می‌شود.برای پخت و سرو مرغ روش‌های متفاوتی وجود دارد. مرغ پرتقالی یا مرغ با سس پرتقال یک ایده جدید برای پخت مرغ است.
با آمدن پائیز سر و کله میوه های خوشمزه  مثل کدو حلوایی ،  به،  پرتقال پیدا میشه  . چه خوبه که غیر از مصرف این میوه خوش عطر و بو و خوشمزه، توی پخت و پز هم از اون بی نصیب نباشیم و غیر از مصرف اون به صورت خام، در تهیه غذاها و شیرینی ها هم ازش استقاده کنیم. اگر تا به حال خوراک مرغ با سس پرتقال رو امتحان نکردین، ابا ما  در بخش اشپزی دایان تجربه کنین و از طعم عالی و عطر خوش اون بی نصیب نمونین.

مواد لازم برای تهیه مرغ پرتقالی

(مناسب برای ۶ نفر)

مرغ  به تعداد افراد

نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه به میزان لازم

کره ۵۰ گرم

زعفران دم‌کرده  به مقدار دلخواه

پیاز ۱ عدد بزرگ

آب پرتقال طبیعی مقدار لازم

زنجبیل ۱ قاشق مرباخوری  در صورت تمایل

آب لیمو ترشبه دلخواه

 

مرغ پرتقالی

طرز تهیه مرغ پرتقالی

  • تکه‌های مرغ را با نمک و فلفل سیاه و قرمز و زعفران دم کرده غلیظ مزه‌دار کنید. اجازه دهید مرغ یک تا دو ساعت در این مواد بماند تا کاملا مزه‌دار شود. هرچه گوشت سفید  مثل مرغ و بوقلمون  و اردک مدت زمان بیشتری مزه دار شود  خوشمزه تر می شوند.
  • در این فاصله پیاز نگینی خردشده را در مقداری روغن مایع تفت دهید تا پیاز‌ها سبک شوند. سپس کره و کمی زنجبیل (دلخواه) را به آن اضافه کنید. وقتی کره آب شد تکه‌های مرغ را به پیاز و کره اضافه کنید.
  • اجازه دهید روی حرارت ملایم گاز، مرغ‌ها آب بیندازند و با آب خودشان مغز پخت شوند. در این مرحله نباید به مرغ‌ها آب یا چیز دیگری اضافه کنید. وقتی مرغ‌ها آب انداخت کمی دیگر  زعفران دم کرده غلیظ ا ضافه کنید و اجازه دهید مرغ‌ها باز هم بپزند. در این مدت هر از چند گاهی مرغ‌ها را زیر و رو کنید تا هر دو طرف مرغ‌ها سرخ  شوند.
  •  وقتی  مرغ به خوبی سرخ شد آب پرتقال را اضافه کرده و حرارت را کم کنید تا آب پرتقال به خورد مرغ‌ها برود و تبدیل به سس پرتقال شود. آب پرتقال را در همین مرحله‌اضافه کنید در غیر این صورت مرغ تلخ می‌شود.
  •  اگر دوست دارید غذا کمی ملس باشد می‌توانید مقداری شکر و کمی آبلیمو اضافه کنید در غیر این صورت اضافه کردن نمک کافی است.

نکات

  • وقتی پرتقال را آب می‌گیرید همراه با آن مقداری از پالپ پرتقال باشد تا سس به غلظت مناسبی برسد.
  • استفاده از آب پرتقال صنعتی توصیه نمی‌شود، چون عطر و رایحه آب پرتقال طبیعی را ندارد.
  • طرز تهیه بلدرچین، بوقلمون، اردک یا هر گوشت سفید دیگری با سس پرتقال به همین ترتیب و با همین دستور پخت است.