ته چین گوشت گرمساری (سمنانی )+طرز تهیه

دوشنبه 29 شهریور 1400 آشپزی
ته چین گوشت گرمساری

ته چین گوشت گرمساری

 در رژیم غذایی مردم استان سمنان، شهرستان گرمسار، غذایی سنتی  و محلی تهیه و طبخ می‌شود که به ته چین گوشت گرمساری شهرت یافته است. درواقع این غذا نوعی چلوگوشت بومی با طعمی لذیذ و شگفت‌انگیز است که طرفداران بسیاری را معطوف خود ساخته است. بانوان هنرمند و کدبانوی گرمساری با ترکیب موادی همچون برنج، گوشت تازه‌ی بره، نمک، فلفل، گرد لیموی یل پودر غوره ، پیاز، کشمش، روغن و زعفران به طبخ این غذای محلی و دوست‌داشتنی ایرانی می‌پردازند.

مواد لازم برای تهیه ته چین گوشت گرمسار 

رشته پلویی   150 گرم
برنج پنج پیمانه
گوشت گوسفند500 گرم
نمک،فلفل،زردچوبه  به مقدار لازم
زعفران    به مقدار لازم
گرد غوره  به مقدار لازم
کره  به مقدار لازم
پیاز  1 عدد
سیب زمینی 1 عدد
سیرچند حبه
گوجه فرنگی 2  عدد

طرز تهیه ته چین گوشت گرمساری

■ ابتدا برای تهیه  این  ته چین  حتما باید از گوشت گوسفندی استفاده کرد که بسیار لطیف و خوش مزه هست. ابتدا گوشت گوسفند رو خوب تمیز می کنیم و اون رو برش ها نازک می زنیم و خوب با فلفل سیاه و زرد چوبه اون رو آغشته می کنیم. کمی گرد غوره هم بهش اضافه می کنیم و داخل یه ظرف در دار فرار دهید و به  مدت یک ساعت  داخل یخچال  بمونه . این کار رو برای این انجام می دهیم تا بوی بد گوشت از بین بره وخوش مزه بشه.

■برنج  را  چند بار شسته و  کمی آب روش می ریزیم و کمی نمک بهش اضافه می کنیم  و اجازه می دهیم  به مدت  چهار ساعت بمونه و خوب خیس بخوره . برنج مون رو حتما از نوع ایرانی استفاده می کنیم و حتما برای این نوع از پلو باید برنج بیشتر از چهار ساعت خیس بخوره. جون مدت زمان پخت این ته چین زیاده باید برنج نرم باشه تا بافتش خشک نشه و سفت نشه.

■ سیب زمینی مون رو خوب پوست می کنیم و می شوریم و اون رو ورقه ورقه برش می زنیم و داخل آب نمک  گذاشته تا بمونه. سیر ها مون رو از پوستش جدا می کنیم و اون رو برش های ورقه ورقه می زنیم . پیاز را پوست می کنیم و می شوریم و اون رو خورد می کنیم .

زعفران را  پودر می کنیم. حالا برای دم کردن زعفران از کمی یخ استفاده می کنیم . فقط از یخ برای دم کردن استفاده کنید و هیچ آبی نریزید.

■ یه قابلمه را  آب می کنیم و  روی حرارت  قرار داده تابه جوش بیاد. وقتی که قابله آبش جوشید حالا برنج  را بهش اضافه می کنیم

■  رشته های پلویی مون رو خورد می کنیم و تا کمی بزرگ تر از برنج مون باشن. توی یه ماهی تابه کمی کره می ریزیم و رشته ها رو بهش اضافه می کنیم و خوب تفت می دیم تا رشته ها از خامی در بیان و کمی قهوه ای بشن. زیر حرارت رو خاموش می کنیم و رشته ها رو از روی حرارت بر می داریم. برنج مون که نزدیک به آب کش کردن رسید رشته های تفت داده شده رو بهش اضافه می کنیم و کمی که گذشت حالا برنج مون رو آب کش می کنیم

■ ته قابلمه تفلون رو کمی روغن می ریزیم و کمی زعفران می ریزیم و نیمی از برنج رو داخل قابلمه می ریزیم. روی برنج ها لایه ای از گوشت ها قرار می دیم و کمی نمک به گوشت ها می زنیم. حالا روی گوشت ها رو با پیاز و سیر خورد شده و سیب زمینی و گوجه فرنگی های حلقه شده می پوشونیم کمی زعفران بهش اضافه می کنیم و مابقی برنج رو روش می ریزیم. در آخر کمی زعفران و کره روی برنج می ذاریم و می ذاریم تا برنج مون به مدت دو تا سه  ساعت بمونه و به خوبی بپزه.

بعد از سپری شدن مدت زمان لازم برای پخت این ته چین بی نظیر زیر قابلمه رو خاموش می کنیم. توی یه ماهی تابه کمی کره رو آب می کنیم. کره آب شده رو روی برنج مون می کشیم و برنج رو هم می زنیم. برنج مون رو توی دیس می کشیم و سرو می کنیم.

برای کنار این ته چین لذیذ می تونید از بورانی اسفناج و سیر ترشی هم استفاده کنید که بی نهایت خوش مزه میشه.

 

 

پلو شوشتری با فیله مرغ

تهیه پلو شوشتری با فیله مرغ

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا