زندگینامه ابو علی سینا

شنبه 18 دی 1400 شعر
بزرگ ترين دانشمندان دنیا ابن سینا

زندگینامه ابو علی سینا

ابو علی سینا پزشک مسلمان، مشهورترین پزشک. فیلسوفان و دانشمندان جهان اسلام در قرون وسطی می باشد .۱ شهریور، هم‌زمان با زادروز ابو علی سینا در ایران این روز را روز پزشک نامیدند.وی به عنوان پدر پزشکی نوین شناخته شده است و مشهورترین اثر وی در پزشکی به نام “کتاب شفابخشی” است که به عنوان یک کتاب درسی استاندارد در بسیاری از دانشگاه های اروپا تبدیل شد و تا قرن های اخیر مورد استفاده قرار گرفت.

 

چکیده ای از بیوگرافی ابن سینا

نام کامل: ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا

لقب:ابوعلی سینا، پور سینا، ابن سینا

حرفه :فیلسوف، دانشمند و حکیم

تاریخ تولد:۱ شهریور ۳۵۹ه‍.ش

محل تولد:بخارا (ازبکستان کنونی)

درگذشت:۳۱ خردادماه ۴۱۶ ه‍.ش، همدان

آرامگاه:آرامگاه ابن سینا در همدان

همسر:یاسمین

 

ابوعلیِ سینا کیست؟

پزشک، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر، منطق دان، فیلسوف و دولتمرد ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین و جهان است که به ویژه به دلیل آثارش در زمینه فلسفه و پزشکی اهمیت دارد.

 

 

بزرگ ترين دانشمندان دنیا ابن سینا

بزرگ ترين دانشمندان دنیا ابن سینا

ابن سینا در چه سالی به دنیا آمد.

ابن سینا (ابوعلی سینا) ، یا ابن سینا (937-1037). وی پزشک و فیلسوف ایرانی بود. وی در نزدیکی بخارا ، مرکز آن زمان سلسله سامانیان به دنیا آمد.پدرش عبد الله  اهل بلخ بود و مادرش ستاره نام داشت ، زنی از اهالی روستای افشنه .

زندگی و تحصیلات  ابن سینا

هنگامی که ابن سینا پنج سال داشت ، نزد پدر که مردی فاضل بود حساب ، ریاضیات ، رو خوانی قرآن و صرف و نحو زبان عربی می آموخت او از همان ابتدا بسیار باهوش بود و برای کسب دانش شوق و اشتیاق فراوانی داشت پس از چندی نیز به مکتب رفت که سر آمد هم مکتبی های خود بود

هنگامی که او 10 ساله بود ، او قرآن و همچنین دستور زبان و ادبیات عربی را آموخته بود. وی در سن 16 سالگی نه تنها در علوم طبیعی و متافیزیک ابتدایی بلکه در تئوری پزشکی نیز تسلط داشت. او صرفاً به درک تئوریک پزشکی قانع نبود ، بنابراین شروع به معالجه بیماران کرد. وی به اندازه کافی دانش پزشکی داشت تا بتواند نوح بن منصور ، حاکم سامانی را که بیمار است ، معالجه کند.

وقتی که ابن سینا به هجده سالگی رسید، ديگر احتیاج به خواندن و فراگیری هیچ علمی نداشت؛ چرا‌که همه علوم را فرا گرفته بود و تنها لازم بود تا فهم خود را لحاظ عمق افزایش دهد تا آموخته های خود را بهتر درک کند.

در اواخر عمر خود یکبار به شاگرد مورد توجه خویش، جوزانی گفت که در تمام مدت عمر، چیزی بیش از آنچه که در هجده سالگی می دانسته، نیاموخته است.

 

بزرگ ترين دانشمندان دنیا ابن سینا

بزرگ ترين دانشمندان دنیا ابن سینا

 

آثار ابن سینا

آثار اصلی او دو دانشنامه علمی و فلسفی جامع به نام‌های کتاب شفا و دانشنامهٔ علائی، وهمچنین القانون فی الطب به عنوان یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی است.ابوعلی سینا یکی از مفسران اصلی ارسطو بود و تقریباً 200 کتاب در زمینه علوم ، دین و فلسفه نوشت.

 

دو اثر مهم ابن سینا عبارتند از

ابوعلی سینا یکی از مفسران اصلی ارسطو بود و تقریباً 200 کتاب در زمینه علوم ، دین و فلسفه نوشت. دو اثر مهم ابن سینا عبارتند از: شیفا (کتاب التیام) و القانون فی تیب (قانون پزشکی).

اولی دائرlopالمعارفی فلسفی است که بر اساس سنت ارسطویی ساخته شده است و دومی مشهورترین کتاب منفرد در تاریخ پزشکی است. سیستم پزشکی وی در اروپا و خاورمیانه بسیار استاندارد بود.

شیفا (کتاب التیام) و: المعارفی فلسفی است که بر اساس سنت ارسطویی ساخته شده است

القانون فی تیب (قانون پزشکی) مشهورترین کتاب منفرد در تاریخ پزشکی است. سیستم پزشکی وی در اروپا و خاورمیانه بسیار استاندارد بود.

 

مشهورترین اثر مکتوب ابن سینا قانون (Canon)

مهم‌ترین اثر ابن‌سینا در پزشکی، کتاب “قانون” (القانون فی الطب) است که آن را پیش از سال 406 هجری قمری، یعنی در حدود 35 سالگی تألیف کرد. این کتاب طی چندین سده، چه در سرزمین‌های اسلامی و چه در اروپای سده‌های میانه، همه کتاب‌های دیگر در این زمینه را تحت‌الشعاع قرار داد.

قانون (Canon) مشهورترین اثر مکتوب ابن سینا در مورد علم پزشکی، ساختار و تاریخچه، کیهان شناسی، علم مزاج، خلق‌وخو، داروها، آسیب شناسی، بیماری های خاص و ترکیب های دارویی و بسیاری مفاهیم اساسی دیگر در این علم است. این کتاب، مجموعه‌ای از پنج کتاب است که هر کدام به بخشی خاص از این علم می‌پردازند.

 

زندگینامه ابو علی سینا پدر علم پزشکی

زندگینامه ابو علی سینا

شاگردان ابن سینا

  • ابوعبیدالله عبدالواحد بن محمد جوزجانی
  • ابوالحسن بهمنیار بن مرزبان
  • ابوعبدالله محمد بن احمد المعصومی
  • شیخ علی نسائی خراسانی

 

 ازدواج ابن سینا 

در منابع تاریخی هیچ گزارش جدی دربارهٔ ازدواج ابن سینا مطرح نشده‌است، جز این‌که برخی گفته‌اند با دختری به نام یاسمین که کنیز فراری خلیفه بغداد بود، ازدواج کرد، که آن هم دیری نپایید.

 

درگذشت ابن سینا و آرامگاه

ابن سینا در سال 1037 در همدان ، ایران درگذشت.

می‌گویند ابن سینا در سفر به همدان مبتلا به قولنج شد که که پیشتر هم به آن مبتلا شده بود و در اثر آن در روز ۲ تیر ۴۱۶ هجری شمسی درگذشت و در همدان به خاک سپرده شد. اما علت اصلی مرگ ابن سینا مشخص نیست. می‌دانیم که او مدت‌ها از یک بیماری رنج می‌برده‌است. حدس زده می‌شود که علت مرگ او شاید سرطان روده بزرگ، آمیبیاز و … بوده باشد.

ابن سینا در همان محل مرگ، یعنی همدان به خاک سپرده شد و آرامگاه بوعلی‌سینا هم‌اکنون در این شهر قرار دارد.
اهمیت تداوم ابن سینا به عنوان شخصیتی برجسته در تاریخ اسلام را می توان در آرامگاه او در همدان مشاهده کرد. با وجود اینکه در اوایل قرن بیستم از بین رفته بود، اوسلر خاطرنشان کرد که «ایران بزرگ هنوز هم تمرین زیادی دارد، زیرا مقبره او بسیار مورد بازدید زائران قرار می‌گیرد، که گفته می‌شود درمان در میان آنها غیر معمول نیست.»

در دهه 1950 مقبره مرمت شد و به آرامگاهی چشمگیر تبدیل شد که با یک برج با الهام از مغول تزئین شده بود و یک موزه و کتابخانه 8000 جلدی نیز به آن اضافه شد. محل استراحت ابن سینا همچنان یک توقف اصلی برای گردشگران در منطقه است. این پزشک و فیلسوف بزرگ اکنون نیز مانند زمان حیات خود، همچنان توجه علما و عموم را به خود جلب می کند.

 

استاد شهریار

بیوگرافی استاد شهریار/ اشعاربرگزیده استاد شهریار

حافظ شیرازی

زندگینامه حافظ شیرازی/چند شعر بسیار زیبا از حافظ شیرازی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا