کتاب سمفونی مردگان اثر عباس معروفی

دوشنبه 17 بهمن 1401 کتاب

کتاب سمفونی مردگان اثر عباس معروفی

نویسنده : عباس معروفی

شهر : تهران

زبان : فارسی

تعداد جلد : یک جلد

آغاز کتاب سمفونی مردگان

وقتی کتاب سمفونی مرگان را باز می کنیم به جای مقدمه با تفسیری از آیه 26 سوره مائده مواجه می شویم که: قابیل گفت: من تو را البته خواهم کشت، هابیل در جواب گفت: مرا گناهی نیست که خدا قربانی پرهیزکاران را خواهد پذیرفت. اگر تو قصد کشتن مرا داشتی من هیچ وقت چنین قصدی برای تو نخواهم داشت، چرا که من از خدا میترسم! شاید مخاطب با خواندن تفسیر این آیه در ابتدای کتاب تصویر داستانی که درباره دو برادر است را در ذهن خود مجسم کنند؛ اما این تمام ماجرا نیست چرا که عباس معروفی در ادامه، داستان جذاب و شگفت آوری را برای مخاطب تدارک دیده است.

کتاب سمفونی مردگان 

کتاب سمفونی مردگان

خلاصه کتاب سمفونی مردگان

کتاب سمفونی مردگان در مورد خانواده ای 6 نفره است که در اردبیل سکونت دارند و تمام داستان در این شهر اتفاق می افتد. جابر اورخانی یک بازاری متمول و بسیار سخت گیر و متعصب است که صاحب سه پسر و یک دختر است. پسر ارشد او که یوسف نام دارد در خلال جنگ جهانی دوم فکر پرواز به سرش می زند و خود را از پشت بام به پایین می اندازد و فلج می شود. پس از یوسف چشم امید پدر به آیدین دومین فرزند خانواده است، اما آیدین فردی روشنفکر است.

شب ها کتاب می خواند و گاهی شعر می نویسد و علاقه مند به ادامه تحصیل است و نمی خواهد شغل پدر را ادامه دهد، اما پدر همواره سد راه او قرار می گیرد و به او فشار وارد می کند تا جایی که آیدین مجبور به ترک خانه می شود. آیدا قل دیگر آیدین است که مانند تمام زنان آن دوران در حاشیه قرار دارد و دیده نمی شود. در هفده سالگی ازدواج می کند و به آبادان می رود اما چند سال بعد خبر خودسوزی او در روزنامه ها پخش می شود. اورهان فرزند آخر خانواده با سیاهی و سردی دوران کنار آمده و شیوه پدر را در پیش گرفته است و به دلیل حرص و طمع بیش از حد می خواهد تنها وارث پدر باشد، پس بعد از فوت پدر و مادرش تصمیم به کشتن یوسف و دیوانه کردن آیدین می گیرد.

درباره کتاب سمفونی مردگان

سمفونی مردگان برای اولین بار در سال 1368 به چاپ رسید ، داستان سمفونی مردگان، همان‌طور که در مطالب ذکرشده‌ی بخش اول به تفصیل بیشتر گفته‌ایم، ماجرای زندگی یک خانواده‌ی سنتی اردبیلی در عصر رضاشاه را روایت می‌کند که این زندگی با تعدد شخصیتی و تنافر روحیات، عقاید و باورهای شخصیت‌ها، تبدیل به صحنه‌ی جنگ فلسفی  همیشگی اعضای خانواده می‌ باشد.

درباره کتاب سمفونی مردگان 

درباره کتاب سمفونی مردگان

معرفی نویسنده کتاب سمفونی مردگان

رمانهای عباس معروفی شاخصهها و ویژگیهای خاص و منحصر به فرد این نویسنده را دارد. تصویرسازی درست و به جا یکی از جذاب ترین ویژگیهای قلم عباس معروفی است؛ چرا که مخاطب در هر سن و سال و در هر دوره و زمان می‌تواند با دنبال کردن رمانهای عباس معروفی پا به دنیایی بگذارد که نویسنده برای مخاطب ساخته است.

برخی از آثار عباس معروفی 

  • سال بلوا
  • تماماً مخصوص
  • فریدون سه پسر داشت
  • نام تمام مردگان یحیاست
  • پیکر فرهاد
عباس معروفی 

عباس معروفی

بخشی از متن های کتاب سمفونی مردگان

دکتر گفت: مریض کدام یکیتان است؟

با دست به آیدین اشاره کردم و نشستم.

دکتر گفت: چهاش هست؟

گفتم: توی سرش بازار مسگرهاست. توی دلش رخت میشورند. توی پاهاش سیم میکشند.

دکترگفت: ببرش دیوانهخانه.

و یا این جمله معروف که برای طرفداران معروفی آشناست:

همه این حرفها احساس واقعیم بود. هنوز هم هست، اما پیش از اینکه گرفتار تو بشوم باید بروم. باید شوق را توی دلم بکشم. باید عشق را توی دلم سر ببرم.

کتاب شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری

کتاب سال بلوا اثر عباس معروفی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا