کتاب ررابینسون کروزوئه اثر دانیل دفو

شنبه 16 اردیبهشت 1402 کتاب
کتاب ررابینسون کروزوئه

مشخصات کتاب ررابینسون کروزوئه

نام کتاب:کتاب ررابینسون کروزوئه

نویسنده:دانیل دفو

کشور:انگلستان

زبان:انگلیسی

گونه: ادبی افسانه تاریخی

درباره کتاب ررابینسون کروزوئه

رابینسون کروزوئه یا رابینسون کروسو مشهورترین رمان نویسنده انگلیسی دانیل دِفو است. این کتاب یک خودزندگینامه منحصربه‌فرد روحانی و خیالی است.
رمانی از دانیل دفو است که برای اولین بار در 25 آوریل 1719 منتشر شد. اولین نسخه، رابینسون کروزوئه قهرمان اثر را به عنوان نویسنده آن معرفی کرد و بسیاری از خوانندگان را به این باور رساند که او یک شخص واقعی و کتاب است.

رابینسون کروزو نام اثری نام‌‌آشنا است که اگر کتاب آن را نخوانده باشیم، حتما یکی از اقتباس‌های سینمایی‌اش را دیده‌ایم. این اثر شهرت جاودانه‌ای برای دانیل دفو رقم زد و امروزه، بعد از چند قرن اثری مورد توجه است که در سراسر دنیا ترجمه و تجدید چاپ می‌شود.

این کتاب به شکل معرفتی، اعترافی و تعلیمی به‌عنوان زندگی‌نامه‌ای از شخصیت اصلی ارائه می‌شود – مردی که 28 سال را در یک جزیره صحرایی دورافتاده در نزدیکی سواحل ونزوئلا و ترینیداد سپری می‌کند.

نویسنده کتاب ررابینسون کروزوئه

دانیل دفو (Daniel Defoe) که «پدر رمان انگلیسی» لقب گرفته است دانیل دِفو نویسنده انگلیسی است که به خاطر رمان رابینسون کروزوئه، معروفترین اثرش، به او لقب «پدر رمان انگلیسی» را داده‌اند.او به غیر از فعالیت در زمینه نویسندگی، یک تاجر، مأمور اطلاعاتی و روزنامه‌نگار نیز بود. تاریخ و مکان دقیق تولد او مشخص نیست و تاریخ‎‌نگاران معتقدند بین سال‌های 1659 تا 1662 به‌دنیا آمده است.

 

اقتباس‌های سینمایی رابینسون کروزو

رابینسون کروزو اثری به‌یادماندنی و جذاب است که توجه سینماگران را به خود جلب کرده است. نخستین اقتباس سینمایی رابینسون کروزو به سال 1954 برمی‌گردد که «لوئیس بونوئل»، کارگردان برجسته‌ی اسپانیایی ساختن اثر را به‌عهده گرفت. در سال 1964 براساس کتاب رابینسون کروزو یك مجموعه‌ی فرانسوی برای گروه سنی كودك و نوجوان در چهار قسمت روی آنتن تلویزیون آلمان رفت. بعدها این مجموعه در تلویزیون آمریکا و انگلیس نیز پخش شد.

در سال 1997 «راد هاردی»، کارگردان استرالیایی فیلم دیگری با اقتباس از کتاب رابینسون کروزو را کارگردانی کرد. سریال این اثر با نام کروزو در اکتبر سال 2008 از شبکه ان بی سی پخش شد که در آن شخصیت اصلی داستان حدود شش سال در یک جزیره دور از همسر و فرزندش زندگی می‌کند و در آخر با کمک یک بومی نجات داده می‌شود. در سال 2016 در دنیای انیمیشن نیز اثری سه بعدی به نام زندگی وحشی (The Wild Life) ساخته شد و با استقبال مخاطبان روبرو شد.

 

خلاصه رمان رابینسون کروزو

رابینسون کروزوئه در اوت 1651 بر خلاف میل والدینش که از او می خواستند حرفه حقوقی را دنبال کند، از کینگستون بر هال برای یک سفر دریایی به حرکت در می آید. پس از یک سفر پر فراز و نشیب که کشتی او در طوفان غرق می شود، اشتیاق او برای دریا چنان قوی باقی می ماند که دوباره راهی دریا می شود.

مدتی بعد در سفری دوباره به آفریقا به وسیله راهزنان دستگیر شده و به عنوان برده فروخته می‌ شود.دو سال بعد با پسری به نام ژوری با قایق فرار می کند. کاپیتان یک کشتی پرتغالی در سواحل غربی آفریقا او را نجات می دهد این کشتی در مسیر برزیل است. کروزوئه ژوری را به کاپیتان می فروشد. با کمک کاپیتان، کروزوئه مزرعه ای در برزیل تهیه می کند.

در برزیل با تجار و مزرعه داران معامله می‌ کند تا به گینه برود، برده بخرد و دوباره برگردد. ولی در مسیر سفر به گینه در دریای کارائیب گرفتار طوفان می شود، به طوری که کشتی اش تقریباً از بین می‌ رود. کروزو به عنوان تنها بازمانده کشتی خود را در یک ساحل متروک می‌ یابد. او تمام تلاش خود را برای زنده ماندن به کار می‌ گیرد.

سال‌ها می‌ گذرد و رابینسون کروزو همچنان در جزیره تنهاست. روزی او ردپای چند انسان را در ساحل جزیره کشف می‌ کند. با تعقیب ردپاها، با گروهی از مردم بومی مواجه می‌ شود که اسیران را به جزیره آورده‌ اند تا آنها را کشته و گوشتشان را بخورند. مدتی می‌ گذرد تا اینکه روزی یکی از اسیران از چنگ آدم خوارها می گریزد. کروزو برای کمک به او، به بومیان شلیک می‌ کند. اسیر با کروزو او همراه می‌ شود، در حالی که به خاطر نجات جانش خود را برده او می داند. کروزو نام اسیر را جمعه می‌ گذارد، زیرا او را در روز جمعه نجات داده است. جمعه به تدریج با تعلیمات کروزو به یک مسیحی انگلیسی‌ زبان تبدیل می شود.

آنها در حدود ۳۰ سال در جزیره زندگی می کنند، در حالی که در این مدت تجربه برخورد با مردم محلی، اروپایی ها و راهزنان دریایی را از سر گذرانده اند. پس از این مدت، کروزو به همراه جمعه و تعدادی از دزدان دریایی عازم انگلیس می‌ شود. پس از انگلیس به برزیل می رود و مزارع خود را به فروش می رساند و بعد از اقامتی کوتاه مدت در این کشور، به جزیره بر می‌ گردد تا دیداری دوباره از آن داشته باشد.

 

شخصیت های کتاب ررابینسون کروزوئه

رابینسون کروزوئه: راوی رمانی که کشتی غرق می شود.

جمعه: یک کارائیب بومی که کروزوئه او را از آدمخواری نجات می دهد و متعاقباً آن را “جمعه” نامگذاری کرد. او خدمتکار و دوست کروزوئه می شود.

Xuri: خدمتکار کروزوئه پس از فرار از بردگی از دست کاپیتان مریخ نورد. او بعداً به عنوان یک خدمتکار به ناخدای دریایی پرتغالی سپرده شد.

بیوه: دوست کروزوئه که در زمان غیبت به دارایی هایش نگاه می کند.

کاپیتان دریایی پرتغالی: کروزو را پس از فرار از بردگی نجات می دهد. بعداً با پول و مزرعه به او کمک می کند.

اسپانیایی: مردی که توسط کروزوئه و جمعه از دست آدمخوارها نجات می یابد و بعداً به آنها کمک می کند تا از جزیره فرار کنند.

پدر جمعه: نجات توسط کروزوئه و جمعه همزمان با اسپانیایی.

کروتزنائر:پدر رابینسون کروزوئه: تاجری به نام کروتزنائر.

کاپیتان مریخ نورد: دزد دریایی موری سالی که کروزو را اسیر و به بردگی می گیرد.

خدمه خائن: اعضای یک کشتی شورش شده که در اواخر رمان ظاهر می شوند

وحشی ها: آدم خوارهایی که به جزیره کروزوئه می آیند و تهدیدی برای اعتقادات مذهبی و اخلاقی کروزوئه و همچنین امنیت خود او هستند.

بریده‌ای از رمان ررابینسون کروزوئه :

نام من رابینسون کروزوئه است. در سال ۱۶۹۲ میلادی در یکی از شهرهای انگلستان به نام یورک به‌دنیا آمدم. من از سه فرزند خانواده، کوچک‌ترین آنها بودم. بزرگ‌ترین برادرم سرباز بود و در جنگ با اسپانیا کشته شد. برادر وسطی‌ام مثل آب خوردن ناپدید شد و خبری از او نشد که نشد. یک روز از خانه خارج شد و دیگر هرگز برنگشت.

پدر و مادرم که دو فرزندشان را از دست داده بودند، دیگر حاضر نبودند مرا از دست بدهند. پدرم از من می‌خواست وکیل شوم و در خانه کنار آنها باشم. اما من شیفتهٔ ماجراجویی و سفر به سرزمین‌های دوردست بودم. دلم می‌خواست یک دریانورد شوم. یک روز صبح، پدرم مرا صدا کرد تا به اتاقش بروم. او مردی آرام، سخت‌گیر و بسیار تیزهوش بود.

برای مدتی طولانی دربارهٔ رؤیاهای جوانی با من حرف زد. پدرم برای تأمین یک زندگی خوب و راحت برای خانواده‌اش خیلی سختی کشیده بود. بنابراین من چگونه می‌توانستم به‌خاطر رؤیای سفرکردن به دریاهای دوردست به همهٔ این چیزها پشت پا بزنم؟

رمان طاعون

رمان طاعون نوشته آلبر کامو

کتاب ایلیاد اثر هومر

کتاب ایلیاد اثر هومر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا