کتاب ملت عشق اثر الیف شافاک

یکشنبه 16 بهمن 1401 کتاب

 مشخصات کتاب ملت عشق

نام کتاب : کتاب ملت عشق (شریعت عشق)

نویسنده : الیف شافاک

تعداد صفحات : ۴۱۸

مترجم : نازنین جباریان صابر

 

درباره کتاب ملت عشق

رمان ملت عشق در سال 2010 منتشر شد ، این رمان جز محبوب ترین رمان های تاریخ ترکیه می باشد ، این رمان شامل دو روایت است اولی در مورد زن خانه‌دارِ متاهل و ناخشنود به نام اِللا روبینشتاین است که در ماساچوست آمریکا زندگی می‌کند. اِللا برای آژانس ادبی کار می‌کند و در حال حاضر او بر روی کتابی به نام «کُفر شیرین» که توسط عزیز زاهارا نوشته شده است، کار می‌کند. داستان عزیر، روایت دوم این رمان است.آنچه در مورد رمان ملت عشق بسیار چشم‌گیر و جذاب است نحوه تغییر زاویه دید می‌باشد. در کتاب از زاویه دید اول شخص و سوم شخص استفاده شده و همین باعث جذابیت دو چندان مطالب شده است. کتاب مدام از زاویه دید افراد مختلف روایت می شود و حدود ۱۸ نفر، اتفاقات را روایت می‌دهند.

معرفی نویسنده کتاب ملت عشق

الیف شافاک در سال ۱۹۷۱ در استراسبورگ فرانسه به دنیا آمد. دوران کودکی و جوانی‌اش در آنکارا، مادرید، عمان، کلن، استانبول، بوستون، میشیگان و آریزونا گذشت. فارغ‌التحصیل رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه فنی خاورمیانه (آنکارا) است. دوره کارشناسی ارشد را نیز در همان دانشگاه در رشته مطالعات زنان و دوره دکتری را در رشته علوم سیاسی به پایان رساند.

الیف شافاک

الیف شافاک

خلاصه ی رمان ملت عشق

در داستان اول ، درمورد اللا روبینشتاین می باشد که در آمریکا زندگی میکند ، این خانم متاهل می باشد و فرزند دارد ، او همه ی زندگی خود را صرف زندگی زناشویی کرده است ، این خانواده از لاظ مالی موقعیت خوبی دارند زیرا همسر اللا یک دندان پزشک است ، تنها مشکل این رابطه نبودن عشق میان این زوج بود ، که هر دو آن را پذیرفته بودند ! اما با این حال رابطه اللا با خانواده‌اش هم چندان خوب نبود و رابطه زناشویی‌اش در خطر بود. طبق تشبیه کتاب، اللا شبیه یک برکه بود، یک برکه راکد. در اینجا اولین جملات کتاب می‌تواند جالب توجه باشد.داستان دوم رمان، ماجرای همین رمانی است که به اللا داده می‌شود، یعنی داستان کتاب ملت عشق. ملت عشق در واقع رمانی در مورد عشق مولانا و شمس تبریزی است که در قرن هفتم اتفاق می‌افتد.

مولانا

مولانا

بخشی از کتاب ملت عشق

تمام زندگی اللای بیچاره خلاصه شده بود در راحتی شوهر و بچه‌هایش. نه علمش را داشت و نه تجربه‌اش را تا به تنهایی سرنوشتش را تغییر دهد. هیچ‌گاه نمی توانست خطر کند. همیشه محتاط بود، حتی برای عوض کردن مارک قهوه‌ای که می‌خورد بایست مدت‌های طولانی فکر می‌کرد. از بس خجالتی و سر بزیر و ترسو بود؛ شاید بشود گفت آخر بی‌عرضگی بود. درست به همین دلایل آشکار بود که هیچ کس، حتی خودش هم نفهمید که چطور اللا روبینشتاین بعد بیست سال آزگار زندگی زناشویی یک روز صبح از دادگاه، تقاضای طلاق کرد و خودش را از شر تاهل آزاد کرد و تک و تنها به سفری رفت با پایانی نامعلوم؛ اما حتما دلیلی داشت: عشق.

اللا به شکلی غیر‌منتظره عاشق شد، عاشق مردی که اصلا فکرش را هم نمی‌کرد و به هیچ وجه انتظارش را نداشت. آن دو نه در یک شهر زندگی می‌کردند و نه حتی در یک قاره. حتی اگر هزاران کیلومتر فاصله میانشان را در نظر نگیریم، شخصیت هایشان هم خیلی با هم فرق می‌کرد، انگار یکی شب بود، دیگری روز. طرز زندگیشان هم زمین تا آسمان فرق داشت. بینشان پرتگاهی عمیق بود. این که دو نفر که در وضعیت عادی به سختی می‌توانستند یکدیگر را تحمل کنند، این طور در آتش عشق بسوزند، پدیده‌ای غیرمنتظره بود؛ اما پیش آمد و چنان سریع پیش آمد که اللا حتی نفهمید چه بر سرش آمد تا بتواند از خودش محافظت کند! عشق یک‌باره از غیب مثل تکه سنگی در برکه راکد زندگی اللا افتاد و او را لرزاند، تکان داد و زندگی‌اش را زیر و زبر کرد.

شمس تبریزی

شمس تبریزی

خواندن کتاب ملت عشق به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

تمامی علاقمندان داستان‌های عاشقانه و ادبیات عرفانی را به خواندن این اثر خارق‌العاده دعوت می‌کنیم.

تعداد فصل های کتاب ملت عشق

  • خاک: عمق و آرامش
  •  آب: تغییر و جریان یافتن
  •  باد: رفتن و یا کوچ کردن
  • آتش: گرما و نابودی
  •  خلأ: تاثیر نبود چیزها
زندگینامه شمس و مولانا

زندگینامه شمس و مولانا

افتخارات کتاب ملت عشق

– نامزد جایزه ادبی بین المللی دوبلین در سال 2011
– دریافت جایزه محمد حسن عسکری برای ترجمه اردو در سال 2017
– پرفروش‌ترین کتاب تاریخ ترکیه با بیش از 500 بار تجدید چاپ
– یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های ترجمه شده در ایران

کتاب سال بلوا اثر عباس معروفی

کتاب صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا