معرفی کتاب سگ ولگرد اثر صادق هدایت

پنج‌شنبه 15 دی 1401 کتاب
کتاب سگ ولگرد

معرفی کتاب سگ ولگرد اثر صادق هدایت

نام کتاب : کتاب سگ ولگرد

نویسنده : صادق هدایت

ناشر چاپی : انتشارات گیوا

سال انتشار : ۱۳۹۸

تعداد صفحات : ۱۴۴

زبان : فارسی

 

درباره کتاب سگ ولگرد اثر صادق هدایت

سگ ولگرد داستان کوتاهی از صادق هدایت است که نخستین بار در سال ۱۳۲۱ نوشته شد. در آن دوران هدایت ممنوع‌القلم بود و به همین دلیل داستانش بعد از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، به همراه چند داستان دیگر در مجموعه داستانی به همین نام در تهران منتشر شد.

این داستان که کتاب نامش را وامدار آن است درباره یک سگ اصیل اسکاتلندی به نام پات است. پات پس از گم کردن صاحبش، سرگردان شده. انسان‌ها آزارش می‌دهند. اما در همان زمانی که آزار می‌بیند در عمق چشمانش می‌توان روح او را دید. او سگی معمولی نیست. پات در آرزوی بازگشت به دوران کودکی است

سگ ولگرد

سگ ولگرد

خلاصه داستان های کتاب سگ ولگرد اثر صادق هدایت

«سگ ولگرد»: داستان آن دربارهٔ سگ اصیل اسکاتلندی به نام پات است که پس از گم کردن صاحب خود، سرگردان شده و از سوی انسان‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. پات سگی معمولی نیست، او در آرزوی بازگشت به دوران کودکی است و در ته چشم‌هایش، روحی انسانی دیده می‌شود.

«دن‌ژوان کرج»: داستان به شیوهٔ اول شخص مفرد نوشته شده‌است. راوی که نمایندهٔ فکری خودِ نویسنده است، برای پرهیز از به‌جا آوردن رسم دیرین دید و بازدید سال نو به کرج می‌رود تا تعطیلات را در آن‌جا بگذراند. او ناخواسته در معرض ماجرایی عشقی قرار می‌گیرد و آن را به عنوان یک شاهد بی‌طرف، و از دستِ اول نقل می‌کند.

«بن‌بست»: شریف از اعیان یکی از شهرستان‌هاست. او در تهران درس خوانده و اکنون رئیس ادارهٔ مالیهٔ زادگاهش است. او به شغلش اهمیتی نمی‌دهد و از دوستان همکارش عقب افتاده است. آنچه که موجب عقب‌افتادگی او شده «عرق و تریاک» که مرتب می‌نوشد و می‌کشد نیست، بلکه «خوش طینتی» اوست.

«کاتیا»: مهندسی اتریشی که در جنگ جهانی اول شرکت داشته، دربارهٔ زنی به نام کاتیا که در اردوی اسیرهای جنگی در سیبری با او آشنا شده، با راوی داستان گفتگو می‌کند. کاتیا تنها زنی است که به او نزدیک شده و بر او «اثری فراموش‌نشدنی» داشته است.

«تخت ابونصر»: گروهی از باستان‌شناسان آمریکایی به‌رهبری دکتر وارنر در محوطهٔ تخت ابونصر مومیایی به‌نام سیمویه را می‌یابند. سیمویه توسط زن و خواهرش، گوراندخت، همراه با زن جدیدش خورشید خانم، به‌دلیل حسادت، با شرابی خواب‌آلود به خواب کاذب یا بوشاسپ فرو رفته است و گوراندخت نیز به‌خواست خود همراه با آنان زنده‌به‌گور شده است.

«تجلی»: داستان در پانسیون ارمنیان در تهران روی می‌دهد. زن شوهرداری به نام هاسمیک عاشق جوانی به نام سورن است. او می‌خواهد به معشوقش اطلاع دهد که نمی‌تواند سر قرار حاضر شود. او یک روز تمام در جستجوی سورن است تا او را از نیامدن سر قرار با خبر کند. با این وجود، نه سورن و نه شوهر هاسمیک در داستان حضور ندارند و ما افکار هاسمیک را درباره‌شان می‌خوانیم. هاسمیک معلم موسیقی سورن به نام واسیلیچ را ملاقات می‌کند و …

«تاریک‌خانه»: راوی در یک اتومبیل مسافربری با شخصی عزلت‌گزین آشنا می‌شود و پس از توقف در شهری کوچک در سر راه، دعوت او را برای گذراندن شب در خانه‌اش می‌پذیرد. شخص عزلت‌گزین تنها زندگی می‌کند. او به راوی می‌گوید که تصمیم دارد در را به روی دنیا بسته و در اتاقی تاریک در این شهر کوچک زندگی کند. روز بعد، وقتی راوی می‌رود تا با میزبانش خداحافظی کند، او را مرده می‌یابد، در حالی که «پاهایش را توی دلش جمع کرده، به شکل بچه در زهدان مادرش درآمده و روی تخت افتاده است».

«میهن‌پرست»: یک روز وزیر معارف (حکیم‌باشی پور) سید نصرالله ولی را که یکی از ادبای بانفوذ است احضار می‌کند تا او را برای مأموریتی فرهنگی به هند بفرستد. در کشتی عازم هند وقتی سید نصرالله می‌خواهد یادداشت‌های لازم برای مأموریتش را بنویسد تضاد درونی اش آشکار می‌شود. دریا او را گرفته‌است، دلتنگ خانواده است و به عدم صداقت همکاران و رئیس و رؤسایی مانند وزیر و تو خالی بودن تبلیغات دولتی دربارهٔ دستاوردهای بزرگ اجتماعی و فرهنگی فکر می‌کند.

صادق هدایت 

صادق هدایت

معرفی نویسنده کتاب سگ ولگرد اثر صادق هدایت

صادق هدایت یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین نویسندگان ایرانی است و بسیاری از کارشناسان کتاب بوف کور نوشته‌ی او را مهم‌ترین و بهترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران می‌دانند. هدایت در جوانی گیاه‌خوار شد و در همین رابطه کتاب «فواید گیاه خواری» را نوشت.

صادق هدایت در طول زندگی خود آثار جاویدان بسیاری نوشت که از میان آن‌ها می‌‌توان به حاجی آقا، زنده به گور، وغ وغ ساهاب و… اشاره کرد.

کتاب گندم

معرفی کتاب گندم اثر م. مودب پور

م. مودب پور

معرفی کتاب های بسیار جذاب م. مودب پور

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا