ملون/11فواید شگفت انگیز خربزه(ملون)

شنبه 7 مرداد 1402 سلامت
ملون

ملون چیست؟

ملون یک میوه بسیار خوش طعم است که دارای خواص و فواید بسیار مناسبی می باشد،

ملون طعمی شیرین و با طراوت می دهد که می تواند نیش را از گرمای طاقت فرسا تابستان دور کند. این میوه متعلق به  خانواده خربزه است و با خربزه های محبوب دیگر مانند هندوانه و طالبی نزدیک است.

ملون در اندازه های مختلف، از کوچک تا متوسط، و به طور معمول گرد یا بیضی شکل هستند. آنها معمولاً پوست صافی دارند که با رنگ های زرد یا کرم رنگ آمیزی شده است.

گوشت محصور در داخل معمولاً سبز کم رنگ است. با این حال، برخی از گونه های جهش یافته دارای گوشت نارنجی بسیار شیرین هستند و به آنها “خربزه وسوسه” می گویند.

فواید ضروری خربزه ملون برای سلامتی

اگرچه بهترین جذابیت آن ممکن است طعم آن باشد، عسل نیز مغذی است و ممکن است فواید متعددی داشته باشد.

مانند دیگر انواع محبوب ملون دارای محتوای آب بالایی است که حدود 90 درصد است. همچنین دوز سالمی از فیبر محلول و نامحلول را ارائه می دهد، در حالی که تقریباً حاوی چربی و کلسترول صفر است.

یک فنجان از این میوه تنها 64 کالری دارد که بیشتر آن به شکل قندهای ساده است: فروکتوز و گلوکز. این وعده همچنین حدود 1.4 گرم فیبر را فراهم می کند.ملون همچنین منبع استثنایی از آنتی اکسیدان ویتامین C و الکترولیت پتاسیم است که نقش مهمی در حفظ تعادل مایعات در بدن دارد.

 

ملون

ملون

1. ممکن است فشار خون بالا را کاهش دهد

خربزه عسلک دارای محتوای قابل توجه پتاسیم و آب همراه با سطوح پایین سدیم است که ترکیبی ایده آل برای کاهش فشار خون بالا می باشد.

اگرچه افراد مبتلا به فشار خون معمولاً به کاهش سدیم توجه دارند، مصرف کافی پتاسیم نیز به همان اندازه مهم است. خربزه عسلک مقدار مشابهی پتاسیم  به اندازه یک موز متوسط، اما با نیمی از کالری دارد.

رژیم غذایی غنی از پتاسیم همچنین با کاهش خطر سکته مغزی، محافظت در برابر کاهش توده عضلانی، حفظ تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش تشکیل سنگ کلیه همراه است.

علاوه بر پتاسیم، این خوراکی با طعم شیرین سرشار از فیبر، ویتامین C و محتوای کولین است که همگی از سلامت قلب حمایت می کنند.

2. برای زنان باردار مفید است

 

زنان باردار باید در مورد آنچه می خورند دقت بیشتری داشته باشند تا نه تنها سلامت خود بلکه سلامت کودکشان را تضمین کنند. پرورش یک زندگی در درون شما می تواند برای بدن شما بسیار سخت باشد، که نیاز به افزایش مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی برای حفظ یک جنین سالم دارد.

نکته دیگر برای زنان باردار این است که ایمنی آنها در مرحله بارداری کاهش می یابد، که بیشتر نیاز به ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضد بیماری را ضروری می کند.

با توجه به ترکیبات مغذی و کم کالری آن، مصرف عسلک می‌تواند با خیال راحت با طیف وسیعی از نگرانی‌های سلامتی که در دوران بارداری تهدیدکننده‌تر می‌شوند، مقابله کند. می تواند انرژی فوری را برای شما فراهم کند، جذب آهن گیاهی را افزایش دهد و با تامین پتاسیم، سطح فشار خون را بهینه حفظ کند. همچنین ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات پا کمک کند.

این میوه آبدار همچنین سرشار از فولات است که به عنوان یک عنصر غذایی برای زنان باردار شناخته می شود.  فولات برای رشد سالم جنین ضروری است و به جلوگیری از نقص لوله عصبی و برخی دیگر از نقایص مادرزادی کمک می کند.

3. سلامت قلب را ارتقا می دهد

ملون را می توان یک غذای سالم برای قلب دانست و شواهد علمی کافی برای اثبات این ادعا وجود دارد.

یکی از مقصران اصلی افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، هموسیستئین بیش از حد در بدن است. هموسیستئین یک آمینو اسید است که عمدتاً از گوشت به دست می‌آید که در صورت افزایش آن می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی و کلیوی و همچنین از دست دادن مواد معدنی استخوان شود.

ملون حاوی مقادیر قابل توجهی فولات و ویتامین B6 است که هر دو می توانند به تجزیه هموسیستئین و محافظت از بدن در برابر اثرات مضر آن کمک کنند.

 

ملون

ملون

4. ممکن است سلامت چشم را بهبود بخشد

لوتئین و زآگزانتین دو ماده مغذی گیاهی قوی هستند که نقش حیاتی در حفظ عملکرد چشم سالم دارند. خربزهملون حاوی هر دو این کمک های چشمی طبیعی به مقدار قابل توجهی است.

خوردن غذاهای سرشار از این مواد مغذی برای سلامت چشم، از جمله خربزه ملون ، ممکن است به کاهش خطر مشکلات مربوط به چشم مانند آب مروارید، کوری ناشی از افزایش سن، و دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن کمک کند.

 

5. بدن را آبرسانی می کند

ملون که از خانواده میوه خربزه است، به طور مشخص محتوای آب بالایی دارد.

این میوه علاوه بر این که 90 درصد غرق در آب است، سرشار از پتاسیم است که یک الکترولیت ضروری برای مقابله با اثرات مضر سدیم و حفظ تعادل مایعات در بدن است.  بنابراین، عسل تمام ویژگی های یک میوه رفع تشنگی را دارد که می تواند به طور همزمان بدن را در سطح سلولی آبرسانی کند.

جای تعجب نیست که آب این ساکولنت با طعم عسل یک نوشیدنی محبوب به ویژه در روزهای طولانی و گرم تابستان است.

6. ممکن است ایمنی شما را تقویت کند

ملون آنتی اکسیدان تقویت کننده سیستم ایمنی ویتامین C را فراهم می کند.در واقع، 1 فنجان (177 گرم) عسلک می تواند بیش از نیمی از ویتامین C دریافتی توصیه شده در رژیم غذایی (RDI) را تکمیل کند و آن را به ارزش افزوده ای برای شما تبدیل کند. رژیم روزانه.

ویتامین C نقش مهمی در تقویت و حمایت از دفاع طبیعی بدن شما همراه با ارتقاء عملکرد سالم مغز، کمک به تولید کلاژن و مبارزه با فعالیت رادیکال‌های آزاد دارد.

حتی برخی تحقیقات نشان می‌دهند که خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی و سیستمیک، مانند ذات‌الریه و سرماخوردگی، ممکن است با حفظ ویتامین C کافی کاهش یابد.

 

ملون

ملون

7. به هضم غذا کمک می کند

ملون می تواند به هضم غذا کمک کند

عسلک می تواند به سرعت از معده عبور کند و برای هضم به روده کوچک وارد شود زیرا عمدتاً آب و کربوهیدرات است. از فیبرهای غذایی محلول و نامحلول تشکیل شده است که هر دو با مواد زائد بدن متصل می شوند و از طریق کانال های گوارشی مناسب دفع آسان و سریع آنها را تسهیل می کنند.

فیبر حلال به دلیل خواص گلیسمی پایین آن است زیرا جذب گلوکز در جریان خون را کند می کند. این اثر به حفظ قند خون در محدوده سالم بعد از غذا کمک می کند.

علاوه بر این، فیبر محلول با دفع کلسترول به شکل صفرا همراه با مدفوع، جذب کلسترول در جریان خون را کاهش می دهد. این عمل عمدتاً مربوط به نوع بد کلسترول یا لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) است.

8. پوست را تغذیه می کند

ملون دوز خوبی از مواد مغذی تقویت کننده پوست، یعنی ویتامین C و مس را برای شما تامین می کند.

ویتامین C به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی اش که به مقابله با آسیب رادیکال های آزاد بر روی پوست توسط آلاینده های خارجی و فرآیندهای متابولیک طبیعی کمک می کند، مشهور است. علاوه بر این، به محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش ناشی از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت خورشید کمک می کند.

یکی دیگر از ویژگی های کلیدی ویتامین C این است که سنتز کلاژن را تحریک می کند، یک پروتئین ساختاری اصلی که برای تغذیه، نگهداری و ترمیم بافت های پوست و عروق خونی حیاتی است. بنابراین، حفظ سنتز کلاژن سالم می تواند به زیبایی پوست شما در سطح سلولی کمک کند.

9. استخوان ها و دندان ها را تقویت می کند

ملون حاوی چندین ماده معدنی تقویت کننده استخوان مانند کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است که دلیل دیگری برای امتحان کردن این میوه است.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل سرشار از مواد مغذی استخوان ساز می تواند تولید پروتئین ساختاری استخوان را افزایش دهد و به حفظ ساختار اسکلتی شما در طول سال ها جوان و قوی کمک کند.

ملون همچنین حاوی یک ریزمغذی حیاتی دیگر به نام فولات است که می تواند اثرات نامطلوب هموسیستئین بر معدنی شدن استخوان را خنثی کند. سطوح بالا هموسیستئین با اختلال در تراکم مواد معدنی استخوان همراه بوده است در نتیجه راه را برای پوکی استخوان، به ویژه در زنان یائسه هموار می کند.

 

ملون

10. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

هر کسی که به دنبال کاهش وزن است، می تواند از افزایش مصرف میوه و سبزیجات بهره مند شود. خربزه عسلک یکی از میوه هایی است که می توان آن را غذای دوستانه مراقب وزن دانست. این ماده حاوی حداقل کالری و سطوح پایین سدیم است، علاوه بر این که عملاً بدون چربی و کلسترول است.

فیبر و محتوای بالای آب آن را به آن اضافه کنید که باعث سیری می شود. بنابراین، گنجاندن منظم چنین غذاهای پرحجم و کم کالری در رژیم غذایی می تواند به شما در کاهش میان وعده های غیر ضروری و ناسالم کمک کند.

ماهیت فیبری این میوه به هضم مناسب غذای دریافتی شما امکان می دهد و در نتیجه حرکات روده منظم و روان انجام می شود.

 

11. دارای خواص مناسب دیابت است

دیابت اساساً ناتوانی بدن در تولید انسولین کافی یا استفاده مؤثر از انسولین است که برای پردازش گلوکز در بدن لازم است.

طعم شیرین و شیرین خربزه عسل ممکن است شما را به این باور برساند که مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت کاملاً ممنوع است. با این حال، این میوه در واقع می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

این میوه مملو از فیبر محلول است که باعث کاهش سرعت جذب گلوکز می شود. به دلیل همین تأثیر است که عسلک دارای شاخص گلیسمی پایینی است و یک شرط مطمئن برای ارضای هوس شیرینی افراد مبتلا به دیابت یا در معرض خطر ابتلا به دیابت است.

 

ملون

ملون

 

 

کاربردهای شگفت انگیز وازلین

کاربردهای شگفت انگیز وازلین (ژله نفتی )

افزودن چای سبز به شامپو

افزودن چای سبز به شامپو/7فواید ترکیب چای سبز با شامپو

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا