خواص شگفت انگیز سرکه سیب برای پوست

دوشنبه 15 خرداد 1402 سلامت
خواص شگفت انگیز سرکه سیب برای پوست

خواص شگفت انگیز سرکه سیب برای پوست

سرکه سیب به عنوان یک درمان طبیعی، می‌تواند در حفظ و بهبود سلامت کلی پوست بسیار مفید باشد. این نوع سرکه دارای خواص درمانی عالی برای مشکلات پوستی مانند جوش، آکنه، زگیل، آفتاب سوختگی و چربی زیاد پوست است. مصرف سرکه سیب به طور مرتب می‌تواند باعث جوان‌تر و صاف‌تر شدن پوست شما شود.

۱. کمک به درمان جوش و آکنه پوست

سرکه سیب حاوی اسید استیک و آلفا هیدروکسی اسید است که دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی هستند. با کاهش منافذ پوست، اسید استیک می‌تواند به تعادل رساندن چربی پوست و بهبود بافت پوست کمک کند. همچنین، آلفا هیدروکسی اسید به صورت لایه برداری، می‌تواند پوست را صاف کرده و سلول‌های پوستی مرده را از بین ببرد. علاوه بر این، سرکه سیب با متعادل کردن سطح pH پوست، می‌تواند به خشک کردن جوش‌ها کمک کند و جذب چربی اضافی پوست را کاهش دهد (که یکی از علت‌های بروز جوش است).

نحوه استفاده

سرکه سیب را با آب در یک کاسه مخلوط کنید. پنبه را در محلول آغشته کرده و روی پوست آسیب دیده قرار دهید. اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم شستشو دهید. برای دیدن نتیجه باید چندین بار استفاده کنید.

کمک به درمان جوش و آکنه پوست

کمک به درمان جوش و آکنه پوست

۲. محافظ پوست در برابر آلودگی و رادیکال‌های آزاد

سرکه سیب دارای سطح بالایی از بتاکاروتن است که می‌تواند به خنثی کردن آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند و به پوست سالم و چهره جوانی بخشد. بتاکاروتن موجود در سرکه سیب نقش مهمی در جوانسازی پوست دارد.

۳. تنظیم سطح pH پوست

پوست ما یک لایه خارجی محافظ دارد که به عنوان پوشش اسیدی شناخته می‌شود و با فاکتور pH بین ۴.۵ تا ۶، پوست را به یک محیط کمی اسیدی تبدیل می‌کند. این پوشش اسیدی، پوست را در برابر آلودگی، رادیکال‌های آزاد و ذرات مضر در هوا محافظت می‌کند. با این حال، وقتی صورت خود را با آب و یا پاک‌کننده‌ها تمیز می‌کنیم، این پوشش را حذف می‌کنیم و پوست ما به آسیب و بروز علائمی مانند بثورات، آکنه یا جوش‌ها در معرض رادیکال‌های مضر قرار می‌گیرد.

در حالی که پوست ما قادر به بازسازی این پوشش از دست‌ رفته است، این فرایند زمان‌بر است. در این میان، سرکه سیب می‌تواند به بازیابی تعادل عامل pH پوست کمک کرده و با تقریباً فاکتور pH بین ۴.۵ تا ۵.۵، به فاکتور pH ایده‌آل برای پوست نزدیک شود. از این رو، توانایی سرکه سیب برای بازگرداندن تعادل pH پوست، یکی از مهمترین خواص آن برای پوست است.

نحوه استفاده

کمی سرکه سیب را در وان حمام آب‌گرم بریزید. به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه در آن بمانید و سپس آبکشی کنید. برای حفظ سطح pH پوست خود از این برنامه پیروی کنید.

تنظیم سطح pH پوست

تنظیم سطح pH پوست

۴. کمک به درمان آفتاب سوختگی پوست

سرکه سیب به عنوان یک درمان طبیعی برای آفتاب سوختگی شناخته شده است. خواص ضد التهابی آن، می‌تواند به تسکین درد و بهبود سریع فرآیند التیام کمک کند. همچنین، سرکه سیب می‌تواند از بروز عفونت در آفتاب سوختگی جلوگیری کند.

نحوه استفاده

برای بهره‌مندی از خواص سرکه سیب برای پوست آسیب دیده به دلیل آفتاب سوختگی، می‌توانید به شکل زیر عمل کنید: یک فنجان سرکه سیب را با دو فنجان آب مخلوط کنید. یک پارچه یا حوله تمیز را در این محلول آغشته کرده و روی پوست آفتاب سوخته قرار دهید. سپس برای چند دقیقه آن را ماساژ داده و تکرار این مرحله را چندین بار در روز و به مدت چند روز ادامه دهید تا بهبودی مشاهده شود.

کمک به درمان آفتاب سوختگی پوست

کمک به درمان آفتاب سوختگی پوست

۵. حذف لکه‌های پیری و مبارزه با چروک

از بین کرم‌های ضد پیری موجود در بازار، سرکه سیب به عنوان یک جایگزین ۱۰۰ درصد طبیعی و عالی شناخته شده است. این ماده به عنوان یک درمانکننده موثر برای لکه‌های ناشی از پیری، خطوط ریز چین و چروک در پوست شما عمل می‌کند. آلفا هیدروکسیل موجود در سرکه سیب به عنوان یک عامل ضد پیری معروف شناخته می‌شود و با حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند تا پوست شما سالم و درخشان شود. همچنین، این ماده می‌تواند ضخامت لایه‌های پوست را افزایش داده و باعث سفتی آن شود، به این ترتیب پوست شما به نظر جوان‌تر و سالم‌تر می‌رسد.

نحوه استفاده

برای درمان لکه‌های ناشی از پیری و خطوط چین و چروک، می‌توانید کمی پنبه را به سرکه سیب تر کنید و آن را به طور مستقیم بر روی مناطق مورد نظر قرار دهید. سپس بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه بماند و پس از آن آن را با آب سرد بشویید. این روش را دو بار در روز به مدت ۶ هفته تکرار کنید تا بهبودی را مشاهده کنید.

حذف لکه‌های پیری و مبارزه با چروک

حذف لکه‌های پیری و مبارزه با چروک

۶. دفع سموم از پوست

وجود اسیدیته در سرکه، می‌تواند به سم زدایی پوست کمک کند. اسیدهای موجود در سرکه سیب می‌توانند با سموم موجود در بدن ترکیب شده و به بدن کمک کنند تا آن‌ها را به شکل موثرتری از بین ببرد. اضافه کردن یک فنجان سرکه سیب به حوضچه حمام آب گرم، می‌تواند به پوست شما کمک کند تا از طریق عرق گرفتن، سموم را از بدن خارج کند.

۷. نرمی و لطافت پوست

سرکه سیب در افزایش جریان خون در پوست و رشد کلاژن نقش دارد. اسید مالیک موجود در آن خاصیت آبرسانی داشته و موجب نرمی پوست می‌شود.

نحوه استفاده

برای استفاده از سرکه سیب به عنوان تقویت کننده پوست، می‌توانید سرکه سیب را با آب تصفیه شده مخلوط کرده و در صورت تمایل چند قطره روغن اسانس را به آن اضافه کنید. سپس این محلول را با استفاده از پنبه روی پوست خود بمالید. پس از چند دقیقه، پوست را با آب سرد بشویید. برای بهترین نتیجه، می‌توانید این روش را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

نرمی و لطافت پوست

نرمی و لطافت پوست

سایر خواص سرکه سیب برای پوست

خواص سرکه سیب شامل خاصیت ضد میکروبی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می‌تواند به درمان خارش، رفع خشکی و درمان شوره سر کمک کند. همچنین، این ماده به دلیل خاصیت ضد التهابی خود، می‌تواند به کاهش احساس خارش و تسکین پوست کمک کند. همچنین، سرکه سیب می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی عالی در درمان گزش حشرات مفید باشد.

اما قبل از استفاده از سرکه سیب برای مراقبت از پوست، باید نکاتی را در نظر داشته باشید. در صورتی که پوست شما حساس است، سرکه سیب ممکن است برای شما مناسب نباشد و موجب تحریک پوست شود. در این صورت، بهتر است با احتیاط روی پوست استفاده کنید و قبل از استفاده، سرکه سیب را با آب ترکیب کنید تا آن را رقیق‌تر کنید. همچنین، مصرف سرکه سیب خالص به عنوان نوشیدنی، مانند سایر اسیدها، ممکن است به بدن آسیب برساند و منجر به زخم شدن و التهابات دستگاه گوارش شود. بهتر است از مصرف مستقیم سرکه سیب خودداری کنید و آن را در محیط‌هایی مانند حمام، برای استفاده موضعی روی پوست، به کار ببرید.

مزایای خیساندن پاها در سرکه

طرز تهیه معجونی چربی سوز برای سوزاندن چربی شکم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا