عوارض چای کیسه ای

دوشنبه 9 اسفند 1400 سلامت
عوارض چای کیسه ای

عوارض چای کیسه ای

در هر کشور بسته به سلیقه های مختلف نوشیدنی های گرمی تهیه می شود و با افزودن موادی مانند هل ،دارچین ، زنجبیل، شیر ، و … مانند چای ماسالا که در مقالات قبلی به خواص بی نظیر آن اشاره کرده ایم  یا  دمنوش های مختلف مصرف می شود .

اما  چای سیاه ، نوشیدنی است که بیشترین طرفدار را بعد از آب در بین تمام افراد  دنیا دارد و همچنین داری خواص بسیاری می باشد که در جلوگیری و درمان بیماری ها می تواند بسیار مفید واقع شودچای سیاه که پر استفاده ترین چای در دنیا است، دارای کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، پیگمان های فلاونیک، بازهای پوریک، تئوفیلین، ویتامین، کلروفیل، تانن و کافئیناست و مملو از خواصی  برای بدن انسان است.ولی چرا مدام می شنویم که می گویند چای کیسه ای نخورید برای سلامتی مضر است .و همین مورد باعث می شود کمی تحقیق کنیم و علت آن را جویا شویم. نوشیدن یک فنجان چای تازه دم نقش زیادی در رفع خستگی ایفا می‌کند از آنجایی که چای اصل زمان دم کشیدن بالایی دارد   متاسفانه بیشتر افراد به دلیل مشغله های روزانه  و کم بود وقت ترجیح می دهند از چایی هایی که سریع رنگ پس می دهند و چایی های کیسه ای یاهمان تی بک و لیپتون استفاده کنند  . اما آیا تا به حال به عوارض زیست محیطی و مضراتی که چای‌های کیسه‌ای برای سلامت مان دارند فکر کرده اید ؟
عوارض چای کیسه ای

عوارض چای کیسه ای

عوارض چای کیسه ای (لیپتون یا تی

  افرادی که چای کیسه ای استفاده می کنند در معرض دو خطر هستند (یکی محتوای داخل کیسه و دیگری خود کیسه). برای اینکه بفهمید محتویات داخل کیسه تقلبی است یا خیر ، کافیست کیسه را در لیوان آب سرد قرار دهید در صورتی که چای در آن رنگ داد شک نکنید که چای کیسه ای تقلبی است!  چای سالم و اصل در آب سرد واکنش رنگی از خود نشان نمی دهد!با توجه به اینکه امروزه در مغازه های بین راهی و یا خیلی از ادارات از چای کیسه ای استفاده می کنند جالب است بدانید ک یک مطالعه جدید در کانادا نشان داده که یک چای کیسه ای یا لیپتون بیش از ۱۱ میلیارد میکروپلاستیک را درون یک فنجان چای آزاد می کند ،

عوارض چای کیسه ای پلاستیکی

جدیدا” کیسه های چای از جنس پلاستیک شده است که به نوبه خود عوارض هایی در روکش آن وجود دارد که با قرار گرفتن در آب جوش باعث آزاد شدن مواد مضری می شود . در یک فنجان  بیش از ۱۱ میکروپلاستیک و نانو پلاستیک  آزاد می کند که خود عاملی برای سرطانمی باشد!عجیب است بدانید چنین تعداد ذرات پلاستیکی مضری در هیچ نوع ماده غذایی و نوشیدنی وجود ندارد بجز چای کیسه ای پلاستیکی!علاوه بر این عوارض می توان عوارض ترکیبات تشکیل دهنده مواد داخلی لیپتون و مواد طعم دهنده و رنگ های افزودنی را هم باید اضاف کنیم .محققان همچنین دریافتند آب مورد استفاده برای چای اغلب در دمای بالای 95 درجه سانتی گراد است و زمانی که دمای آب  از 40 درجه سانتی گراد بیشتر باشد ، در چای های کیسه ای خطر تجزیه پلاستیک و آزاد کردن مواد سمی آن افزایش می‌یابد. این میزان هزاران برابر بیشتر از مقادیر گزارش شده در سایر غذاهاست و می‌تواند برای سلامتانسان بیشتر از آن چه فکر کنیم‌، مضر باشد.تولید کنندگان چای در این باره ادعا می کنند برای این‌که کیسه های چای  به خوبی بسته شوند و شکل خود را در آب داغ حفظ کنند باید از پلیمر پلاستیک استفاده شود و علاوه برآن استفاده از مواد غیرپلاستیکی برای تهیه کیسه چای بسیار گران است. محققان در نهایت طی تحقیقات متعدد روی انواع برندهای تولید کننده چای کیسه‌ای نتیجه گرفتند که گرچه این یافته ها نگران کننده هستند اما باید پژوهش های بیشتری انجام گیرد تا آثار مزمن پلاستیک بر بدن انسان بیشترآشکار شود.

نکته :نوع پلاستیک مورد استفاده در چای کیسه ای (پلی پروپیلن) می تواند باعث افزایش احتمال ایجاد جهش های ژنتیکی و آسیب به سیستم غدد درون ریز و توانایی باروری در افراد ‌شود.

عوارض چای کیسه ای

عوارض چای کیسه ای

عوارض چای کیسه ای کاغذی

بیش از ۸۰% چای های کیسه ای که کیسه آنها از جنس کاغذ می باشد ، کیسه آنها نامرغوب می باشد که ممکن است با ترکیبات کلره جمله اپی‌کلروهیدرین آلوده باشد. چرا که این ترکیبات عاملی برای بی رنگ کردن کاغذ برای ظاهر زیبای لیپتون است!ترکیبات کلره بسیار برای بدن مضر می باشند!در مورد چای های کیسه ای که امروزه با اسانس و رنگ انوع میوه‌ها در بازار عرضه می‌شوند باید گفت که اغلب این نوع چای‌ها دارای طعم و رنگ مصنوعی هستند و در حقیقت شما ۲ زیان مجزا را به بدن خود می رسانید ، یکی ضرر کیسه های چای و دیگری ضرر اسانسهای موجود در محتوای چای!این نوع محصولات نیز به دلیل آن که در طی روز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند مصرف طولانی‌ مدت آنها به دلیل تجمع تدریجی مواد شیمیایی‌شان در بدن می‌تواند سرطان زا باشد.

عوارض چای کیسه ای

عوارض چای کیسه ای

چطور  چای کیسه ای تقلبی را تشخیص دهیم:

اگر یک کیسه چای لیپتون را در یک لیوان آب سرد قرار دهید و شروع به رنگ پس دان کند متوجه می شویم که چای کیسه ای مورد استفاده تقلبی می باشد زیرا در حالت عادی چای در آب سرد واکنش نشان نمی دهد .همچنین  در داخل کشور انواع چای با برندهای معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت تولید می‌شود که تحت نظارت قرار دارندکه باید از این چای‌ها استفاده کرد. برای اطمینان از سلامت چای می‌توان به لوگوی سازمان غذا و دارو (به شکل سیب‌سبز است)، پروانه ساخت کالا و علامت استاندارد روی کالا توجه داشت.مسلما محصولی که این علائم و نشانه‌ها را داشته باشد مورد بررسی‌های کیفی سازمان‌های مربوطه قرار می‌گیرد و می‌توان از سلامت آن مطمئن بود. البته برخی چای‌هایی که این نشانه‌ها را دارند هم ممکن است وارداتی باشند اما به‌هرحال نظارت وجود دارد و به لحاظ آلودگی‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند.»

دندانپزشک

23 فروردین روز دندانپزشک

کباب تسبیحی

کباب تسبیحی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا