خواص چای ماسالا چیست؟

یکشنبه 26 دی 1400 سلامت

چای ماسالا چیست:

چای ماسالا نوشیدنی سنتی با منشا هندی است. چای با ادویه های معطر تهیه شده است که هرکدام فواید سلامتی زیادی دارند. این چای ماسالا دارای چندین مزیت غیرقابل توصیف است که نباید از دست داد.

چای ماسالا نوعی چای پر ادویه و معطر است که اغلب بسیار شیرین است و از چای سیاه مخلوط با ماسالا (مخلوطی از ادویه ها) و شیر در حال جوش تهیه می شود. این ترکیب ادویه معمولا حاوی زنجبیل، دارچین، هل، بادیان ستاره ای، رازیانه، فلفل و میخک از ترکیبات اصلی این نوشیدنی شفابخش هستند.

شاید بتوان گفت که مصرف یک فنجان چای ماسالا در روز می‌تواند برای حفظ سلامت و دور نگه داشتن انواع بیماری‌ها مفید باشد. ارزش غذایی این چای بسیار بالا بوده و کالری آن زیر ۱۰۰ است. از این رو می‌توانید آن را بدون هیچ نگرانی در رژیم غذایی خود بگنجانید. از فواید چای ماسالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

طبع چای ماسالا:

 

طبیعت چای ماسالا گرم می باشد. امروزه چای ماسالا به صورت چای ماسالا کیسه ای و پودر چای ماسالا در بازار عرضه می شود.

چای ماسالا از 5000 سال پیش در آسیای جنوبی و به ویژه هند استفاده شده است و در نسخه ی سنتی آن چای سیاه، شیر و زنجبیل مواد اصلی را تشکیل می دهند.

 

خواص چای ماسالا

خواص چای ماسالا

فواید دارویی و درمانی چای ماسالا هندی برای بدن

از فواید چای ماسالا می‌توان به خاصیت ضد التهابی، افزایش انرژی، بهبود هضم غذا و کاهش دردهای قاعدگی اشاره کرد. مصرف بیش از حد چای ماسالا می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمون در بدن شود

1. لاغری و کاهش وزن

2. سرماخوردگی

3. فشار خون، کلسترول و قلب

4. دیابت و قند خون

5. معده و دستگاه گوارش

6.پیشگیری از سرطان

7.خواص ضد التهابی

8. افزایش و تقویت ایمنی بدن

 

خواص چای ماسالا

خواص چای ماسالا

5فواید شگفت انگیز نوشیدنی چای ماسالا هندی

1- ضد التهاب: دردهای مربوط به آرتروز را کاهش می دهد

ترکیبات مختلفی در چای چای وجود دارد که می تواند به از بین بردن درد مرتبط با استئوآرتریت و سایر بیماری های ایجاد کننده التهاب مانند میخک، زنجبیل و دارچین کمک کند. در واقع، چندین مطالعه نشان می دهد که این مواد دارای خواص ضد التهابی قابل توجهی هستند.

به نظر می رسد که زنجبیل می تواند به اندازه ایبوپروفن در سرکوب مولکول های التهابی موثر باشد. علاوه بر این، در یک مطالعه آزمایشگاهی، عصاره زنجبیل قادر به کاهش واکنش های التهابی در آرتریت روماتوئید به همان اندازه استروئیدها بود .

به طور مشابه، مطالعه دیگری نشان داد که روغن میخک توانایی کاهش التهاب حاد را دارد .

در مورد دارچین، یک مطالعه ثابت کرد که اسانس دارچین دارای خواص ضد التهابی با آزمایش آن بر روی سلول های پوست انسان است .

 

2- با حالت تهوع مقابله می کند

زنجبیل یکی از مواد موجود در چای چای است که این چای را به یک درمان عالی برای ناراحتی معده تبدیل می کند. این به این دلیل است که زنجبیل حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند جینجرول و شوگاول است. این ترکیبات دارای توانایی های ضد التهابی هستند که چای چای را برای تمام نگرانی های مربوط به شکم ایده آل می کند

 

خواص چای ماسالا

خواص چای ماسالا

 

3- حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است

به طور کلی، چای ها مملو از آنتی اکسیدان هایی هستند که به نام پلی فنول ها شناخته می شوند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کنند و در نتیجه سلول ها را از تجزیه استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. برخی از مطالعات نشان می دهد که چای حاوی پلی فنول های بیشتری نسبت به میوه ها و سبزیجات است، بنابراین افزودن یک یا دو فنجان چای به یک رژیم غذایی متعادل تنها می تواند در مبارزه با رادیکال های آزاد و بیماری های مختلف مفید باشد .

 

4- هضم غذا را تقویت می کند

بسیاری از ادویه ها به دلیل توانایی خود در بهبود هضم شناخته شده اند، از جمله فلفل سیاه: در واقع، این توضیح می دهد که چرا چای به طور سنتی در پایان وعده های غذایی نوشیده می شود.

به نظر می رسد فلفل سیاه در ترشح آنزیم های گوارشی توسط لوزالمعده شرکت می کند که به تسریع زمان هضم چربی ها و پروتئین ها کمک می کند .

مطالعات بر روی مخلوط های مختلف ادویه آزمایش شده است: هر کدام که حاوی فلفل سیاه باشد اثرات مفیدی بر هضم دارد. ترکیبی از ادویه جات مناسب – مانند رازیانه، زنجبیل، هل، میخک و فلفل سیاه از چای چای – در واقع می تواند از فلور روده حمایت کند.

 

5- ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

دارچین جزء اصلی چای چای است و با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. این می تواند به افراد مبتلا به دیابت در تنظیم سطح گلوکز خون، تثبیت کلسترول و کمک به کاهش فشار خون کمک کند. به طور مشابه، به نظر می رسد دارچین نه تنها با دیابت، بلکه با سرطان، بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر نیز مبارزه می کند .

به طور مشابه، زنجبیل به کاهش تهوع و استفراغ مرتبط با بیماری حرکت و شیمی درمانی کمک می کند.

 

خاصیت چای ماسالا ، مزایای سلامتی چای ماسالا

عوارض جانبی چای ماسالا

چای ماسالا به دلیل فواید بیشماری مانند سایر مواد غذایی شناخته شده است ،

اما باید آن را با اعتدال مصرف کرد. با داشتن چای سیاه به عنوان پایه آن ، کافئین موجود است که ممکن است هنگام مصرف مقدار زیادی بر بدن تأثیر منفی بگذارد.

کافئین موجود در چای ماسالا ممکن است در افراد حساس باعث ایجاد واکنش هایی از جمله اضطراب، میگرن و فشار خون بالا شود.

به دلیل وجود ادویه ها بهتر است که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف چای ماسالا اجتناب کنند.

زیاده روی در مصرف چای ماسالا به دلیل شیر و شکر به کار رفته در آن می تواند باعث افزایش وزن شود.

بهترین چای‌ها

بهترین چای‌ها

کاهش وزن

نکات ساده کاهش وزن که واقعا کارساز هستند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا