از علائم سرطان که بیشتر افراد نمی دانند

جمعه 4 شهریور 1401 سلامت
سرطان

با شنیدن نام بیماری سرطان بیشتر مردم وحشت زده می شوند به همین علت بیشتر وقت ها بعضی نشانه ها و علائم سرطان را در خود می بینند   به دلیل ترس به پزشک مراجعه نمی کنند .و بیشتر خود را فریب می دهند که چیز مهمی نیست. ولی این اشتباه بزرگی است، زیرا هرچه زودتر ابتلا به سرطان تشخیص داده شود، شانس درمان و کاهش عوارض و مشکلات ناشی از آن نیز کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است که با نشانه‌ها و علائم سرطان آشنا شویم و با مشاهده آنها فورا به پزشک مراجعه کنیم.

 

از علائم و نشانه های وجود سرطان در بدن که بیشتر افراد نمی دانند :

نشانه هایی که در تشخیص به موقع سرطان کمک می کنند

وجود توده در غدد لنفاوی

مشاهده تغییرات ناگهانی و شدید در سیستم غدد لنفاوی،  وجود توده‌هایی در زیر بازوها، روی گردن یا کشاله ‌ران و مشاهده گره‌های لنفاوی متورممی‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به لنفوم و سایر سرطان‌ها باشد.

خستگی زیاد

خستگی پس از روزی پرمشغله در محل کار یا برنامه‌ای شلوغ و فشرده، کاملا طبیعی است؛ ولی اگر دچار خستگی‌ای شده‌اید که برطرف نمی‌شود و مشکل سلامتی دیگری ندارید، این خستگی نگران‌کننده است و نباید آن را نادیده بگیرید.

درد شکم و لگن

مشکلات شکم می‌توانند ناشی از مشکلات فراوان دیگری باشند؛ ولی گاهی درد در شکم یا لگن هشدار اولیه‌ای از ابتلا به سرطان تخمدان، سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ و لوسمی است. اگر متوجه وجود خون در مدفوع خود شدید، آن را نشانه‌ای جدی در نظر بگیرید و فورا به پزشک مراجعه کنید.

کم شدن بی دلیل وزن

البته تمام کاهش‌‌های بی‌دلیل وزن نشانه سرطان نیستند و گاهی صرفا ناشی از پرکاری تیروئید هستند؛ ولی گاهی هم مشکل پرکاری تیروئید نیست و این کاهش وزن علت دیگری دارد. سرطان‌هایی مانند سرطان معده، ریه یا لوزالمعده هم با کاهش وزن ناگهانی بروز می‌کنند. بنابراین همیشه بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کنیم و به پزشک مراجعه کنیم تا در آینده پشیمان نشویم!

ایجاد تغییراتی در دهان

نقاط سفید کوچک در داخل دهان یا روی لب‌ها، می‌تواند نشانه سرطان دهان باشند. این مسئله به‌ویژه درمورد افراد سیگاری صادق است.

سوزش سر دل

گرچه سوزش معده یا سوزش سرِ دل می‌تواند به‌دلیل استرس، مصرف الکل و انواع خاصی از خوراکی‌ها باشد، سرطان معده، سرطان مری یا سرطان تخمدان نیز می‌توانند از علت‌های سوزش معده باشند. برای تعیین علت سوزش معده، به‌مدت دو یا سه هفته رژیم غذایی تان را تغییر دهید و توجه کنید که آیا سوزش معده شما برطرف می‌شود یا ادامه پیدا می‌کند. اگر با تغییر رژیم غذایی مشکل برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

تورم درد و قرمز شدن پستان ها

این‌گونه تغییرات در پستان‌ها، باید بسیار جدی گرفته شوند، زیرا علامت قطعی ابتلا به سرطان پستان هستند. اگر متوجه هرگونه تغییری در پستان‌ها شدید (مانند وجود توده یا حساسیت غیرقابل‌توضیح و بی‌دلیل در پستان‌ها)، با متخصص زنان خود تماس بگیرید و وقت ملاقات اضطراری بگیرید.

کمر دردهایی که خوب نمی شود

کمردرد های ماندگار و طولانی می‌توانند نشانه ابتلا به سرطان‌ مغز استخوان، سرطان کبد، سرطان سینه و بسیاری از سرطان‌های خطرناک دیگر باشند. اگر دچار هر دردی (به‌ویژه در کمر) شده‌اید که بیش از یک ماه طول کشیده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تغییر ناگهانی ناخنها

تغییر در رنگ یا شکل ناخن‌ها (مانند چماقی شدن ناخن) از علائم مهم سرطان ریه است. گرچه به‌سختی می‌توان متوجه این تغییرات شد، توجه به آنها و ثبت هرگونه تغییر ایجاد‌شده، در طول دوره زمانی کوتاه، بسیار مهم است.

تنگی نفس ،سرفه ، خسخس

سرفه‌های طولانی‌مدت آزاردهنده و حتی مشکلات کوچکی مانند برونشیت، همگی می‌توانند نشانه تومورهای ریه و لوسمی باشند. در افراد مبتلا به این نوع سرطان‌ها، درد قفسه سینه ای مشاهده می‌شود که از بازو گسترش می‌یابد و به شانه می‌زند و با سرفه نیز همراه است.

عفونت کردن بدن و تب های طولانی

اگر دچار تبی شده‌اید که برطرف نمی‌شود و هیچ علت قابل‌توجیهی ندارد، شاید به ‌این ‌دلیل باشد که دچار سرطانی مرتبط با خون، مانند سرطان خون یا لوسمی شده‌اید.

 تغییرات ناگهانی در پوست

ایجاد تغییرات ناگهانی در پوست، می‌تواند نشانه سرطان باشد؛ مثلا اگر خالی دارید که شکل، رنگ یا اندازه آن به‌سرعت درحال‌تغییر است، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

افزایش اندازه شکم و نفخ طولانی مدت

در بیشتر بیماران، اولین نشانه سرطان تخمدان نفخ شکم در دوره‌ای طولانی است. شاید این‌طور به نظر برسد که در ناحیه شکم دچار اضافه ‌وزن شده‌اید، ولی این اضافه ‌وزن می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری کشنده سرطان تخمدان باشد.

بیشتر بخوانید

از نشانه های سرطان ریه چه می دانید

از نشانه های سرطان پستان کدامند

سرطان دهانه رحم و نشانه های آن

 

فواید انگور برای سلامتی

11 فواید انگور برای سلامتی

فواید دانه لیمو

6فواید دانه لیمو/ آیا دانه های لیمو برای سلامتی مفید هستند؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا