از دلایل دفع پتاسیم بدن

دوشنبه 2 اسفند 1400 سلامت
از دلایل دفع پتاسیم بدن

از دلایل دفع پتاسیم بدن

پتاسیم از مواد مورد نیاز بدن انسان است که با کاهش سطح آن  اختلالاتی در بدن روی می دهد که  کاهش سریع انرژی،  ضعف و خستگی شدید ماهیچه‌ ای ، بی حالی و کسالت ،اسپاسم عضلانی ، درد شکم ،نامنظم شدن ریتم قلب از علائم آن به شمار می آید .در این مقاله از دلایل دفع پتاسیم بدن را برای شما آورده ایم .

 

از دلایل کاهش سطح پتاسیم یا هایپوکالمی

 داروهای ادرارآور

در افرادی که اغلب از دارو های کاهش دهنده ی فشار خون استفاده می کنند میزان پتاسیم خون کاهش می یابد و علت آن ادرار آور بودن داروهای ضد فشار خون است . از طریق ادرار مقدار زیادی پتاسیم از بدن خارج می شود و به دنبال آن کاهش پتاسیم بدن اتفاق می افتد.دارو هایی نظیر هیدروکلروتیازید یا فوروسماید ادرار آور هستند و  به افرادی که این داروها را مصرف می کنند توصیه می شود سطوح پتاسیم بدنشان را بررسی کنند .

عوارض جانبی دارو

علاوه بر دارو های ضد فشار خون که ادرار آور هستند ، مصرف بیش از اندازه بعضی آنتی بیوتیک ها مانند:آمپی سیلین ، پنی سیلین، ، نافسیلین، یا کربنی سیلین می تواند دفع پتاسیم را تشدید دهد.داروهای دیگر مانند انسولین، آلبوترول و تربوتالین موجب جریان هرچه بیشتر پتاسیم از خون به سلول ها شده و می تواند زمینه ساز هایپوکالمی یا کاهش سطح پتاسیم خون شود که اغلب حالت موقتی دارد مگر این که شرایطی دیگر نیز موجب از دست رفتن پتاسیم گردد.

از دلایل دفع پتاسیم بدن

از دلایل دفع پتاسیم بدن

رژیم غذایی نامناسب

اگرچه امکانپذیر است، اما کاهش سطح پتاسیم به ندرت در نتیجه دریافت ناکافی پتاسیم از رژیم غذایی صورت می گیرد.چون پتاسیم  در اغلب غذاهای  طبیعی وجود دارد که از آن جمله می توان به سیب زمینی شیرین، موز،  چغندر، گوجه فرنگی، لوبیاها، و هندوانه اشاره کرد.بی اشتهایی عصبی یک اختلال در خوردن غذا می باشد که به خاطر یک رژیم سخت و گرسنگی های طولانی صورت می گیرد و فرد مبتلا ممکن است به اندازه کافی مواد مغذی و پتاسم دریافت نکند و به دنبال آن با هاپیوکالمی مواجه گردد.

مصرف مشروبات  الکل

با مصرف الکل بی شک  اثرات منفی آن  بر کل بدن نمایان می شود  و سطوح پتاسیم نیز از این شرایط بی نصیب نمی ماند. مصرف الکل موجب عدم تعادل در الکترولیت ها می شود که این شرایط بر سطوح پتاسیم اثرگذار است.این عدم تعادل ها به واسطه ایجاد تغییر در ترکیب و غلظت شیمیایی مایعات بدن، در فرایندهای طبیعی بدن اختلال ایجاد می کنند.

استفراغ و اسهال

ممکن است در بیماری هایی که منجر به استفراغ پی در پی و اسهال متداوم باشد سطح پتاسم خون کاهش یابد .در شرایطی که این علائم می توانند در نتیجه یک بیماری موقت، مانند مشکلات گوارشی رخ دهند، اما ممکن است نشان دهنده ابتلا به یک اختلال غذا خوردن نیز باشند.به عنوان مثال، در افراد مبتلا به بولیمیا، استفراغ خود خواسته بسیار شایع است. مصرف بیش از حد ملین ها  در بلند مدت از علل دیگر  هایپوکالمی است. افراد مبتلا به بولیمیا چنین رفتارهایی را در تلاش برای پیشگیری از افزایش وزن ناشی از پرخوری انجام می دهند.

از بین بردن کبودی چشم

از بین بردن کبودی چشم

خواص چغاله بادام

خواص چغاله بادام

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا