زندگی نامه کنستانتین کبیر امپراطور رم

جمعه 25 آذر 1401 تاریخی
زندگی نامه کنستانتین کبیر

چکیده  ای از زندگی نامه کنستانتین کبیر

زندگی نامه کنستانتین کبیر

نام کامل:فلاویوس والریوس اورلیوس کنستانتینوس آگوستوس

شغل: امپراتور روم

تولد: 27 فوریه 272 پس از میلاد در نایسوس، صربستان

درگذشت: 22 مه 337 پس از میلاد در نیکومدیا، ترکیه

معروف ترین برای: اولین امپراتور روم بود که به مسیحیت گروید و شهر قسطنطنیه را تأسیس کرد.

همچنین به عنوان: کنستانتین کبیر، کنستانتین اول، سنت کنستانتین شناخته می شود

دودمان:دودمان کنستانتینی

سلطنت: 306 سال -337 سال

پدر کنستانتیوس کلوروس

مادر سنت هلنا

زندگی نامه کنستانتین کبیر

زندگی نامه کنستانتین کبیر

کنستانتین کیست؟

کنستانتین یکم یا کنستانتین بزرگ امپراتور مسیحی روم بود.

 

کنستانتین کجا بزرگ شد؟

کنستانتین در حدود سال 272 پس از میلاد در شهر نایسوس به دنیا آمد. این شهر در استان رومی موزیا واقع در کشور کنونی صربستان قرار داشت.

خانواده کنستانتین

پدرش فلاویوس کنستانسیوس بود که در حکومت روم به کار خود ادامه داد تا اینکه به عنوان سزار در زمان امپراطور دیوکلتیانوس به عنوان دومین فرمانده رسید.کنستانتین از اولین همسر او هلنا که، بعدها لقب امپراتریس گرفت، زاده شد.

کنستانتین در دربار امپراتور دیوکلتیان بزرگ شد. او در یادگیری خواندن و نوشتن به دو زبان لاتین و یونانی تحصیلات عالی کسب کرد. او همچنین درباره فلسفه، اساطیر و تئاتر یونان آموخت.

اگر چه او زندگی ممتازی داشت، از بسیاری جهات کنستانتین گروگانی بود که دیوکلتیانوس آن را نگه داشت تا مطمئن شود که پدرش وفادار می ماند.

 

در آغاز کار کنستانتین

کنستانتین چندین سال در ارتش روم جنگید. او همچنین شاهد آزار و اذیت و قتل مسیحیان توسط دیوکلتیان بود. این تأثیر ماندگاری بر او داشت.

هنگامی که دیوکلتیان بیمار شد، مردی به نام گالریوس را به عنوان وارث خود نامید. گالریوس پدر کنستانتین را یک رقیب می دید و کنستانتین از جان او می ترسید. داستان هایی وجود دارد که گالریوس سعی کرد او را به طرق مختلف بکشد، اما کنستانتین هر بار زنده می ماند.

سرانجام کنستانتین فرار کرد و به پدرش در گال در امپراتوری روم غربی پیوست. او یک سال در بریتانیا در کنار پدرش جنگید.

 

زندگی نامه کنستانتین کبیر

زندگی نامه کنستانتین کبیر

امپراتور شدن کنستانتین

هنگامی که پدرش بیمار شد، کنستانتین را به عنوان امپراتور یا آگوستوس بخش غربی امپراتوری روم نامید. کنستانتین سپس بر بریتانیا، گول و اسپانیا حکومت کرد. او شروع به تقویت و ساخت بخش زیادی از منطقه کرد. او جاده ها و شهرها را ساخت. او حکومت خود را به شهر تریر در گال منتقل کرد و ساختمان های دفاعی و عمومی شهر را ساخت.

کنستانتین با ارتش بزرگ خود شروع به فتح پادشاهان همسایه کرد. او بخش خود را از امپراتوری روم گسترش داد. مردم به او به عنوان یک رهبر خوب نگاه کردند. او همچنین از آزار مسیحیان در قلمرو خود جلوگیری کرد.

 

جنگ داخلی در رم

هنگامی که گالریوس در سال 311 پس از میلاد درگذشت، بسیاری از مردان قدرتمند می خواستند امپراتوری روم را تصرف کنند و جنگ داخلی آغاز شد. مردی به نام ماکسنتیوس خود را امپراتور معرفی کرد. او در رم زندگی کرد و کنترل رم و ایتالیا را به دست گرفت. کنستانتین و ارتشش به سوی ماکسنتیوس لشکر کشی کردند.

 

تصرف روم به دستت کنستانتین وامپراتور شدن تمام روم

با نزدیک شدن کنستانتین به روم در سال 312، دلیلی برای نگرانی داشت. ارتش او تقریباً نصف ارتش ماکسنتیوس بود. یک شب قبل از اینکه کنستانتین در جنگ با ماکسنتیوس روبرو شود، خوابی دید. در خواب به او گفته شد که اگر زیر علامت صلیب مسیحی بجنگد در نبرد پیروز خواهد شد. روز بعد او از سربازانش خواست روی سپرهایشان صلیب بکشند. آنها بر نبرد مسلط شدند و ماکسنتیوس را شکست دادند و کنترل رم را به دست گرفتند.

پس از تصرف روم، کنستانتین با لیسینیوس در شرق اتحاد برقرار کرد. کنستانتین امپراتور غرب و لیسینیوس در شرق خواهد بود. در سال 313، آنها فرمان میلان را امضا کردند که بر اساس آن مسیحیان دیگر در امپراتوری روم مورد آزار و اذیت قرار نخواهند داشت. کنستانتین اکنون خود را پیرو ایمان مسیحی می دانست.

هفت سال بعد، لیسینیوس تصمیم گرفت آزار و شکنجه مسیحیان را تجدید کند. کنستانتین حاضر به ایستادگی در مقابل لیسینیوس نشد. کنستانتین پس از چندین نبرد، لیسینیوس را شکست داد و در سال 324 فرمانروای روم متحد شد.

 

زندگی نامه کنستانتین کبیر

زندگی نامه کنستانتین کبیر

ساختن ساختمان وبناهای جدید در رم

کنستانتین با ساختن بسیاری از سازه های جدید اثر خود را در شهر رم به جا گذاشت. او یک بازیلیکای غول پیکر در انجمن ساخت. او Circus Maximus را بازسازی کرد تا افراد بیشتری را در خود جای دهد. شاید معروف ترین ساختمان او در رم طاق کنستانتین باشد. او یک طاق غول پیکر برای بزرگداشت پیروزی خود بر ماکسنتیوس ساخته بود.

 

پایتخت جدید امپراتوری روم

در سال 330 پس از میلاد کنستانتین پایتخت جدید امپراتوری روم را تأسیس کرد. او آن را در محل شهر باستانی بیزانس بنا کرد. این شهر به نام امپراتور کنستانتین، قسطنطنیه نامگذاری شد. قسطنطنیه بعدها پایتخت امپراتوری روم شرقی شد که به آن امپراتوری بیزانس نیز می‌گویند.

 

مرگ کنستانتین

کنستانتین تا زمان مرگش در سال 337 بر امپراتوری روم حکومت کرد. او در کلیسای رسولان مقدس در قسطنطنیه به خاک سپرده شد.

 

حقایق جالب در مورد کنستانتین

نام تولد او فلاویوس والریوس کنستانتینوس بود.
شهر قسطنطنیه بزرگترین و ثروتمندترین شهر امپراتوری بیزانس در قرون وسطی بود. این شهر در سال 1453 پایتخت امپراتوری عثمانی شد. امروزه این شهر استانبول، پرجمعیت ترین شهر کشور ترکیه است.
او مادرش هلنا را به سرزمین مقدس فرستاد و در آنجا تکه هایی از صلیب را یافت که عیسی بر روی آن مصلوب شد. در نتیجه او سنت هلنا شد.
برخی روایت ها می گویند که کنستانتین در خواب خود حروف یونانی چی و رو را دید و نه صلیب. چی و رو نشان دهنده املای مسیح در یونانی بودند.
او تا اندکی قبل از مرگش به عنوان یک مسیحی تعمید داده نشد.
در سال 326 او هر دو همسرش فاوستا و پسرش کریسپوس را به قتل رساند.

بیوگرافی آگوستوس

بیوگرافی آگوستوس اولین امپراتور روم

یونان باستان

تمدن یونان باستان/هنرمندان یونان باستان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا