ذهن آگاهی چه تأثیری بر سبک زندگی دارد؟

جمعه 10 تیر 1401 موفقیت
ذهن آگاهی

فواید ذهن آگاهی :

ذهن آگاهی یا حضور ذهن به معنای اگاهی از افکار، رفتار، هیجانات و انگيزه ها است به طوریکه بهتر بتوانیم آنها را مدیریت و تنظیم کنیم. به عبارت ديگر ذهن آگاهی به معنای دقت کردن به شیوه ای خاص است.

در یک جمله، ذهن آگاهی یک مهارت بنیادی است برای اینکه افراد به طور کامل در زمان حال بوده و آگاهی کامل از جایی که هستند و کاری که می‌کنند داشته باشند. تکنیک‌های توجه آگاهی بیشتر در رویکردهای موج سوم مانند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد استفاده می‌شود.

ذهن آگاهی یا توجه آگاهی (minfulness) در یک کلمه، آگاهی از چیزهایی است که در ذهن و زمان حال اتفاق می‌افتد. فکر کردن، تصمیم گرفتن، دویدن، رانندگی و تمام فعالیت‌هایی که به آگاهی و هوشیاری مربوط می‌شود را با توجه آگاهی بهبود می‌دهند. هدف از ذهن آگاهی بیدار کردن ذهن، احساسات و فرایندهای فیزیکی افراد است.

 

ذهن آگاهی چیست؟

ذهـن آگاهـی عبارتسـت از فهمیـدن اینکـه در درون ما و هم در محیط پیرامون ما در زمان فعلی و بـدون هر گونه قضاوتی چه چیزی در حـال اتفاق افتادن اسـت.

ذهـن آگاهـی ابزاری اسـت که بـه ما کمک می کند افکار و احساسـات خویش را مدیریت کنیـم، متوجه چیزهایی شـویم کـه در یـک موقعیـت در حـال اتفاق افتادن اسـت و خـود را در زمـان کنونـی آنگونـه کـه خـود را نشـان میدهـد غرق سـازیم.

 

اثرات ذهن آگاهی بر مغز

ذهن آگاهی بر قشر قدامی و هیپوکامپ تاثیرگذار است. در واقع ذهن آگاهی با اثرات خود بر قشر قدامی سبب می شود که شخص با افزایش تمرکز همراه گردد و از گیج شدن و بی حواسی در امان باشد.

همینطور اشخاص را به طرف انجام کارهای مؤثر و تصمیمات عالی سوق می دهد و انعطاف پذیری شخص را در شرایط گوناگون بیشتر می کند.

در کنار این مسأله ذهن آگاهی با اثرات بر هیپوکامپ سبب کاهش استرس می شود و شخص در مقابل شکست ها، مانع ها و چالش ها انعطاف بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

یعنی توجه و تمرکزی که سه عنصر در آن دخالت دارد:

– بودن در حال حاضر

– هدفمندی

– قضاوت نکردن

 

فواید ذهن آگاهی

ذهن آگاهی موجب تقویت تمرکز، خلاقیت، شادابی، سلامتی، آرامش و خویشتن‌داری می‌شود. همچنین کمک‌مان می‌کند قدر لحظه‌لحظه‌ی اکنون را بیشتر بدانیم. برخی از فواید اثبات‌شده‌ی ذهن‌آگاهی عبارت‌اند از:

– ذهن آگاهی بر عملکرد اشخاص تأثير مثبت دارد

– توجه و تمرکز را زیاد می کند

– بر ارتباطات بین اشخاص تأثير مثبت دارد

– سبب هم دلی و شفقت بیشتر می شود.

– سبب سلامتی روان می شود

– تأثير مثبتی بر مغز و سیستم ایمنی دارد

– دردهای مزمن را کاهش می دهد

– بی خوابی را از بین می برد

– تقویت حافظه و عملکرد درسی

– کمک به کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی سالم

– تصمیم گیری بهتر

– کاهش استرس و کمک به مقابله با بیماری های مزمن

– تقویت سیستم ایمنی و ایجاد تغییرات مثبت مغزی

 

بیشتر بخوانید:قدرت باور نکردنی تلقین+راهکارهای مفید برای استفاده از آن

 

7 نکته درباره ذهن آگاهی

در اینجا به 7 نکته درباره توجه آگاهی اشاره کرده‌ایم که به کارگیری تکنیک‌های مربوط به این رویکرد را برای هر کسی امکان پذیر می‌کند.

 

1 – ذهن آگاهی عجیب یا مبهم نیست

ذهن آگاهی، همان چیزی است که ما در حال حاضر داریم انجام می‌دهیم. ممکن است در هر شکل و قالبی باشد. باید تلاش کنیم تا توجه خود را به محیط پیرامون بیشتر جلب کنید و به هرآنچه که در اطراف خود می‌بینیم، می‌شنویم و حس می‌کنیم، فکر کرده و آگاهانه درباره علل و پیامدهای آن جویا شویم.

 

2 – ذهن آگاهی چیزی اضافه بر کاری که می‌کنید نیست

نیازی نیست که هنگام ذهن آگاهی، تغییری در خود یا در کارتان ایجاد کنید. شما فقط می‌توانید از این ویژگی و توانایی به نفع خودتان و دیگران استفاده کنید. با این کار می‌توانید به موفقیت‌های بیشتری نیز دست یابید.

 

3 – شما نیازی به تغییر ندارید

راه حل‌ها و کمک‌هایی که از شما می‌خواهند تا خود و زندگیتان را تغییر دهید، بارها شما را ناکام کرده‌اند. ذهن آگاهی شما و شخصیت منحصر به فردتان را به رسمیت می‌شناسد.

 

4 – هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد

تمرین‌های ذهن آگاهی و مدیتیشن ویژگی‌های انسانی را پرورش می‌دهد و نیازی به تغییر در باورهای شما ندارد. هر کس با هر عقیده و سبک شخصیتی می‌تواند از آن بهره مند شود. برای انجام تکنیک‌های ابتدایی مدیتیشن و ذهن آگاهی، می‌توانید مکانی ساکت را انتخاب کنید و به صورت صاف بر روی صندلی یا زمین بنشینید. تمام افکار خود را از گذشته و آینده رها کرده و به زمان حال فکر کنید.

اکنون باید بر روی نفس کشیدن خود تمرکز کرده و به هوایی که داخل و خارج می‌شود توجه فرمایید. سپس هر فکری که در سرتان می‌گذرد را در مقابل چشمان خود تصور کنید. نیازی نیست آن‌ها را سرکوب کنید یا نادیده بگیرید تنها نگاهشان کنید و اگر دچار تشویش شدید بر روی تنفس خود متمرکز شوید.

 

5 – یک سبک زندگی است

توجه آگاهی بیش از یک تمرین ساده است. این آگاهی و مراقبت، همه چیز را برای شما به ارمغان می‌آورد و استرس شما را کاهش می‌دهد؛ این یعنی زندگی بهتر. شما با به کارگیری این تکنیک سبک زندگی خود را بهبود می‌بخشید و می‌توانید به بهداشت جسمی و روانی خود کمک کنید.

 

6 – باعث خلاقیت و نوآوری می‌شود

ذهن آگاهی، می‌تواند شما را به پاسخ‌های موثرتر، منعطف‌تر و کم هزینه‌تر برای حل مشکلاتی که هر روز پیچیده‌تر می‌شود، برساند و با انعطاف پذیری در موقعیت‌های مختلف به شما در تصمیم‌گیری‌های بهتر کمک کنند.

 

7 – پایه‌های علمی دارد

در توجه آگاهی نیازی به ایمان، توکل، اعتقاد یا هیچ باوری نیست. علم و تجربه، دو بال اصلی اثبات اثرات مثبت ذهن آگاهی برای سلامتی، شادی، کار و روابط اجتماعی می‌باشند.

 

کمک گرفتن از روان شناس

گاه اشخاص نمی توانند به منشا اضطراب و تنش های درونی خویش پی ببرند؛ در این وضعیت استرس های نامعلوم و مزمن میتوانند بر تمام عملکردهای زندگی شما تأثیرات مخربی اعمال کنند.

پس روان شناس کمک می کند تا ریشه اضطراب و استرس خود را شناسایی نموده و بهترین شیوه های درمانی را متناسب با سن، جنسیت و وضعیت خاص شما بکار بگیرد.

همینطور متخصص درمان اضطراب شما را یاری می دهد تا روش ذهن آگاهی را به نحو مؤثرتری یاد گرفته و از آن برای مقابله با استرس ها و تنش های زندگی استفاده کنید.

 

10 سرگرمی برای آرام کردن ذهن و تغییر زندگی شما

مدیتیشن یا مراقبه

مدیتیشن یا مراقبه چیست؟هرآنچه که باید درباره مدیتیشن بدانید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا