مشکلات رفتاری کودک/8نحوه برخورد درست با یک کودک

دوشنبه 24 مرداد 1401 موفقیت
مشکلات رفتاری کودک

برخورد با مشکلات رفتاری کودک

دلایل احتمالی زیادی برای مشکلات رفتاری کودک نوپا و خردسالان وجود دارد.

اغلب فقط به این دلیل است که آنها خسته، گرسنه، بیش از حد هیجان زده، ناامید یا بی حوصله هستند.

اگر رفتار مشکل ساز باعث ناراحتی شما یا فرزندتان می شود یا بقیه اعضای خانواده را ناراحت می کند، مهم است که با آن مقابله کنید.

 

 مشکلات رفتاری کودک

مشکلات رفتاری کودک

1-کاری را انجام دهید که احساس درستی دارد

کاری که شما انجام می دهید باید برای فرزندتان، خودتان و خانواده مناسب باشد. اگر کاری را انجام دهید که به آن اعتقاد ندارید یا فکر نمی کنید درست است، احتمالاً کارساز نخواهد بود. بچه ها متوجه می شوند که شما چه چیزی را که می گویید منظور نمی کنید.

 

2-تسلیم نشو

زمانی که تصمیم گرفتید کاری را انجام دهید، به انجام آن ادامه دهید. راه حل ها زمان می برد تا کار کنند. از شریک زندگی خود، یک دوست، والدین دیگر یا بازدیدکننده سلامت خود حمایت دریافت کنید. خوب است کسی را داشته باشید که در مورد کاری که انجام می دهید با او صحبت کنید.

3-مقاوم باش

کودکان به ثبات نیاز دارند. اگر یک روز به رفتار فرزندتان به گونه ای واکنش نشان دهید و روز دیگر به گونه ای دیگر، برای او گیج کننده است. همچنین مهم است که همه افراد نزدیک به فرزندتان با رفتار خود به یک شیوه برخورد کنند.

 

4-سعی کنید زیاد واکنش نشان ندهید

این می تواند دشوار باشد. وقتی کودک شما هر چند وقت یکبار کاری آزاردهنده انجام می دهد، عصبانیت و ناامیدی شما افزایش می یابد.

غیرممکن است که گاهی اوقات عصبانیت خود را نشان ندهید، اما سعی کنید آرام بمانید. در اسرع وقت به سراغ چیزهای دیگری بروید که می توانید از آنها لذت ببرید یا احساس خوبی در مورد آنها داشته باشید.

راه های دیگری برای کنار آمدن با ناامیدی خود پیدا کنید، مانند صحبت کردن با والدین دیگر.

 

5-با فرزندتان صحبت کنید

بچه ها مجبور نیستند حرف بزنند تا بفهمند. اگر آنها بفهمند که چرا می خواهید کاری انجام دهند، می تواند کمک کند. به عنوان مثال، توضیح دهید که چرا می خواهید هنگام عبور از جاده دست شما را بگیرند.

هنگامی که فرزندتان می تواند صحبت کند، او را تشویق کنید تا دلیل عصبانیت یا ناراحتی خود را توضیح دهد. این به آنها کمک می کند کمتر احساس ناامیدی کنند.

 

6-در مورد چیزهای خوب مثبت باشید

وقتی رفتار کودک دشوار است، کارهایی که به خوبی انجام می دهد را می توان نادیده گرفت. وقتی از کاری که او انجام داده راضی هستید به فرزندتان بگویید. می‌توانید با توجه کردن، در آغوش گرفتن یا لبخند به فرزندتان بفهمانید که چه زمانی خوشحال هستید.

 

7-جوایز ارائه دهید

شما می توانید با پاداش دادن به فرزندتان برای رفتار خوب به او کمک کنید. مثلاً آنها را تحسین کنید یا غذای مورد علاقه شان را برای چای به آنها بدهید.

اگر فرزندتان خوب رفتار می کند، به او بگویید چقدر راضی هستید. خاص باشید. چیزی شبیه این بگویید: “آفرین که وقتی از شما خواستم اسباب بازی هایتان را دوباره در جعبه گذاشتید.”

قبل از اینکه فرزندتان کاری را که از او خواسته شده انجام دهد، جایزه ندهید. این رشوه است نه پاداش.

 

8-از کتک زدن خودداری کنید

کتک زدن ممکن است کودک را از انجام کاری که در آن لحظه انجام می دهد باز دارد، اما تأثیر مثبت پایداری ندارد.

بچه‌ها با مثال یاد می‌گیرند، بنابراین، اگر فرزندتان را بزنید، به آنها می‌گویید که ضربه زدن اشکالی ندارد. کودکانی که والدینشان با آنها پرخاشگرانه رفتار می کنند، احتمال بیشتری دارد که خودشان پرخاشگر باشند. بهتر است به جای آن مثال خوبی بزنید.

 

 مشکلات رفتاری کودک

مشکلات رفتاری کودک

مواردی که می تواند بر رفتار کودک شما تأثیر بگذارد

زندگی تغییر می کند: هر تغییری در زندگی کودک می تواند برای آنها دشوار باشد. این می تواند تولد یک نوزاد جدید، خانه تکانی، تغییر پرستار کودک، راه اندازی یک گروه بازی یا چیزی بسیار کوچکتر باشد.

شما در حال گذراندن دوران سختی هستید : بچه ها به سرعت متوجه می شوند که شما ناراحت هستید یا مشکلاتی در خانواده وجود دارد. آنها ممکن است زمانی بد رفتار کنند که شما کمترین توانایی را دارید. اگر مشکل دارید، خودتان را سرزنش نکنید، اما اگر فرزندتان با رفتار سخت واکنش نشان می‌دهد، او را سرزنش نکنید.

چگونه قبلاً با رفتار دشوار برخورد کرده اید :گاهی اوقات فرزند شما ممکن است به دلیل نحوه برخورد شما با یک مشکل در گذشته واکنش خاصی نشان دهد. به عنوان مثال، اگر به کودک خود شیرینی داده اید تا در مغازه ها ساکت بماند، ممکن است هر بار که به آنجا می روید انتظار شیرینی داشته باشد.

نیاز به توجه : کودک شما ممکن است عصبانیت را راهی برای جلب توجه بداند، حتی اگر توجه بد باشد. آن‌ها ممکن است شب‌ها از خواب بیدار شوند، زیرا می‌خواهند یک نوازش یا همراهی داشته باشند. سعی کنید زمانی که رفتارشان خوب است بیشتر به آنها توجه کنید و زمانی که مشکل دارند کمتر به آنها توجه کنید.

تکنیک پومودورو چیست؟

پومودورو/بهترین روش مدیریت زمان تکنیک پومودورو

زندگی موفق

زندگی موفق/7 راز برای بهتر شدن روابط صمیمی با شریک زندگمان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا