مدیتیشن یا مراقبه چیست؟هرآنچه که باید درباره مدیتیشن بدانید

چهارشنبه 6 مرداد 1400 موفقیت
مدیتیشن یا مراقبه

مدیتیشن یا مراقبه

مدیتیشن چیره شدن بر ذهن است. مدیتیشن یک فن و تمرین ذهنی و بدنی است که در آن شخص به ملایمت و آرامی توجه خود را به درون می‌برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند.در مدیتیشن مهارت‌های مختلف از جمله مهارت تسلط بر ذهن به دست می‌آید. افراد به دلایل دینی و غیر دینی با اهداف مختلف ممکن است مدیتیشن کنند.

مدیتیشن، مراقبه، یا درون پویی به فعالیت‌های ذهنی وفیزیکی که برای آرام سازی جسم و روح انجام می‌شود. مدیتیشن عملی است که در آن فرد از یک تکنیک – مانند ذهن آگاهی ، یا تمرکز ذهن بر روی یک موضوع ، فکر یا فعالیت خاص استفاده می کند. در مدیتیشن با تمرکز ذهن و آزاد کردن نیروی چاکرا یا شاکرا به آرامش روحی و جسمی می‌رسند و توانایی کنترل این نیرو را بدست می‌آورند.

مدیتیشن یا مراقبه ممکن است استرس ، اضطراب ، افسردگی و درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و باعث افزایش آرامش ، درک ، خودانگاره و رفاه شود.

بسیاری از آیین‌های و دین‌های بزرگ به خصوص ادیان شرقی نظیر هندو و بودایی روش‌های مدیتیشن را نیز دربرمی‌گیرند. اکثر روش‌های محبوب مدیتیشن ریشهٔ شرقی دارند. از روش‌های معروف مدیتیشن شرقی مراقبه متعال (تی. ام)، ذاذن و ویپاسانا است.

مدیتیشن یا مراقبه

مدیتیشن یا مراقبه

روش‌های مختلف مراقبه :

۱-مراقبه معنوی

مراقبه معنوی مانند نماز است به این خاطر که با آن سکوت را در اطراف خود منعکس می‌کنید و به دنبال ارتباط عمیق‌تری با خدای خود یا جهان هستید.برای مراقبه معنوی لازم است دوش بگیرید ولباس پاک وتمیز بپوشید و برای انجام مراقبه معنوی در محلی آرام و ساکت به حالت نیلوفری بنشینیداز عودهای کُندر هندی، مریم‌گلی، سدر، چوب صندل و سرومه محبوبترین عود است استفاده کنید.

۲- مراقبه متمرکز

مراقبه متمرکز شامل تمرکز با استفاده از هر یک از پنج حواس است. مانند، شما می‌توانید بر روی چیزهای درونی، مثل تمرکز بر روی  جریان تنفس خود، یا می‌توانید از عوامل بیرونی برای کمک به تمرکز توجه خود استفاده کنید. استفاده از تسبیح‌های بزرگ چوبی، گوش دادن به صداهای طبیعی مثل صدای آب، باد، پرندگان و … یا خیره شده به شعله شمع ازجمله مواردی است که می‌توان از آن برای ایجاد تمرکز عمیق بهره گرفت.این مراقبه را در آغاز روز یا ساعات پایانی روز

۳-مراقبه حرکت

مراقبه حرکت برای افرادی که به هنگام عمل آرامش پیدا می‌کنند خوب است و می‌تواند بسیاری از اعمال روزانه ما را در برگیرد. در این روش نفس عملی که انجام می‌شود چنان فرد را در خود غرق می‌کند که آرامشی عمیق بر فرد و دنیای او حاکم می‌شود. انجام این روش مستلزم داشتن تمرکز عمیق و رها کردن خود در کاری است که انجام می‌دهید. بدیهی است که تنفس شکمی جزء جدایی‌ناپذیر این نوع مراقبه است.

۴- مراقبه مانترا

در مراقبه ی مانترا، فرد در حین نشستن در سکوت، به تکرار کلمه و یا صوت می پردازد. این کار کمک به پاک کردن ذهن از افکار و احساسات در هم و آشفته می کند.

برای انجام مراقبه مانترا لازم است که در حالت نیلوفری بنشینید ولی به‌تدریج می‌توانید مانترا را به هنگام راه رفتن یا انجام سایر اعمال روزانه نیز انجام دهید.

۵-مراقبه متعالیه (TM)

مراقبه متعالیه محبوب‌ترین نوع مراقبه در سراسر جهان است .مراقبه متعالیه یا TM برای کسانی که ساختار را دوست دارند و در انجام تمرین مراقبه جدی هستند بسیار مفید است. باید توجه داشت که مراقبه متعالیه حتماً باید تحت نظر استاد انجام و آموخته شود.

۶-مراقبه ذهن آگاهی:

ذهن آگاهی به معنای اینست که نسبت به درون خود و محیط اطرافمان در لحظه ی اکنون و همچنین روند فعالیت ذهن؛ کاملاً آگاه باشیم. این آگاهی باید خارج از هر گونه قضاوت صورت گیرد.

 

مدیتیشن یا مراقبه

مدیتیشن یا مراقبه

 تاثیرات مراقبه بر روی بدن انسان ها؟

۱- کاهش استرس و اضطراب

۲- تقویت حافظه

۳- افزایش تمرکز

۴- افزایش خلاقیت

۵-افزایش طول عمر

 

مدیتیشن یا مراقبه

مدیتیشن یا مراقبه

دستورالعمل‌هایی برای تمرین مراقبه

  • در مکانی آرام بنشینید وچشمانتان را ببندید ونفس عمیق بکشید
  •  مراقبه را هرگز در حالت خوابیده (درازکش) انجام ندهید.
  • بنشینید، کمرتان را راست نگهداریدبه (حالت نیلوفری) یا آزاد روی مبل بگذارید
  • بعد از غذا تمرینات عملی را با فاصله یک الی 5/1 ساعت تأخیر انجام دهید.
  • قبل از خوابیدن مراقبه را انجام ندهید..
  • مراقبه در فضاهای آرام، سرسبز، معطر و محل‌هایی که انسان‌های خوب رفتاری هستند
  • در حین اجرای مراقبه، به جستجوی افکار و احساسات خود نپردازید.
  • در حین مراقبه، به تجزیه‌وتحلیل افکار و احساسات خود نپردازید.
  • حفظ سکون و بی‌حرکتی بدن در حین تمرین مطلوب اسj..
  • ممکن است در اثر تجارب ناخوشایند، خستگی و فشار روحی پیشین، در حین مراقبه یا پس‌ازآن گاهی دچار افکار ناملایم و در هم و بر هم شوید. شکیبا باشید و به ادامه تمرین خود امیدوار بوده
  • ساده‌ترین راه برای مراقبه این است که ساکت بنشینید و روی نفس خود تمرکز کنید.

 

حذف احساسات منفی/ حذف احساسات منفی و بد یعنی تعقل و رسیدن به آگاهی و عشق

قوانین مهم رهبری موفق

قوانین مهم رهبری موفق چیست

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا