مهمترین علت اهمیت خاور میانه وجود نفت فراون و نیاز جهان به این مایع حیات

سه‌شنبه 5 فروردین 1399 گوناگون
خاورمیانه و اهمیت آن در جهان

خاورمیانه و اهمیت آن در جهان :منطقه خاورمیانه یکی از مناطق حساس و استراتژیک جهان محسوب می شود، این منطقه علاوه بر مهد تمدن ادیان، بخش اعظم منابع انرژی جهان را در خود جای داده است.خاورمیانه و اهمیت آن در جهان با واژه خاورمیانه نخستین بار در 1281 شمسی/ 1902 میلادی توسط یک آمریکایی به نام «آلفرد تایر ماهان» برای توصیف منطقه بین خاور دور و نزدیک به کار رفت. کشورهای میان دریای مدیترانه و خلیج فارس, عضو خاورمیانه می باشند در واقع محل اشتراک سه قاره اروپا و آسیا و آفریقا را خاورمیانه نام نهاده اند.

 

خاورمیانه و اهمیت آن در جهان

خاورمیانه و اهمیت آن در جهان را با اصطلاح خاورمیانه شروع می کنیم، اصطلاح خاورمیانه  به گسترده پهناوری از شمال تا شبه قاره هند و از قفقاز تا دریای سرخ و ماورای آن اطلاق می شود که 22 کشور با حدود 300 میلیون جمعیت از نژادهای مختلف را شامل می­شود. بنابراین، یکی از نواحی تمدن جهان باستان محسوب می­شود که تنوع ادیان مشخصه متمایز­کننده منطقه شده است. دین اسلام به دلیل موقعیت برجسته و نیز اهمیت خاصی که در منطقه خاورمیانه دارد یک نیروی وحدت بخش بشمار می­رود. با این وجود 93 درصد این منطقه مسلمان هستند و حدود 57 درصد ساکنان چنین منطقه ای به زبان عربی صحبت می­کنند. فرهنگ این منطقه به طور بنیادی اسلام است.

خاورمیانه و اهمیت آن در جهان

♦ خاورمیانه از نظر فرهنگی- تاریخی خاستگاه و زادگاه ادیان بزرگ توحیدی و الهی است. پیامبران اولوالعزم خداوند، در این منطقه، رسالت جهانی خود را اعلام کرده اند. از حدود بیست و چند تمدن شناخته شده، بیش از نیمی از آن در منطقه خاورمیانه شناسایی شده اند. بسیاری از تمدن‌های معروف دیگر نیز در همسایگی خاورمیانه بازشناسی شده اند مانند تمدن‌های چین و هند. از نظر مذهبی شهر بیت المقدس، برای پیروان ادیان الهی یهود، مسیحیت و اسلام، بسیار مقدس و ارزشمند است. علاوه بر این ها، خاورمیانه گهواره قانون‌گذاری و دانش‌های فلسفه و ادبیات و … به شمار می‌آید. هنر دنیای قدیم ریشه در این منطقه دارد.

♦ خاورمیانه و اهمیت آن در جهان: همچنین خاورمیانه عمده­ ترین منطقه نفت خیز جهان که 66 درصد از ذخایر جهانی را در اختیار داشته و عمده­ ترین منابع گازی جهان پس از روسیه در این منطقه جای دارد. وفور منابع انرژی و اقتصادی در خاورمیانه مهمترین علت اهمیت این خاور است، نفت این ماده حیاتی، گاز و معدن و هزاران هزار منبع دیگر در خاورمیانه و در هر منطقه‌ای از آن به راحتی در دسترس است، همین مورد است که جهان را وابسته به خاورمیانه می‌کند و نقش آن را در معادلات سیاسی و اجتناعی پررنگ می‌کند، اما آنچه که این روزها شاهد آن هستیم شیطنت و مداخلات غربی‌ها برای تسخیر و سلطه بر این منابع است و از همین رو است که هرروز شاهد جنگ‌ها و فجایع انسانی هستیم که توسط دیگران به راه می‌افتد تا بتوانند بر منابع چمبره بزنند، تنوع نژادی، قومی، دینی و فرهنگی راه را برای به ایجاد اختلاف باز کرده تا با استفاده از آن غربی‌ها سو استفاده حداکثری را داشته و از پیشرفت خاورمیانه جلوگیری کنند و وابستگی صنعتی را در این منطقه بوجود اورند.

تاریخچه خاورمیانه:

پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی نخست، ایجاد مرزهای تحمیلی برای کشورهای جدیدالتأسیس، بر اساس مصالح و مطامع قدرت‌های استعماری اروپا که در خاورمیانه حضور داشتند بدون توجه به مسایل قومی، نژادی و مذهبی مردم شکل گرفت. برای همین، امروزه در خاورمیانه و حتی شمال آفریقا، کشوری را نمی‌توان یافت که به گونه‌ای با یکی از همسایگانش، بر سر منابع آب، نفت، زمین و … اختلاف نداشته باشد. همین مشکل هر از چندگاهی به رقابت تسلیحاتی دامن می‌زند و در مواردی باعث درگیری و جنگ کوتاه مدت و دراز مدت در خاورمیانه شده است. بنابراین، خاورمیانه از نظر سیاسی- امنیتی هم برای مردم منطقه و هم برای کشورهای دیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جوامع خاورمیانه بخشی از انسانیت ­اند که در طول تاریخ، بیشتر از همگان دچار بحران و مسائل و معضلات شده­ اند. دلیل اساسی این امر، بی­ گمان این است که در طول مدت بیش از پنج هزار سال، همیشه از سوی تمدن مرکزی دچار فشار و استثمار کامل شده ­اند. در هیچ یک از مناطق جهان، اشکال فشار، منازعه و استثماری این همه طولانی مدت و شدید دیده نمی­شود. با پایان یافتن جنگ جهانی دوم در سال 1945 بیش از سایر مناطق جهان با منازعه روبرو بوده است، از 148 مورد منازعه و جنگی که طی چهل سال گذشته در جهان روی داده است، 48 مورد آن مربوط به خاورمیانه بوده است. این منطقه در آغاز قرن بیست و یکم بر اساس منافع غرب قبض و بسط پیدا کرده است. پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 در ایالات متحده آمریکا (20 شهریور 1380)، خاورمیانه بزرگ شامل مجموعه کشورهایی با یک پیوستگی جغرافیایی است که دین اسلام وجه مشترک آنهاست.

خاورمیانه و اهمیت آن در جهان : منطقه خاورمیانه به‌ویژه از زمان پایان جنگ جهانی دوم به این سو، به‌دلیل اهمیتی که در اقتصاد جهانی پیدا کرد، بیش از پیش مورد توجه قدرت‌های بزرگ قرار گرفت و آنها را وادار ساخت تا برای حضور و نفوذ در تحولات این منطقه از ابزارهای مختلفی استفاده کنند.

در قرن بیستم، این منطقه از یک‌سو تأمین‌کنندة بخش عمده‌ای از انرژی جهان به شمار می‌رفت و از سوی دیگر کانون برخی از بحران‌ها و تنش‌هایی بوده است که عمدتاً ناشی از حضور اسرائیل و مطامع برخی از قدرت‌های بزرگ به‌ویژه ایالات متحده امریکا می‌باشد. به همین دلیل، تحولات منطقه خاورمیانه با امنیت جهانی و نیز اقتصاد سیاسی بین‌الملل گره خورده است.

♦◊♦◊♦◊♦◊♦◊♦◊♦◊♦◊    از همین رو است که خاورمیانه از دیر باز مورد توجه قدرتهای بزرگ بوده است    ♦◊♦◊♦◊♦◊♦◊♦◊♦◊♦◊

 

رادیکال آزاد

چگونه در بدن رادیکال آزاد به وجود می آید ؟ و راهکار مقابله با آن چیست؟

طب آیورودا چیست

با طب آیوردا آشنا شویم

آخرین دیدگاه‌ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا