تمدن یونان باستان/هنرمندان یونان باستان

دوشنبه 2 آبان 1401 تاریخی
یونان باستان

یونان باستان

یونان باستان تمدنی بود که هزاران سال پیش بر بخش بزرگی از مدیترانه تسلط داشت. در دوران اوج خود در دوران اسکندر مقدونی، یونان باستان بر بیشتر قاره اروپا و آسیای غربی حکومت می کرد. یونانیان قبل از رومی ها آمدند و بیشتر فرهنگ رومی تحت تأثیر یونانیان بود.

یونان باستان پایه و اساس بسیاری از فرهنگ غربی امروزی را تشکیل داد. همه چیز از دولت، فلسفه، علم، ریاضیات، هنر، ادبیات و حتی ورزش تحت تأثیر یونانیان باستان قرار گرفته است.

یونان باستان

یونان باستان

مورخان اغلب تاریخ یونان باستان را به سه دوره تقسیم می کنند:

دوره باستانی :

این دوره از آغاز تمدن یونان در 800 قبل از میلاد تا معرفی دموکراسی در 508 قبل از میلاد ادامه داشت. این دوره شامل شروع بازی های المپیک و نوشتن ادیسه و ایلیاد توسط هومر بود.

دوره کلاسیک:

این زمانی است که بسیاری از ما وقتی به یونان باستان فکر می کنیم به آن فکر می کنیم. آتن توسط دموکراسی اداره می شد و فیلسوفان بزرگی مانند سقراط و افلاطون ظهور کردند. همچنین جنگ بین اسپارت و آتن نیز در این زمان بود. این دوره با ظهور و سپس مرگ اسکندر مقدونی در سال 323 قبل از میلاد به پایان رسید.

دوره هلنیستی :

دوره هلنیستی از مرگ اسکندر مقدونی تا سال 31 قبل از میلاد تا زمانی که روم مصرباستان را در نبرد آکتیوم شکست داد ادامه داشت. نام هلنیستی از کلمه یونانی “Hellas” گرفته شده است که کلمه اصلی یونان است.

 

دو شهر اصلی یونان(آتن و اسپارت)

شهر آتن وشهر اسپارت دو شهر اصلی بودند که بر بیشتر یونان باستان حکومت می کردند. آنها اغلب رقیب یکدیگر بودند و در جنگ های پلوپونز با یکدیگر می جنگیدند. در مواقع دیگر آنها با هم متحد می شدند تا از سرزمین های یونان در برابر مهاجمان محافظت کنند. فرهنگ این دو شهر بسیار متفاوت بود. اسپارت تقریباً به طور کامل بر جنگ و نحوه جنگیدن متمرکز بود، در حالی که آتن بر هنر و یادگیری متمرکز بود.

پایتخت کشور یونان است. نام این شهر تاریخی از آتنا ایزدبانوی خرد و جنگ و الهه نگهبان این شهر گرفته شده‌است.

شهر ایپارت در شبه‌جزیرهٔ موزه واقع در یونان است. این شهر مرکز و پایتخت ناحیهٔ لاکونیا واقع در منتهای جنوبی شبه‌جزیرهٔ مذکور است و در محلی ناهموار و کوهستانی در ساحل رود اوروتاس جای دارد.

 

یونان باستان

یونان باستان

فیلسوفان، نویسندگان و هنرمندان یونان باستان

توجه شود که برخی از افراد که نامشان در زیر آمده‌است، لزوماً یونانی نبوده بلکه آثارشان را به زبان یونانی نوشته‌اند.

  • فیثاغورث، فیلسوف و ریاضی‌دان یونانی، رابطه بین ضلع‌های مثلث قائم الزوایه را کشف کرد
  • آناکسیماندروس فیلسوف یونانی، اهل سیلتوس، سعی می‌کند که آغاز جهان و ساختار آن را کشف کند.او نتیجه می‌گیرد که هوا مهم‌ترین ماده جهان است.
  • آیسوخلوس، نمایشنامه‌نویس یونانی، را برای موضوع نمایشنامه‌هایش، مورد استفاده قرار می‌دهد. مشهورترین نمایشنامه او به نام «اورستیا» سرگذشت یک خانواده سلطنتی را در طول «جنگ تروا» نشان می‌دهد. ۵۲۴
  • ارسطو، فیلسوف یونانی، تعلیم و تربیت اسکندر مقدونی را که بعدها به سرداری بزرگ مبدل شد، به عهده می‌گیرد. ارسطو در آتن، مدرسه‌ای به نام لیسیوم (لوکیون) تأسیس می‌کند.
  • در شهر اسکندریه، که به‌وسیله یونانیان در مصر بنا گردید، پزشکی به نام هیرو فیلوس به منظور بررسی دستگاه عصبی و اجزای بدن انسان، به تشریح اجساد می‌پردازد.
  • اقلیدس، ریاضیدان یونانی، مقدمات هندسه را به وجود می‌آورد. در حدود ۳۳۰ تا ۲۷۵ پیش از میلاد
    آریستارخوس (ارسطرخوس)، ستاره‌شناس یونانی، خورشید را به جای زمین، مرکز علم می‌پندارد.
  • ارشمیدس در موطن خود، شهر سیراکوس (سوراقوسا)، به کشف این نکته که هر شیئی به اندازه حجم خود آب جابجا می‌کند، نائل می‌گردد. وی دستگاهی برای بالا کشیدن آب، پیچ ارشمیدس، اختراع می‌کند؛
  • هیپاتیا فیلسوف زن نوافلاطونی که به عنوان نخستین زن برجستهٔ ریاضی‌دان و آخرین کتابدار کتابخانه اسکندریه شناخته می‌شود. او استاد فلسفه و ریاضی در شهر اسکندریه بود و در علم نجوم تبحر داش
  • تالس، ریاضیدان یونانی،
  • بقراط، دانشمند و پزشک یونانی
یونان باستان

یونان باستان

حقایق جالب در مورد یونان باستان

  • یونانی ها اغلب در حالی که به پهلو دراز کشیده بودند شام می خوردند.
  • آنها یویو را اختراع کردند که دومین اسباب بازی قدیمی جهان بعد از عروسک محسوب می شود.
  • حدود یک سوم جمعیت برخی از دولت شهرها برده بودند.
  • بیش از اسپارتا و آتن، دولت شهرهای بیشتری وجود داشت، یونان باستان حدود 100 دولت شهر داشت.
  • رومی ها بیشتر از فرهنگ یونانی از جمله خدایان، معماری، زبان و حتی نحوه غذا خوردن خود را کپی کردند!
  • فیدیپیدس قهرمان یونانی بود که 150 مایل از ماراتون تا اسپارت دوید تا در برابر ایرانیان کمک بگیرد. پس از پیروزی یونانیان در جنگ، او 25 مایل از ماراتون تا آتن دوید تا پیروزی را اعلام کند. این جایی است که نام مسابقه دوی ماراتن به خود گرفته است.
زندگی نامه کنستانتین کبیر

زندگی نامه کنستانتین کبیر امپراطور رم

تمدن مصر باستان

تمدن مصر باستان/پادشاهی های مصر باستان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا