زندگینامه اسکندر مقدونی پادشاه مقدونیه

جمعه 28 مرداد 1401 بیوگرافی ، تاریخی
اسکندر مقدونی

چکیده ای از بیوگرافی اسکندر مقدونی

نام:اسکندر سوم مقدونیه

متولد:۲۰ ژوئیه ۳۵۶ پ.م.

محل تولد:پلا، مقدونیهٔ

ملیت:ایرانی

دین و مذهب:چندخدایی یونانی

همسر(ان) :روشنک/استاتیرای دوم/پروشات دوم

فرزند(ان) اسکندر چهارم

زمان مرگ :۱۰ یا ۱۱ ژوئن ۳۲۳ پ.م.

اسکندر مقدونی

اسکندر مقدونی

اسکندر مقدونی کیست

اسکندر مقدونی پادشاه مقدونیه یا یونان باستان بود. او را یکی از بزرگترین فرماندهان نظامی تاریخ می دانند. او از 336 تا 323 قبل از میلاد به عنوان پادشاه سلطنت کرد.

 

نشستن اسکندر بر تخت سلطنت

پس از آنکه پدر اسکندر، فیلیپ دوم مقدونیه، به قتل رسید، اسکندر در سال ۳۳۶ پ. م به جای او بر تخت سلطنت نشست. اسکندر کشوری نیرومند و ارتشی کارآزموده را از سلطنت پدرش به ارث می‌برد.

 

اسکندر مقدونی چه زمانی زندگی می کرد؟

اسکندر مقدونی در 20 ژوئیه 356 قبل از میلاد به دنیا آمد.

 

آغاز زندگی اسکندر مقدونی

پدر او، فیلیپ دوم، پادشاه مقدونیه بود و مادرش، المپیاس، دختر نئوپتولموس یکم، پادشاه اپیروس. المپیاس چهارمین همسر فیلیپ بود و با وجود آنکه فیلیپ هفت یا هشت همسر دیگر نیز داشت، المپیاس برای مدتی همسر اصلی او محسوب می‌شد احتمالاً به این دلیل که اسکندر را به دنیا آورده بود.

 

اسکندر مقدونی

اسکندر مقدونی

دوران کودکی اسکندر مقدونی

پدر اسکندر پادشاه فیلیپ دوم بود. فیلیپ دوم یک امپراتوری قوی و متحد در یونان باستان ساخته بود که اسکندر آن را به ارث برد.

اسکندر نیز مانند اکثر فرزندان نجیب زادگان در آن زمان، در کودکی تحت تعلیم قرار گرفت. او ریاضیات، خواندن، نوشتن و نواختن غنچه را آموخت. او همچنین در مورد نحوه جنگیدن، اسب سواری و شکار آموزش می دید. وقتی اسکندر سیزده ساله شد، پدرش فیلیپ دوم بهترین معلم ممکن را برای او می خواست. او فیلسوف بزرگ ارسطو را استخدام کرد. فیلیپ در ازای آموزش پسرش، موافقت کرد که شهر زادگاه ارسطو، استاگیرا، از جمله آزاد کردن بسیاری از شهروندان آن از بردگی را بازگرداند.

اسکندر در مدرسه با بسیاری از ژنرال ها و دوستان آینده خود مانند بطلمیوس و کاساندر ملاقات کرد. او همچنین از خواندن آثار هومر، ایلیاد و ادیسه لذت می برد.

 

فتوحات اسکندر

اسکندر پس از تثبیت تاج و تخت و تحت کنترل گرفتن تمام یونان، به سمت شرق چرخید تا بیشتر جهان متمدن را فتح کند. او با استفاده از نبوغ نظامی خود به سرعت حرکت کرد تا نبرد پس از نبرد پیروز شود و مردم بسیاری را فتح کند و به سرعت امپراتوری یونان را گسترش دهد.

-ابتدا از آسیای صغیر و ترکیه امروزی عبور کرد.

-او سوریه را به دست گرفت و ارتش ایران را در ایسوس شکست داد و سپس صور را محاصره کرد.

-سپس مصر را فتح کرد و اسکندریه را به عنوان پایتخت تأسیس کرد.

-پس از مصر بابل و ایران از جمله شهر شوش آمدند.

-سپس در ایران حرکت کرد و برای لشکرکشی به هند آماده شد.

در این مرحله اسکندر یکی از بزرگترین امپراتوری های تاریخ را انباشته کرده بود. با این حال، سربازان او آماده شورش بودند. آنها می خواستند به خانه برگردند تا زن و بچه خود را ببینند. اسکندر موافقت کرد و سپاهش به عقب برگشت.

 

مسیر حمله اسکندر به ایران

۳۳۴ سال پیش از میلاد، بعد از آن‌که اسکندر از آسیای صغیر عبور کرد با سپاهی از ایرانیان مواجه شد که در آن سوی رودخانه گرانیکوس منتظر او بودند. سپاه ایرانیان به قدری قدرتمند بود که نزدیک بود اسکندر در آن درگیری کشته شد. اما به هر حال بعد از آن نبرد سنگین، لشکر اسکندر به سپاه ایران غلبه کرد و آن‌ها را شکست داد.

اسکندر مقدونی در زمان داریوش سوم در لشکر کشیهای خود به آسیا، به سرزمین هخامنشیان حمله کرد و سبب شکست سپاهیان ایران شد.

1- در بهار( ۳۳۴ پ.م) اولین نبرد اسکندر مقدونی که نبرد گرانیک یا گرانیکوس نام داشت، با ایرانیان در حوالی آسیای صغیر به نام رخ داد. اسکندر برای ورود آسیای صغیر از بغاز داردانل گذشته عبور کرد. در کنار رود گرانیک که به دریای مرمره می ریزد این نبرد اتفاق افتاد. سالیان سال، درگیری میان پارس و یونان ادامه داشت. حملهء اسکندر عامل و باعث نقطهء اوج این اختلاف ها بود. عصری که به این ترتیب پایان می گرفت چیزی حدود سیصد سالی طول کشیده بود.

2- دومین نبرد اسکندر مقدونی و ایرانیان در نبرد ایسوس، (۳۳۳ پ.م.) نخستین نبرد مستقیم اسکندر با سپاه داریوش سوم بود. در نزدیکی شهر ایسوس، داریوش و اسکندر مقدونی یکدیگر را دیدند. در طول تاریخ میان جهان باختر و جهان خاور، نه درگیری های اعتقادی، نه نبردهای قدرت، نه رقابت هنرها و نه بگو مگوهای اندیشمندان هیچگاه گسسته نشده است. کهن ترین قضیه تاریخ در اوج این درگیری، برخورد خصمانه ی غرب با شرق در سال ۳۳۳ قبل از میلاد مسیح در نبرد« ایسوس» بود. سرانجام غرب در این نبرد پیروز شد و پیامدهایش فوق العاده بود.

3.سومین نبرد اسکندر مقدونی و ایرانیان در نبرد گوگمل، (۳۳۱ پ.م.) دومین نبرد مستقیم اسکندر با سپاه داریوش سوم در گوگمل واقع در نزدیکی اربیل است. در نبرد گوگمل، بيش ترین مقاومت ها توسط طوایف آریایی برزینی انجام شد. اسکندر، یک گردان سواره نظام که توسط «فیلُکسِنوس» فرماندهی میشد را بعد از پیروزی «گوگمل» از همان میدان نبرد، به «شوش» فرستاد. به امید اینکه قبل از نابودی و به یغما رفتن تمامی گنجها به ایران شمالی منتقل شود و شهر را تصرف کند.«فیلُکسِنوس» در رقابت با شایعهء پیروزی عظیم، به جنوب رفت و اسکندر به خواسته اش رسید.

 

زندگی شخصی اسکندر مقدونی

اسکندر دو بار ازدواج کرد: اسکندر در سغد( شمال افغانستان امروزی) متوجه شد که عاشق دختری به اسم رکسانا(روشنک) است.

وبا روشنک دختر وخش‌ارد، نجیب‌زادهٔ باختری ازدواج کرد  وفرزند آنها اسکندر چهارم مقدونیه بود

اسکندر مقدونی هم با استاتیرا دختر داریوش سوم و هم با پاروستاتیس، دختر اردشیر سوم( پادشاه پیش از داریوش سوم) ازدواج کرد احتمالاً به دلایل سیاسی بود

 

اسکندر مقدونی چه زمانی فوت کرد

او در سن 32 سالگی در سال 323 قبل از میلاد با موفقیت های زیادی در زندگی کوتاه خود درگذشت.

اسکندر فقط به بابل بازگشت و در آنجا ناگهان بیمار شد و درگذشت. هیچ کس مطمئن نیست که او از چه چیزی مرده است، اما بسیاری به سم مشکوک هستند. پس از مرگ او امپراتوری بزرگی که ساخته بود بین ژنرال هایش تقسیم شد که دیادوچی نام داشت. با فروپاشی امپراتوری، دیادوچی ها سال ها با یکدیگر جنگیدند.

 

اسکندر مقدونی

اسکندر مقدونی

حقایق جالب در مورد اسکندر مقدونی

-نام پدر اسکندر، فلیپ دوم مقدونی بود

-ظاهراً او از طرف پدرش با قهرمانان یونانی هرکول و از طرف مادرش آشیل نسبت داشت.

-هنگامی که اسکندر 16 ساله بود، پدرش کشور را برای انجام نبرد ترک کرد و اسکندر را به عنوان نایب السلطنه یا حاکم موقت مقدونیه گذاشت.

-اسکندر مقدونی توسط ارسطو تعلیم دید

-او در کودکی اسب وحشی به نام بوسفالوس را رام کرد. این اسب اصلی او بود تا اینکه در سنین پیری مرد. اسکندر شهری در هند را به نام اسب خود نامگذاری کرد.

-او هرگز در یک نبرد شکست نخورد.

-افسانه ها حاکی از آن است که معبد آرتمیس در روز تولد اسکندر به آتش کشیده شد زیرا آرتمیس مشغول حضور در مراسم تولد بود.

-بهترین دوست و نفر دوم او ژنرال هفاستیون بود.

-همیشه کتاب ایلیاد هومر همراه اسکندر مقدونی بود. طبق گفته ی او این کتاب «گنجینه همراهیست که تمامی دانش ها درمورد جنگ، در آن شرح داده سده است.»

-اسکندر مقدونی، داریوش سوم را در ایسوس شکست داد

-اسکندر تمایل داشت تا یونانیان را با ایرانیان متحد کند

-اسکندر مشروب‌خوار بود

-اسکندر مقدونی در سن ۳۲ سالگی درگذشت

-مرگ اسکندر همچنان یک معما باقی مانده است

-محل آرامگاه اسکندر یکی از مکان‌های پر راز و رمز است

-میراث اسکندر تا امروز همچنان پابرجاست

جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول/حقایق جالب در مورد جنگ جهانی اول

بیوگرافی هدیه بازوند

بیوگرافی هدیه بازوند بازیگر نقش روژان سریال نون خ

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا