بین النهرین باستان/5 امپراتوری معروف بین النهرین

شنبه 30 مهر 1401 تاریخی
بین النهرین باستان

بین النهرین باستان

بین النهرین باستان به مکانی اطلاق می شود که انسان ها برای اولین بار در آن تمدن ها را شکل دادند. اینجا بود که مردم برای اولین بار در شهرهای بزرگ جمع شدند، نوشتن را آموختند و حکومت هایی را ایجاد کردند. به همین دلیل بین النهرین اغلب “مهد تمدن” نامیده می شود.

بِینُ الْنَهرِین یا میان‌رودان یا میانْ دو رود نام یک منطقه جغرافیایی است که میانِ دو رود دجله و فرات جای گرفته و بیشتر محدودهٔ آن در کشور عراق، سوریه و ترکیه امروزی است.

کلمه بین النهرین به معنای “سرزمین بین رودخانه ها” است. وقتی مردم می گویند بین النهرین، منظورشان قسمتی از زمین در خاورمیانه بین و اطراف رودخانه های دجله و فرات است. امروزه این زمین بیشتر در کشور عراق واقع شده است. همچنین بخش هایی در جنوب غربی ایران، جنوب شرقی ترکیه و شمال شرق سوریه وجود دارد.

قلب بین النهرین بین دو رودخانه در جنوب عراق قرار دارد. زمین در آنجا حاصلخیز است و آب فراوانی در اطراف دو رودخانه اصلی وجود دارد تا امکان آبیاری و کشاورزی فراهم شود.

 

تمدن ها و امپراتوری ها

مهاجران اولیه در بین النهرین شروع به تجمع در روستاها و شهرهای کوچک کردند. همانطور که آنها یاد گرفتند که چگونه زمین ها را آبیاری کنند و در مزارع بزرگ کشت کنند، شهرها بزرگتر شدند. در نهایت این شهرها به شهرهای بزرگ تبدیل شدند. اختراعات جدیدی مانند دولت و نوشتن برای کمک به حفظ نظم در شهرها شکل گرفت. اولین تمدن بشری شکل گرفت.

1-امپراتوری سومری ها :

سومری ها اولین انسان هایی بودند که تمدنی را تشکیل دادند. نوشتن و حکومت را اختراع کردند. آنها در ایالت-شهرها سازماندهی شدند که در آن هر شهر حکومت مستقل خود را داشت که توسط پادشاهی اداره می شد که کنترل شهر و زمین های کشاورزی اطراف را در دست داشت. هر شهر نیز خدای اصلی خود را داشت. نوشتار، حکومت و فرهنگ سومری راه را برای تمدن های آینده هموار خواهد کرد.

فرمانروایان سومری ها:

گیلگمش (حدود ۲۶۵۰ پیش از میلاد) – گیلگمش پنجمین پادشاه شهر سومری اوروک بود. او در افسانه ها و داستان های بعدی مانند حماسه گیلگمش به عنوان نیمه خدایی با قدرت مافوق بشر شناخته شد.

 

2-امپراتوری آکدی ها :

آکدی ها بعد از آن آمدند. آنها اولین امپراتوری متحد را تشکیل دادند که در آن دولت شهرهای سومر تحت یک حاکم متحد شدند. در این زمان زبان اکدی جایگزین زبان سومری شد. این زبان در طول بیشتر تاریخ بین النهرین زبان اصلی خواهد بود.

فرمانروایان آکدی ها :

سارگون کبیر (حکومت 2334 – 2279 قبل از میلاد) – سارگون کبیر یا سارگون اکد، اولین امپراتوری جهان، امپراتوری اکدی را پایه گذاری کرد. او بسیاری از دولت شهرهای سومری را فتح کرد و آنها را تحت یک حکومت متحد کرد.

نارام سین (حکومت 2254 – 2218 قبل از میلاد) – امپراتوری اکدی تحت سلطنت نارام سین به اوج خود رسید. او اولین فرمانروای بین النهرین بود که ادعای خدایی کرد. او همچنین نوه سارگون بود.

 

3-امپراتوری بابلی ها :

شهر بابل به قدرتمندترین شهر بین النهرین تبدیل شد. در طول تاریخ منطقه، بابلی ها برخاستند و سقوط کردند. گاهی بابلی‌ها امپراتوری‌های وسیعی ایجاد می‌کردند که بر بیشتر خاورمیانه حکومت می‌کردند. بابلی ها اولین کسانی بودند که نظام حقوقی خود را نوشتند و ثبت کردند.

فرمانروایان  بابلی ها :

حمورابی (حکومت 1792 – 1752 قبل از میلاد) – حمورابی ششمین پادشاه بابل بود و اولین امپراتوری بابل را پایه گذاری کرد. شهرت او بیشتر به خاطر ایجاد یک قانون مکتوب به نام قانون حمورابی است.

Nabopolassar (حدود 658 – 605 قبل از میلاد) – Nabopolasar با مادها متحد شد تا امپراتوری آشور را سرنگون کند و شهر نینوا را فتح کند. سپس دومین امپراتوری بابل را تأسیس کرد و بیست سال حکومت کرد.

نبوکدنصر دوم (حدود 634 – 562 قبل از میلاد) – نبوکدنصر دوم امپراتوری بابل را با فتح یهودا و اورشلیم گسترش داد. او همچنین باغ های معلق معروف بابل را ساخت. نبوکدنصر چندین بار در کتاب مقدس ذکر شده است زیرا او یهودیان را پس از غلبه بر آنها به تبعید فرستاد.

 

4-امپراتوری آشوری ها :

آشوری ها از قسمت شمالی بین النهرین بیرون آمدند. آنها یک جامعه جنگجو بودند. آنها همچنین در زمان های مختلف در طول تاریخ بین النهرین بر بسیاری از خاورمیانه حکومت کردند. بیشتر آنچه در مورد تاریخ بین النهرین می دانیم از لوح های گلی یافت شده در شهرهای آشور به دست آمده است.

فرمانروایان آشوری ها :

شمشی-اداد اول (1813-1791 قبل از میلاد) – شمشی-آداد بسیاری از شهرهای اطراف را در شمال بین النهرین فتح کرد. او یک رهبر و سازمان دهنده عالی بود. او اولین امپراتوری آشور را تأسیس کرد.

Tiglath-Pileser III (حکومت 745 – 727 قبل از میلاد) – Tiglath-Pileser III پیشرفت های بسیاری از جمله سیستم های نظامی و سیاسی را به امپراتوری آشور معرفی کرد. او اولین ارتش ثابت حرفه ای جهان را تأسیس کرد و امپراتوری آشور را بسیار گسترش داد.

سناخریب (حکومت 705 – 681 قبل از میلاد) – سناخریب شهر بابل را فتح کرد. او همچنین بسیاری از شهر آشوری نینوا را بازسازی کرد و آن را به یکی از شهرهای بزرگ تاریخ باستان تبدیل کرد.

آشوربانیپال (حکومت 668 – 627 قبل از میلاد) – آشوربانیپال آخرین پادشاه قدرتمند امپراتوری آشور بود. او یک کتابخانه عظیم در شهر نینوا پایتخت ساخت که حاوی بیش از 30000 لوح گلی بود. او به مدت 42 سال بر آشور حکومت کرد، اما پس از مرگ او امپراتوری شروع به افول کرد.

5-امپراتوری پارسیان :

پارسیان به حکومت آشوری ها و بابلی ها پایان دادند. آنها بسیاری از خاورمیانه از جمله بین النهرین را فتح کردند.

فرمانروایان پارسیان :

کوروش کبیر (580 – 530 قبل از میلاد) – کوروش به قدرت رسید و امپراتوری ایران (همچنین به عنوان امپراتوری هخامنشی شناخته می‌شود) هنگامی که مادها را سرنگون کرد و بابل را فتح کرد. او به حقوق بشر اعتقاد داشت و به ملت هایی که تسخیر می کرد اجازه می داد دین خود را بپرستند. او به یهودیان تبعیدی اجازه داد تا به اورشلیم برگردند.

داریوش اول (550 – 486 قبل از میلاد) – داریوش اول در اوج امپراتوری ایران حکومت می کرد. او زمین را به استان هایی تقسیم کرد که توسط ساتراپ ها اداره می شد. داریوش در جنگ اول ایران به یونان حمله کرد و ارتش او در نبرد ماراتون توسط یونانیان شکست خورد.

خشایارشا اول (519 – 465 قبل از میلاد) – خشایارشا اول چهارمین پادشاه ایران بود. در جنگ دوم ایران به یونان بازگشت. او اسپارت ها را در نبرد معروف ترموپیل شکست داد و سپس کنترل شهر آتن را به دست گرفت. با این حال، نیروی دریایی او در نبرد سالامیس شکست خورد و او به ایران عقب نشینی کرد.

 

بین النهرین باستان

بین النهرین باستان

حقایق جالب در مورد بین النهرین

  • قانون بابلی که توسط پادشاه حمورابی ایجاد شد، قانون حمورابی، ممکن است قدیمی ترین قانون مکتوب در جهان باشد.
  • سومری ها اغلب به اختراع چرخ نسبت داده می شوند.
  • در مرکز هر شهر بزرگ معبدی برای خدای شهر به نام زیگورات قرار داشت.
  • رودخانه‌های دجله و فرات هر دو بیش از 1000 مایل طول دارند.
  • از آنجایی که مردم برای اولین بار از اینجا شروع به نوشتن کردند، بین النهرین اغلب محلی است که تاریخ شروع شد.
  • بین النهرین بخشی از منطقه بزرگتری است که باستان شناسان آن را هلال حاصلخیز می نامند.
  • بسیاری از ساختمان ها، دیوارها و سازه ها از آجرهای خشک شده در آفتاب ساخته شده اند. این آجرها دوام زیادی نداشتند، بنابراین تعداد کمی از شهرهای بین النهرین باستان هنوز پابرجا هستند.
  • بسیاری از آنچه در مورد تاریخ بین النهرین می دانیم از هزاران لوح گلی که در کتابخانه شهر نینوا در آشوری یافت شده است، به دست می آید.
شهرهای بزرگ بین النهرین

آشنایی با 7 تا از شهرهای بزرگ بین النهرین باستان

مشهورترین افراد یونان باستان

25 نفر از مشهورترین افراد یونان باستان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا