انواع مشکلات ستون فقرات از تشخیص تا درمان

دوشنبه 9 اسفند 1400 بازار

مشکلات ستون فقرات، ممکن است با افزایش سن، یک امر عادی شود. این یک حقیقت است. کمردرد، یکی از رایج ترین مشکلاتی است که سالانه بیش از 5 میلیون نفر را در همه ی سنین درگیر می کند.

مشکلات ستون فقرات، دلیل اصلی ناتوانی و ناکارآمدی در کل دنیاست و ممکن است برای هر کسی اتفاق افتد. مشکلات ستون فقرات، از دلایل اصلی کمردرد هستند. در اینجا ده مورد از رایج ترین مشکلات ستون فقرات و راه حل برای تسکین درد ناشی از آن ها، آورده شده است.

بیرون زدگی دیسک

ستون فقرات از استخوان هایی تشکیل شده که مهره نامیده می شوند. دیسک ها، همانند پد هایی بین هر مهره هستند. وقتی که دیسک دچار بیرون زدگی می شود، به معنای این است که پد ها جا به جا شده و از محفظه و قفس خود بیرون آمده است. در حالیکه در برخی از موارد بیرون زدگی دیسک علامتی ندارد، گاهی ممکن است باعث آسیب به اعصاب ستون فقرات شود. این مورد باعث ایجاد علائمی می شود که عبارتند از:

  • کمردرد
  • بی حسی
  • درد در دست ها و پاها
  • گز گز
  • ضعف عضلانی

دیسک کمر بیرون زده، معمولاً در قسمت پایین کمر رخ می دهد؛ اما ممکن است در بالای کمر نیز رخ دهد.

کشیدگی عضله

استفاده ی بیش از حد، استرس و فشار و وضعیت بدنی نامناسب، ممکن است باعث کشیدگی و سفتی عضلات اطراف ستون فقرات شما شود. این امر می تواند باعث درد و سفتی در گردن و کمر شود.

اسکولیوز

اسکولیوز، به خمیدگی و قوس غیر طبیعی ستون فقرات گفته می شود. این مشکل می تواند خفیف یا شدید باشد که حدود 9 میلیون آمریکایی را درگیر کرده است.

رایج ترین سن شروع اسکولیوز در دوران کودکی یا بزرگسالی است. برخی از علائم اسکولیوز عبارتند از:

  • شانه های نا مساوی
  • نا متقارن بودن دنده ها
  • بالاتر بودن یک یا هر دو ران
  • خم شدن بدن به یک سمت
  • همراستا نبودن سر و مرکز لگن

اسکولیوز ممکن است علاوه بر این علائم، باعث کمردرد و گیر افتادگی عصب نیز شود.

اسپوندیلولیستزیس (لیزخوردگی مهره ها)

مهره های ستون فقرات، در وضعیت خاصی قرار دارند. اسپوندیلولیتزیس (لیزخوردگی مهره ها) به وضعیتی اطلاق می شود که یکی از مهره های ستون فقرات به جلو و روی مهره ی زیرین خود بلغزد.

ویپلش (آسیب شلاقی گردن)

ویپلش، یکی از مشکلات و آسیب های گردنی است که در اثر حرکت یا کشش ناگهانی سر رخ می دهد. این حرکت ناگهانی و بد گردن، ممکن است باعث کشیدگی عضلات گردن شود. همچنین ممکن است باعث آسیب به مفاصل بین مهره ای، دیسک ها و رباط های گردن نیز شود.

بسیاری از افراد، بلافاصله بعد از حادثه متوجه علائم نمی شوند. 24 ساعت طول می کشد تا علائم ویپلش بروز کند که عبارتند از:

  • گردن درد
  • خشکی گردن
  • سردرد
  • درد پایین کمر
  • خستگی
  • سرگیجه
  • مشکل در تمرکز

پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از رایج ترین مشکلات ستون فقرات در افراد مسن است و به ضعیف شدن استخوان ها به دلیل کم تراکمی گفته می شود. استخوان های ضعیف در ستون فقرات، سست و شکننده شده و باعث شکستگی، متلاشی شدن مهره و قوز کمر می شوند.

سیاتیک

عصب سیاتیک، از پایین کمر تا پا کشیده شده است. سیاتیکا، به وضعیتی گفته می شود که در پایین کمر احساس درد، بی حسی یا ضعفی داشته باشید که تا پایتان کشیده می شود و نتیجه ی آسیب به عصب سیاتیک است. این آسیب عصبی ممکن است به دلیل تنگی ستون فقرات و فشار بر این عصب، بیرون زدگی دیسک و یا خار استخوانی باشد.

تشخیص مشکلات ستون فقرات

آزمایشات تشخیصی فقط در زمانی لازم است که درد بیش از دو هفته طول کشیده و آن طور که انتظار می رفته خوب نشده است. همچنین اگر درد از مرکز درد در ستون فقرات، به سمت پایین کمر یا قفسه ی سینه کشیده می شود، باید احتمال وجود مشکلات زمینه ای مانند دیسک آسیب دیده را رد کنیم. در صورت پایدار بودن علائم، ممکن است پزشک آزمایشات زیر را تجویز کند. باید توجه داشته باشید که صرف نظر از تشخیص، یک آزمایش تصویری مناسب می تواند در مراحل دیگر و مداخلات غیرجراحی نیز کمک کننده باشد. در صورتی که این تصویربرداری ها کارآمد نباشند، آزمایشات تشخیصی دیگر لازم خواهد بود. همچنین در صورت بدتر شدن علائم بالینی نیز، آزمایشات تشخیصی باید گسترده تر شوند.

اشعه ی ایکس: استفاده از پرتو برای تهیه ی فیلم یا عکس بخشی از بدن، می تواند ساختار مهره ها و بخش های خارجی مفاصل را نشان دهد. تصویربرداری اشعه ی ایکس ستون فقرات، برای بررسی وجود دلایل دیگر برای درد، از جمله: کجی ستون فقرات، تومور، عفونت، شکستگی و … استفاده می شود.

تصویربرداری رزونانس مغاطیسی یا ام آر آی (MRI): یک آزمایش تشخیصی است که با استفاده از آهن ربا های قوی و فناوری های کامپیوتری، تصویر سه بعدی از ساختارهای بدن فراهم می کند. ام آر آی (MRI)، نخاع، ریشه های عصبی و نواحی مجاور و همچنین بزرگ شدن، ساییدگی (دژنراسیون) و تومور را نیز نشان می دهد. این تصویربرداری می تواند به حدی دقیق باشد که روندهای التهابی مانند عفونت یا شکستگی فشاری جدید بدون کجی در ستون فقرات را تشخیص دهد.

سی تی اسکن با بازسازی سه بعدی: جزئیات استخوانی را بهتر از سایر آزمایشات تصویربرداری نشان می دهد و می تواند بافت های نرم و اعصاب را نیز نشان دهد.

الکترومیوگرافی یا آزمایش سرعت هدایت عصبی: الکترومیوگرافی یا آزمایش سرعت هدایت عصبی به مشخص کردن محل فشار یا سایر آسیب های عصبی کمک می کند.

درمان مشکلات ستون فقرات

غیرجراحی

کشیدگی، رگ به رگ شدن و حتی فشارهای عصبی و ساختاری ناشی از بیرون زدگی دیسک با کم کردن فعالیت و استراحت کوتاه مدت (معمولا1-3 روز)، قابل درمان هستند. استراحت باید کوتاه باشد زیرا در رختخواب ماندن طولانی مدت، باعث از دست رفتن توانایی و قدرت عضلات شده و ممکن است خشکی عضلات را افزایش دهد و باعث شدت درد و ناراحتی شود. درمان ابتدایی، در صورتی که درد خفیف یا ملایم باشد، معمولاً شامل استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) است. شل کننده های عضلانی و داروهای حاوی مواد مخدر، می تواند برای تسکین دردهای شدید تر استفاده شود.

ممکن است پزشک فیزیوتراپی را توصیه کند. درمانگر، معاینه ی دقیقی انجام خواهد داد و به همراه تشخیصی که پزشک ارائه کرده، برنامه ی درمانی مخصوص بیماران مبتلا به درد ستون فقرات را تنظیم خواهد کرد. این درمان می تواند شامل تراکشن لگن، ماساژ ملایم، گرما درمانی و یخ درمانی، اولتراسوند، تحریک الکتریکی عصب و تمارین کششی باشد.

جراحی

جراحی دیسک مصنوعی (آرتروپلاستی دیسک)

جراحی جایگزینی دیسک گردن یا کمر آسیب دیده یا بیرون زده با دیسک مصنوعی، برای بازیابی تحرک ستون فقرات، طراحی شده است. این مورد شامل هسته ی پلاستیکی است که بین دو صفحه ی فلزی (معمولاً تیتانیوم) قرار گرفته و به ستون فقرات وصل می شود.

دیسککتومی

به جراحی خارج کردن همه یا بخشی از دیسک بین مهره ای بیرون زده، گفته می شود.

فیوژن (همجوشی) ستون فقرات

معمولاً پس از آزادسازی عصب ها، ستون فقرات باید پایدارتر شود؛ ضرورت این امر در مشکلات خاص ستون فقرات که باعث بی ثباتی ستون فقرات حتی قبل از جراحی می شود، احساس می شود؛ یکی از این مشکلات اسپوندیلولیستزیس است. جراحی های پایدار کننده، معمولاً فیوژن (همجوشی) ستون فقرات نامیده شده و به روش های مختلفی انجام می شوند.

تاثیر کاور شوفاژ در دکوراسیون داخلی

درمان انواع درد کمر با ماساژ درمانی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا