راه های درمان عفونت های چشم و انواع آن

دوشنبه 22 خرداد 1402 سلامت
این بخش‌های بدن را با دست کثیف لمس نکنید

راه های درمان عفونت های چشم و انواع آن

هر زمان که به هر دلیلی مشکوک به عفونت چشم خود هستید، بهترین راه حل این است که بلافاصله به پزشک چشم مراجعه کنید. سعی در تشخیص وضعیت خود ممکن است باعث تأخیر درمان مؤثر شود و در بعضی موارد می‌تواند باعث آسیب دیدن بینایی شما شود. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، بهتر است تا زمانی که به پزشک چشم مراجعه نکرده‌اید، فقط از عینک استفاده کنید.

عفونت چشم به صورت گوناگونی وجود دارد و برای تجویز درمان مناسب، پزشک چشم شما باید نوع خاصی از عفونت چشم شما را تعیین کند. این ممکن است شامل گرفتن نمونه از ناحیه آسیب دیده چشم شما باشد، تا بتواند نوع دقیق عفونت شما را شناسایی کند. در صورت تعیین نوع دقیق عفونت، پزشک شما می‌تواند موثرترین درمان را تجویز کند که ممکن است شامل آنتی‌بیوتیک باشد که باکتری‌های ایجادکننده عفونت را هدف قرار می‌دهد.

راه های درمان عفونت های چشم و انواع آن

راه های درمان عفونت های چشم و انواع آن

علل و انواع عفونت های چشم

نمونه هایی از عفونت های ویروسی ، قارچی و باکتریایی چشم شامل :

۱_ عفونت‌های (اندوفتالمیت)داخل چشمی :

آندوفتالمیتیتیس یک نوع عفونت چشمی است که وقتی باکتری یا عامل دیگری به داخل چشم نفوذ می‌کند، می‌تواند باعث نابینایی شود و بدون درمان فوری، غالباً با آنتی‌بیوتیک‌های قوی درمان نمی‌شود. این نوع عفونت ممکن است به دلیل آسیب دیدگی چشم یا به عنوان عارضه نادر جراحی چشم مانند جراحی آب مروارید رخ دهد. در صورتی که کره چشم نفوذ کرده و به میزان قابل توجهی آسیب دیده باشد، خطر آندوفتالمیتیس به نسبت 4 تا 8 درصد وجود دارد.

همچنین، قالبی که به داخل چشم نفوذ می‌کند، می‌تواند باعث آندوفتالمیتیس شود، اگرچه بسیار بسیار کم رخ می‌دهد و بیشتر در مناطق گرمسیری گزارش شده است.

۲_ عفونت‌های ویروسی چشم :

علاوه بر اختلال چشم صورتی، از دیگر عفونت‌های ویروسی چشم می‌توان به تبخال چشمی اشاره کرد که بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می‌آید.

عفونت‌های ویروسی چشم

عفونت‌های ویروسی چشم

۳_ التهاب ملتحمه :

ملتحمه یا چشم صورتی، یکی از عفونت‌های چشمی شایع و بسیار مسری است که غالباً در کودکان در محیط‌هایی مانند مدارس، مراکز مراقبت روزانه و محیط‌های مشابه شیوع دارد. افرادی که در این محیط‌ها کار می‌کنند، مانند معلمان و کارمندان مراقبت روزانه، هنگام کار با کودکان خردسال در خانه‌های نزدیک، در معرض خطر ابتلا به چشم صورتی قرار دارند. انواع مختلفی از ملتحمه عفونی وجود دارد که شایع ترین منشأ آن‌ها ویروسی یا باکتریایی است.

همچنین، نوزادان می‌توانند هنگام تولد، عفونت چشمی ملتحمه (ملتحمه گونوکوکی و کلامیدیال) را از مادر مبتلا به بیماری مقاربتی به دست آورند.

۴_ تراخوم (Trachoma) :

Trachoma یک نوع عفونت چشمی است که به Chlamydia trachomatis مرتبط می‌شود و در مناطق خاص توسعه یافته به گسترش روزافزون رسیده و عامل اصلی نابینایی می‌باشد. مگس‌ها می‌توانند عفونت را در محیط‌های غیر بهداشتی منتقل کنند و بهبود بیماری نیز چالش‌های خود را دارد.

Trachoma اغلب با آلودگی پلک داخلی آغاز می‌شود. جای زخم باعث ایجاد “چرخش” پلک می‌شود و مژه‌ها کوری دائمی را ایجاد می‌کنند و باعث مسواک زدن و تخریب بافت روی قرنیه می‌شوند. بنابراین، بهداشت مناسب و در دسترس بودن درمان‌هایی مانند آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای کنترل Trachoma بسیار حائز اهمیت است.

تراخوم (Trachoma)

تراخوم (Trachoma)

۵_ عفونت کراتیتیس آکانتامبا :

کراتیت Acanthamoeba یک عفونت جدی چشمی است که می‌تواند به پوشندگان لنزهای تماسی حمله کند. پوشندگان لنزهای تماسی باید نکات ایمنی خاصی را رعایت کنند، مانند جلوگیری از شنا با لنزهای تماسی و ضدعفونی‌کردن آن‌ها بلافاصله پس از شنا یا استراحت در وان داغ.

همچنین، خطر ابتلا به عفونت چشمی باکتریایی و قارچی در بین پوشندگان لنزهای تماسی وجود دارد و باید از لنزهای تماسی مناسب استفاده شود. FDA توصیه می‌کند که تولیدکنندگان دارای تاریخ انصراف در تمیز کردن لنزهای تماسی و محصولات ضدعفونی‌کننده، به منظور کمک به حداقل رساندن خطر عفونت چشم، رعایت دقیق این موضوع را از آن خود کنند.

عفونت کراتیتیس آکانتامبا

عفونت کراتیتیس آکانتامبا

علایم عفونت چشم

  • رنگ سفید کره چشم، صورتی یا قرمز رنگ می شود.
  •  ترشحات سبز، زرد یا سفید رنگ در گوشه چشم جمع می شود.
  • مرتب از چشم اشک می آید.
  • هنگام پلک زدن احساس می شود که چیزی مثل سنگ ریزه یا شن و ماسه، در چشم وجود دارد.
  •  پلک ها هنگام خواب خشک می شوند.
  • در ناحیه پلک ها، ورم به چشم می خورد.
  •  یک توده دردناک و کوچک قرمز رنگ در ریشه مژه ها احساس می شود.
  •  در بعضی موارد به خصوص در عفونت‌های ویروسی چشم ممکن است تب، گلودرد و علایم سرماخوردگی نیز همراه این نشانه‌ها باشد.
  •  هنگام عفونت چشم، در کنار استفاده از داروهای تجویز شده و رعایت شدید نکات بهداشت شخصی، به علت مسری بودن بیماری از بستن چشم خودداری شود

عوارض عفونت چشم

  1. عفونت می‌تواند بر روی قسمت‌های داخلی پلک‌های فوقانی و تحتانی تأثیر بگذارد و یک استیک یا چلازیون ایجاد کند.
  2. هنگامی که عفونت به غدد اشکی چشم حمله می‌کند، شرایط التهابی مانند داکریوستنوزو یووئیت قابل ایجاد است. همچنین، عفونت می‌تواند منجر به التهاب و انسداد سیستم زهکشی اشک چشم شود و باعث داکاروسیستیت شود.
  3. در صورت عدم درمان، عفونت می‌تواند یکی از دلایل اصلی ایجاد زخم قرنیه شبیه به آبسه چشم باشد.
  4. اگر زخم قرنیه درمان نشود، می‌تواند منجر به ریزش شدید بینایی شود.
  5. عفونت‌های جدی تر می‌توانند به قسمت‌های داخلی چشم عمیق تر نفوذ کرده و شرایط خطرناکی برای بینایی مانند ایجاد کراتیت، اندوفتالمیت و آبسه داخل چشم ایجاد کنند
عوارض عفونت چشم

عوارض عفونت چشم

راه‌های درمان عفونت چشم چیست؟

بیشتر عفونت‌های ویروسی چشم با استفاده از قطره‌های آنتی‌بیوتیک یا پمادهای چشمی درمان می‌شوند. در موارد شدید، قطره چشم ضد ویروسی یا استروئیدی مصرف می‌شود. با مراجعه به دکتر متخصص و انجام معاینات مربوطه، دکتر با توجه به علت اصلی عفونت چشم، داروهای آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی که به صورت خوراکی مصرف می‌شوند را تجویز می‌کند. در صورتی که علائم بیمار بدتر شد یا تغییری نکرد، باید بلافاصله به دکتر مراجعه کرد. همچنین برخی از عفونت‌های ویروسی چشم به مرور زمان خودبخود بهبود می‌یابند.

 

پیوند قرنیه چیست ؟

مراقبت خانگی پوست و درمان جوش

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا