علل، علائم عفونت قارچی در زنان چیست

سه‌شنبه 3 دی 1398 سلامت
عفونت ادرار

دلیل عفونت قارچی در زنان چیست

 

عفونت قارچی واژن، یک بیماری شایع در ناحیه تناسلی است که باعث ترشحات، التهاب، سوزش و خارش واژن می شود. این عفونت عمدتا در بین زنان شایع است، اما مردان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. عفونت قارچی واژن، کاندیدیازیس واژینال یا کاندیدیازیس وﻟﻮواژﯾﻨﯿﺖ (VVC) نامیده می شود و از هر ۴ زن، حداقل 3 زن برای یکبار در زندگی به این عفونت دچار می‌شوند. بیشتر زنان، حداقل دو بار به این عفونت مبتلا می شوند.

 

عفونت قارچی واژینال که کاندیدیازیس نیز نامیده می شود، یک بیماری شایع در بین خانمهاست. واژن سالم حاوی باکتری و برخی از سلول های قارچی مفید است. اما هنگامی که تعادل باکتری ها و قارچ ها بهم می خورد، تعداد سلول های قارچی چندین برابر شده و باعث خارش، تورم و سوزش می شود. با درمان عفونت قارچی واژن، می توان علائم آن را در طی چند روز کاهش داد. در موارد شدیدتر، این روند ممکن است تا دو هفته طول بکشد. تماس جنسی می تواند باعث زیاد شدن و عود عفونت قارچی شود، اما زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. به دلیل بر هم خوردن تعادل در باکتریهای واژن، زمانی که برای اولین بار دچار عفونت قارچی می شوید احتمال اینکه باز هم به این بیماری مبتلا شوید، زیاد است.

 

استفاده از اسپری، مواد خوشبو کننده، دستمال مرطوب و حتی مواد شستشو دهنده بدن که معطر می باشند سطح اسیدیته ی واژن را کاهش داده و موجب عفونت قارچی می شوند.

 

مخمرها دسته ای از تک سلولی ها بوده و در فرمانروی (دسته) قارچ ها قرار دارند. قارچ های مخمری به دو گروه مضر و مفید تقسیم می شوند. مخمرهای مفید در تولید مواد غذایی به کار می روند و مصارف پزشکی نیز دارند، اما انواع بیماری زا می توانند موجب بیماری هایی از جمله برفک دهان و عفونت های تناسلی شوند.

عفونت های مخمری سبب خارش، سوزش، کثیفی و ترشحات پنیرمانند و ایجاد حالت روغنی در لباس ها می شوند. این عفونت ها را نباید شوخی گرفت، به خصوص اگر در بخش های مختلف بدن اتفاق بیفتد. خوشبختانه اگر بتوان عفونت مخمری را تشخیص داد، می توان از ادامه دار شدن و تشدید آن جلوگیری کرد.

در این جا شش عامل خطر این عفونت ها را که لازم است شما در مورد آن ها بیشتر بدانید، برایتان توضیح می دهیم.

 

بیشتر بخوانید:جوش شیرین درمان بیماری‌های زنانه

دلیل عفونت قارچی در زنان چیست

 

۱-عوض نکردن به موقع نوار بهداشتی

مخمرها برای رشد به رطوبت بالا نیاز دارند و نوارهای بهداشتی می توانند این رطوبت کافی را برای آن ها فراهم کنند. بنابراین بهتر است نوارها و پدهای بهداشتی به دفعات بیشتر و به موقع تعویض شوند، به خصوص اگر هوا گرم باشد.

۲-قند خون بالا

اگر مبتلا به بیماری دیابت و یا پیش دیابت هستید مواظب باشید! مخمرها برای به دست آوردن انرژی خود از قند استفاده می کنند و در صورت کسب به اندازه ی این ماده ی غذایی، در محیط مرطوب و گرم واژن لانه گزینی می کنند.

 

۳-مصرف آنتی بیوتیک ها

مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گلو، عفونت ادراری و هر مشکل دیگر موجب بر هم خوردن تعادل اکوسیستم درون بدن می شود، زیرا آنتی بیوتیک موجب مرگ باکتری های مفید واژن شده و به مخمر اجازه ی رشد می دهد.

برای تقویت باکتری های مفید و کاهش خطر ابتلا به عفونت توصیه می شود به همراه آنتی بیوتیک ها، یک مکمل پروبیوتیک نیز مصرف شود. باکتری غالب در واژن زنان سالم لاکتوباسیلوس است، بنابراین بهتر است از ماده ی پروبیوتیک دارای لاکتوباسیلوس استفاده شود. بهتر است به جای مصرف قرص پروبیوتیکی از مواد غذایی پروبیوتیکمانند ماست استفاده شود.

 

۴-پوشیدن لباس زیر گرم و تنگ

لباس زیر تنگ که از پارچه هایی با الیاف مصنوعی تولید می شود، به پوست اجازه ی تنفس کافی نداده و باعث گرم و مرطوب شدن واژن و رشد مخمرها می شود. حتما لباس زیر نخی خنک بپوشید.

۵-استفاده از محصولات بهداشتی معطر

استفاده از اسپری، مواد خوشبو کننده، دستمال مرطوب و حتی مواد شستشو دهنده بدن که معطر می باشند، سطح اسیدیته ی واژن را کاهش داده و موجب عفونت قارچی می شوند. بهتر است همیشه از صابون های ملایم استفاده شود.

 

۶-برقراری رابطه ی جنسی با همسر بیمار

بله، عفونت های قارچی می توانند مسری باشند. ممکن است مخمر از فرد مبتلا به برفک دهان و یا عفونت تناسلی مردانه به خانم منتقل شود.

همچنین برقراری رابطه زیاد با یک مرد حتی سالم موجب تغییر PH واژن شده و فضا را برای غلبه کردن مخمرها بر باکتری ها فراهم می کند. ادرار کردن پس از هر بار رابطه جنسی توصیه می شود.

 

داروهای خانگی برای خارش واژن

1- کمپرس سرد 

خارش واژن بخصوص در طول شب میتواند بسیار مشکل باشدو خواب شما را خراب و خستگی و بی حالی بوجود اورد برای متوقف کردن خارش اعمال یخ بطور مستقیم یا کمپری اب سرد در مهبل . این کار می تواند برای شما سخت باشد ولی خواب و استراحت کافی برای شما به ارمغان میاورد.

2- آب و نمک 

نمک کلا خاصیت ضد باکتریایی داره و میتواند باکتریها و قارچها را ازبین ببرد .شستن واژن با اب نمک غلیظ در هر زمان فورا تسکین و از تکثیر بیشتر باکتریها جلوگیری بعمل میاورد .

همچنین شما میتوانید وان  را با اب گرم پرکرده و نصف فنجان نمک بدان اضافه کنید و چمباتمبه بشینید در حین نشستن سعی کنید اب نمک بداخل واژن رفته و باکتریها بطور موثر کشته شوند.

3- سیر 

سیر نیز دارای خواص ضد باکتریایی قوی میباشد.میتواند درد را فورا کاهش دهد و فوت و فن خاصی دارد .

 

4- ماست 

استفاده از پرو بیوتیکها  به منظور از بین بردن باکتریها کار جدیدی نیست . ماست خالص و خوب درای کشتهایی است که میتواند با افزودن باکتریهای خوب باکتریهای بد رو از بین ببرد . برای درمان خارش نوشیدن ۱ فنجان کشک خالص شیرین نشده هر روز مفید است . ماستهای بز یا گوسفند بهترین درمان میباشد.

 

5-  برگ ریحان 

برگ ریحان خاصیت ضد میکروبی- ضد قارچی و ضد باکتری دارد . برگ ریحان را در ۲ فنجان ابجوش گذاشته دم کشیده .بمدت ۲۰ دقیقه تا قوام امده . نوشیدن این اب ۲ بار در روز برای خارش واژن مفید است .

6- برگ رزماری  

برگهای رزماری را بمدت ۱۵ دقیق در اب خیسانده با اب گرم و شستن ناحیه واژن با این داروی گیاهی

7-عسل

مقداری عسل ار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به ناحیه واژن خود بمالید تا علایم بیماری تسکین یابد. سپس عسل را پاک کنید و واژن را به خوبی بشویید.

8-روغن درخت چاي

چند قطره روغن درخت چای را در یک لیوان آب بریزید و سپس تامپون را به این مواد آغشته کنید و وارد ناحیه واژن کنید. اگر این کار را چند روز و روزی سه مرتبه انجام دهید، عفونت قارچی از بین خواهد رفت.

9- زغال اخته و قره قروت

– خوردن زغال اخته و یا آب قره قروت برای از بین بردن عفونت قارچی مناسب می‌باشد.

10- كاهش مصرف شيريني جات

مصرف موادغذایی شیرین و قند و شکر را کاهش دهيد. مصرف قند و شیرینی ها، رشد قارچ ها را سریع تر و بیشتر می‌کند.

11- آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا و ژل آن نيزدر درمان عفونت و رفع خارش موثر است. بدين منظور از يك ساقه آلوئه ورا استفاده كنيد، پوست سبز آنرا جدا كرده و در واژن قرار دهيد. همچنين ميتوانيد مقداري از آنرا رنده كرده و با شهد به دست آمده ناحيه تناسلي را ماساژ دهيد. بهتراست قبل از خواب اینکار را انجام دهيد كه تا صبح اثر كند. مقاديري كه در واژن باقي ميماند خود به خود خارج ميشود و جاي نگراني ندارد ( تجربه كاربران سايت )

12- جوش شيرين

جوش شیرین هم در درمان قارچ واژن مفيد بوده و از خارش و سوزش واژن جلوگيري ميكند. كافي است دو قاشق جوش شیرین را در چند ليتر آب حل كرده و به مدت 20 دقيقه در محلول مورد نظر بنشينيد و سپس با آب شسته و با حوله تميز خود را خشك كنيد.  شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید هر روز این کار را انجام دهید.

13 -سرکه سیب 

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ بسیار عالی میباشد.برای این کار ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب با اب گرم ترکیب و واژن خود را با این اب دو بار در روز بمدت ۲الی ۳ روز شستشو دهید . سرکه واژن را اسیدی و باکتریها بمدت طولانی نمی تونند در آن رشد کنند .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با رعایت نکاتي که در بالا گفته شد بهبودی در وضعیتتان ایجاد نشد و همچنان خارش واژن داشتید و یا اگر بهبود حاصل شد اما پس از گذشت چند روز مجدد خارش به سراغتان آمد مشکلتان را با پزشک مطرح کنید.

خوردنی های حاوی پروبیوتیک

آشنایی با 10 تا از خوردنی های حاوی پروبیوتیک

دلایل اعتیاد به رابطه جنسی

معرفی قرص های تحریک کننده میل جنسی

آخرین دیدگاه‌ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا