پیشرفت زنان، در گروی اعتماد به نفس و مهارت

سه‌شنبه 23 خرداد 1402 موفقیت

پیشرفت زنان، در گروی اعتماد به نفس و مهارت

در مدارس، دوره متوسطه و دانشگاه، دختران به طور معمول نتایج و نمرات بهتری دریافت می‌کنند و به دلیل این موفقیت، در دوره کارشناسی، معمولاً موفقیت بیشتری در مقایسه با هم‌سالان پسر خود دارند. با این حال، این موفقیت هنوز به عرصه شغلی وارد نشده است.

در حال حاضر، تنها 16 درصد از مقامات مدیریتی توسط زنان تشکیل شده‌اند و گزارش‌ها نشان می‌دهند که تا سال 2027، زنان 30 درصد از سمت‌های کاری مهم جهانی را به دست خواهند آورد. پس چرا زنانی که در عرصه دانشگاهی موفق هستند، هنوز در حرفه و شغل خود عقب‌ترند؟

پیشرفت زنان، در گروی اعتماد به نفس و مهارت

پیشرفت زنان، در گروی اعتماد به نفس و مهارت

پیشرفت زنان

جواب این سؤال به سال‌های نوجوانی بازمی‌گردد. پژوهشی که توسط بنیاد هدایت دختران انجام شده نشان می‌دهد که بخش عظیمی از اعتماد به نفس شغلی دختران در سنین بلوغ سرکوب می‌شود و این ناامنی‌ها با آنها به زندگی کاری وارد می‌شود. یک ارزیابی نشان داده است که تقریباً 50 درصد از زنان بر این باورند که اگر به خودشان اطمینان بیشتری داشته باشند، در کارشان پیشرفت خواهند کرد و نیمی دیگر نیز می‌گویند که این ناامنی‌ها از دوران مدرسه به آنها تحمیل شده است.

تنها یک نفر از هر 10 نفر گفته است که این مسئله در محیط کار شروع می‌شود. این کمبود اعتماد به نفس، زنان را از پیشرفت در حرفه خود و احساس امنیت در سمت‌های شغلی بالا و همتراز با همنوعان مرد خود باز می‌دارد.

برخی از زنان نوعی خلأ در اعتماد به نفس را در اواسط کارشان تجربه می‌کنند؛ به عنوان مثال، بازگشت به محیط کار پس از مرخصی زایمان این احساس نگرانی را در آنها ایجاد می‌کند که طی این مدت چیزهای زیادی را از دست داده‌اند. از هر سه زن، یک نفر شغل خود را در مقایسه با زمانی که آن را ترک کرده بود، ناآشنا می‌یابد. بنابراین سوال اینجاست که زنان برای تقویت اعتماد به نفس و پیشرفت در کار، بهتر است چه کارهایی انجام دهند؟ در اینجا به سه توصیه که آنها می‌توانند در محیط کار از آنها استفاده کنند، اشاره می‌کنم.

پیشرفت زنان

پیشرفت زنان

روی توانایی های خود تمرکز کنید

گفتار “آنچه دوست دارید دنبال کنید” در واقع یک گزاره قالبی است، اما برای زنان بهتر است که در انتخاب شغل خود به جای علاقه و اشتیاق، به توانایی‌ها و مهارت‌های برتر خود توجه کنند. برای رسیدن به موفقیت، تمرکز بر توانایی‌هایی که دارید، مهمتر است تا نگرانی درباره این که آیا این شغل مناسب شماست یا خیر.

تمرکز بر مهارت‌های خود و نشان دادن اعتماد به نفس به دلیل آگاهی از توانایی‌های خود، شما را به رشد و پیشرفت در شغلتان کمک می‌کند. همه ما می‌دانیم که نمی‌توانیم در همه زمینه‌ها کامل باشیم؛ بنابراین، ایده خوبی است که در زمینه‌هایی که هنوز اعتماد به نفس کافی به دست نیاورده‌اید، تمرین و تلاش کنید.

اما وقتی به پیشرفت در شغل خود فکر می‌کنید، بهتر است از توانایی‌هایی که در آن‌ها مهارت دارید، شروع کنید و سپس در مورد توانایی‌های دیگری که در حال بهبود آن‌ها هستید، صحبت کنید. این باعث می‌شود که به طور طبیعی و با اعتماد به نفس در مورد تجربه‌ها و زمینه‌هایی که در آن‌ها خوب هستید، صحبت کنید و به مرور زمان، اعتماد به نفس بیشتری به دست آورید.

روی توانایی های خود تمرکز کنید

روی توانایی های خود تمرکز کنید

مهارت های اجتماعی تان را بشناسید

تحقیقات نشان می‌دهد که زنان ممکن است در نقش شنونده و همراه، موفق‌تر باشند. بنابراین، در محیط کار می‌توانید از این توانایی‌های خود بهره بیشتری ببرید. بودن خوشرو و اجتماعی، برای حفظ و ایجاد رابطه کاری و تجاری قوی، ضروری است. بنابراین، می‌توانید بر روی ایجاد یک شبکه اجتماعی قوی در محل کار خود تمرکز کنید تا این مهارت‌ها را به نمایش بگذارید.

همچنین، در زمان مصاحبه و ارزیابی، به مهارت‌های اجتماعی، مثل مذاکره کنندگی قوی و اهمیت قائل بودن به کار تیمی، تأکید کنید و توانایی‌های خود را در این زمینه‌ها به نمایش بگذارید. از این رو، باید دلیل اهمیت داشتن این مهارت‌ها در کار را به کارفرما توضیح دهید.

بسیاری از مهارت‌های زندگی وجود دارند و کارفرما فقط به دنبال یک شخص برای انجام کار نیست. بلکه او به دنبال یک فرد است که با فرهنگ کاری کارفرما و همکارانش وفق داشته باشد. بنابراین، باید با تأکید بر مهارت‌های اجتماعی، اعتماد به نفس خود را نشان دهید و نشان بدهید که آمادگی لازم برای تطبیق با فرهنگ کاری شرکت را دارید.

مهارت های اجتماعی تان را بشناسید

مهارت های اجتماعی تان را بشناسید

پیش قدم باشید

زنان در محیط کار به دلیل عدم اطمینان کافی به قابلیت‌های خود و نبود فرصت‌های مناسب، ممکن است خود را در معرض فرصت‌های پیشرفت کمتری قرار دهند. این مسئله به نظر می‌رسد که زنان برای پیشرفت در کار نادیده گرفته شده‌اند.

یک راه درست برای مقابله با این مسئله، این است که خودتان در فرصت‌های مختلف پیش قدم شوید. این فرصت‌ها می‌تواند شامل رهبری یک پروژه، شرکت در یک رویداد یا برنامه‌ریزی برای یک میهمانی اداری باشد. انجام این کارها به معنای این است که شما به احتمال زیاد می‌خواهید بیشتر به چشم بیایید و این موضوع تجربیات ملموسی را برای بیان کردن در مصاحبه‌ها و گزینش‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. این نیز به معنای افزایش اعتماد به نفس شغلی و افزایش احتمال موفقیت در کارهای آینده است.

می‌دانیم که جهان به مدیران و رهبران و روسای اجرایی زن بیشتری نیاز دارد. همچنین، بدون توجه به تمایلات شخصی، ما نیاز داریم تا به زنان در هر سن و سالی که هستند، برای رسیدن به اهدافشان کمک کنیم. بنابراین، ایجاد اعتماد به نفس شغلی برای زنان، می‌تواند کلید موفقیت در این امر باشد.

 

این پرسش ها را هر روز از خود بپرسید

این پرسش ها را هر روز از خود بپرسید

رمز موفقیت در تحصیل چیست؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا