رمز موفقیت در تحصیل چیست؟

پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 موفقیت

رمز موفقیت در تحصیل چیست؟

دانش‌آموزان موفق به خوبی می‌دانند که چطور در مواقع ضروری بر مطالعه‌ی خود تمرکز کنند و هر زمان که نیاز داشته باشند، استراحت کنند. آن‌ها با مدیریت هوشمندانه‌ی زمان خود، به برنامه‌های مطالعه‌ی هدفمند بچسبند و از زمان خود در کلاس درس، بهترین استفاده را ببرند. همچنین، دانش‌آموزان موفق به خوبی می‌دانند که چطور اوقات خوبی داشته باشند و از یادگیری دانش، به اندازه‌ی کسب نمرات درخشان لذت ببرند. با خواندن این نوشته، با رمز موفقیت در تحصیل آشنا خواهید شد.

بخش اول:‍ پرورش ویژگی‌های یک دانش‌آموز موفق

۱. مطالعه را تبدیل به یک اولویت کنید

دانش‌آموزان موفق می‌دانند که مطالعه اولویت اصلی آن‌هاست، اما به هیچ وجه نباید در مورد زمانی که برای مطالعه سپری می‌کنید، سهل‌انگاری کنید. اگر برای امتحان مهمی آماده نیستید، بهتر است به مهمانی‌ها و تفریحات فردی اختصاص ندهید. باید تشخیص دهید که چه موقع مطالعه اولویت اصلی‌تان باشد. اما این امر به هیچ وجه نمی‌تواند بهانه‌ای برای بی‌توجهی به مشکلات دوستان یا خانواده باشد.

۲. وقت‌شناس باشید

برای موفقیت در تحصیل، باید عادت مدیریت زمان را در خود پرورش داده و در مواقع لزوم سر وقت برسید. باید برنامه‌ریزی کرد تا همیشه زودتر از موعد مقرر حاضر باشید و وقت کافی برای تمرکز، آمادگی و یادگیری داشته باشید. وقت‌شناسی باعث می‌شود معلم به شما احترام بیشتری بگذارد. در مواقع امتحان یا در قرارهای مطالعه با دوستان، باید وقت‌شناس باشید. «حاضر شدن نیمی از نبرد است»، بنابراین برای موفقیت در تحصیل، باید متعهد شد که سر وقت جایی حاضر شوید.

وقت‌شناس باشید

وقت‌شناس باشید

۳. صادقانه کار کنید

تقلب در امتحان هیچ ارزشی ندارد و شما را به جایی نمی‌رساند. بهتر است کار خودتان را انجام دهید، از کپی کردن مطالب بپرهیزید و به هیچ وجه تقلب نکنید. حتی اگر برای امتحان آمادگی ندارید، بهتر است آن را خراب کنید تا اینکه موقع تقلب مچ‌تان را بگیرند. تحت فشار همسالان قرار نگیرید و تفکر این که تقلب درست است یا خیلی دانش‌آموزان این کار را می‌کنند، بسیار خطرناک است و مانع رسیدن به ظرفیت‌های بالقوه‌تان می‌شود.د.

۴. متمرکز بمانید

برای موفقیت در تحصیل، باید بر روی تکالیف فعلی خود تمرکز کنید و در صورت نیاز به استراحت، یک استراحت کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای داشته باشید. به ذهن خود یاد دهید که مدت طولانی‌تری متمرکز باقی بمانید و تلاش کنید زمان مطالعه را ابتدا به ۲۰ دقیقه و بعدها به ۳۰ دقیقه و بیشتر برسانید. بهتر است در هنگام مطالعه، با استراحت‌های کوتاه ۱۵-۱۰ دقیقه‌ای، انرژی خود را بازسازی کرده و تمرکز دوباره کنید. گفته می‌شود بیشتر افراد نمی‌توانند بیشتر از ۶۰ الی ۹۰ دقیقه روی کاری تمرکز کنند.۵. خودتان را با هیچ‌کس دیگر مقایسه نکنید

۶. روی پیشرفت تدریجی خود کار کنید

اگر می‌خواهید دانش‌آموز موفقی باشید، نباید هدف‌تان رسیدن از معدل ۱۶ به معدل ۱۹ باشد. در عوض، باید تلاش کنید تا به نمره‌ی ۱۷ و بعد ۱۸ و نمرات متعاقب آن برسید تا پیشرفت شما قابل کنترل باشد و ناامید نشوید. دانش‌آموزان موفق می‌دانند که پیشرفت با وجود فراز و نشیب‌های بین راه، دشوار است و به جای اینکه مستقیم به قلب هدف نهایی حمله کنند، بر اهداف کوچک‌تر تمرکز می‌کنند. اگر می‌خواهید دانش‌آموز موفقی باشید باید رابطه‌ی خوبی با پیشرفت تدریجی داشته باشید.

بابت کوچک‌ترین پیشرفت‌تان به خود افتخار کنید. خود را درگیر فکر کردن به نمرات عالی (که امیدوار به کسب آنها بودید، اما نتوانستید) نکنید.

۷. در مورد مطالب هیجان‌زده شوید

برای شدن یک دانش‌آموز موفق، هدف شما نباید رسیدن به نمره‌ی بالاتری باشد، بلکه باید به تدریج به هدف نزدیک شوید و هدف‌های کوچک‌تری را برای خود تعیین کنید تا پیشرفت شما قابل کنترل باشد. دانش‌آموزان موفق می‌دانند که پیشرفت با وجود فراز و نشیب‌های بین راه، دشوار است و برای رسیدن به هدف‌هایشان، به هدف‌های کوچک‌تر تمرکز می‌کنند. برای شدن یک دانش‌آموز موفق، باید برای هر کوچک‌ترین پیشرفتی که می‌کنید، به خودتان افتخار کنید و بهتر است فقط به نمرات عالی فکر نکنید.

 

در مورد مطالب هیجان‌زده شوید

در مورد مطالب هیجان‌زده شوید

بخش دوم: موفقیت در کلاس درس

۱. دقت کنید

برای شدن یک دانش‌آموز موفق، باید در کلاس درس دقت کنید و به معلم‌تان گوش کنید. برای دقت و توجه به درس، باید به معلم خود توجه کنید و اگر در مورد موضوعی در اشتباه هستید، می‌توانید همان لحظه برای روشن شدن آن مطلب سؤال کنید. همچنین، اگر احساس کردید که درس برای‌تان سخت می‌شود، باید به کمک معلم خود روی بیشتر درک مطالب تمرکز کنید. در کل، باید به معلم خود توجه کرده و به مطالب درسی که به شما یاد می‌دهد، تمرکز کنید.

۲. یادداشت بردارید

یادداشت برداری برای موفقیت شما به عنوان یک دانش‌آموز ضروری است. یادداشت‌برداری نه تنها در مطالعات بعدی به شما کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود در کلاس درس مشارکت کنید و مطالب درسی را یاد بگیرید؛ زیرا باید آنها را با زبان خودتان بنویسید. حتی بعضی افراد از های‌لایترهای مختلف یا خودکار برای مرتب کردن و جذاب‌تر کردن یادداشت‌هایی که برداشته‌اند، استفاده می‌کنند که به حفظ مطالب بسیار کمک می‌کند. یادداشت برداشتن باعث می‌شود تمرکز بیشتری داشته باشید و کمک می‌کند به معلم گوش دهید.

۳. سؤال بپرسید

برای موفقیت در کلاس درس، باید در موقع مناسب از معلم خود سؤال بپرسید تا به درک بهتری از مطالب برسید و در امتحانات آماده شوید. سؤال پرسیدن شما در مباحث درسی فعال خواهد کرد و به یادگیری مطالب کمک می‌کند. همچنین، در پایان هر درس می‌توانید یادداشت‌های خود را مرور کرده و سؤالات‌تان را آماده کنید تا در جلسات بعدی بپرسید. اگر معلم شما در پایان درس از شما خواست سؤال‌هایتان را بپرسید، به او احترام بگذارید و سؤالات خود را مطرح کنید.

۴. در کلاس مشارکت داشته باشید

مشارکت در کلاس درس برای شدن یک دانش‌آموز موفق بسیار مهم است. باید به سؤالات معلم پاسخ داده، در فعالیت‌های گروهی فعال شده، به معلم‌تان کمک کنید و در کلاس به قدری فعال باشید که به خوبی هر چیزی را یاد بگیرید. این کار سبب خواهد شد رابطه‌ی خوبی با معلمان داشته باشید و به شما در کلاس کمک خواهد کرد. باید در هر زمان که چیزی برای گفتن دارید، تلاش کنید تا آن را بیان کنید و در کارهای گروهی فعال شوید. دانش‌آموزان موفق هم به تنهایی و هم در کنار دیگران، عملکرد خوبی دارند.

در کلاس مشارکت داشته باشید

در کلاس مشارکت داشته باشید

۵. از کارهایی که باعث پرت شدن حواس‌تان می‌شود، اجتناب کنید

برای بیشترین بازدهی در مطالعه، نیاز است تا تمرکز خود را حفظ کنید و از هر چیزی که ممکن است حواس شما را پرت کند، دوری کنید. باید به خودتان پاداش دهید ولی نباید اجازه دهید این کارها مانع مطالعه شما شوند. همچنین، در کلاس درس، به کلاس فعلی تمرکز کنید و در زمان خود به هر کاری که مانع مطالعه‌ی شما شود، فکر نکنید.

۶. روابط مثبتی با معلم‌تان داشته باشید

یک راه موثر برای موفقیت در کلاس، داشتن رابطه‌ی قوی با معلم است. این رابطه‌ی قوی به شما کمک می‌کند در صورت نیاز به کمک اضافی، از معلم درخواست کنید و علاقه‌تان به مطالب بیشتر شود. برای داشتن این رابطه، سعی کنید به موقع حاضر شوید و از دستورات معلم پیروی کنید. نباید نگران این باشید که به خاطر دوستی با معلم، دانش‌آموز محبوبی برای دیگران نباشید. شما فقط به دنبال بهبود عملکرد خود هستید. اگر معلم شما شما را بیشتر از دیگران دوست دارد، احتمالاً بیشتر خواهان کمک به شما و پاسخ دادن به سؤالات‌تان خواهد بود و در صورت مشکل برای شما، بهتر درک‌تان می‌کند.

۷. در صورت امکان نزدیک معلم بنشینید

اگر در کلاسی هستید که می‌توانید محل نشستن خود را انتخاب کنید، بهتر است به نشستن در ردیف جلوی کلاس و نزدیک معلم فکر کنید. این کار به تمرکز شما هنگام درس کمک می‌کند و مانع پرت شدن حواس شما می‌شود. همچنین به شما کمک می‌کند رابطه‌ی بهتری با معلم داشته باشید، به خصوص اگر در یک سالن کنفرانس بزرگ هستید، زیرا معلم بیشتر تمایل به تعامل با افرادی دارد که نزدیک او نشسته‌اند.

نگران نباشید دیگران فکر کنند که شما پاچه‌خوار هستید. شما فقط نهایت تلاش‌تان را می‌کنید تا مطالبی را که باید بدانید، به خوبی فرا بگیرید.

در صورت امکان نزدیک معلم بنشینید

در صورت امکان نزدیک معلم بنشینید

بخش سوم: موفقیت هنگام مطالعه

۱. برای هر جلسه‌ی مطالعه، یک استراتژی طراحی کنید

یک روش برای موفقیت هنگام مطالعه، داشتن یک برنامه‌ی ثابت قبل از هر جلسه است. این کار تضمین می‌کند شما متمرکز هستید، به اهداف‌تان می‌رسید و برنامه‌ی آموزشی شما سازنده است. بعد از هر ۱۵ یا ۳۰ دقیقه، مطالعه‌ی خود را متوقف کنید و فهرستی از کارهایی را که قرار است در طول هر دوره‌ زمانی انجام دهید، یادداشت کنید؛ مثل خواندن فلش کارت، مرور یادداشت‌ها، یا انجام نمونه تست آزمون‌ها. این کار مانع احساس دلسردی یا بی‌انگیزگی در شما می‌شود.

داشتن لیستی که بتوانید آن را چک کنید و تیک بزنید به شما انگیزه می‌دهد. بعد از هربار که این لیست را چک می‌کنید، احساس می‌کنید مطلب را به خوبی آموخته‌اید و روی آن متمرکز شده‌اید.

۲. جلسات مطالعه‌ی خود را زمان‌بندی کنید

یک روش مهم دیگر برای موفقیت، اطمینان از داشتن یک برنامه ریزی، قبل از شروع مطالعه است. باید اطمینان حاصل کنید که در بیشتر روزهای هفته و در صورت لزوم حتی آخر هفته هم زمانی به مطالعه اختصاص داده‌اید. از آنجا که نمی‌خواهید لقمه‌ی بزرگ‌تر از دهان‌تان بردارید، باید از اینکه تقویم‌تان پر از رویدادهای اجتماعی و فعالیت‌های فوق‌برنامه باشد، اجتناب کنید تا آخر سر برای مطالعه زمان کم نیاورید.

اگر از زمانی که به مطالعه اختصاص داده‌اید اطمینان حاصل کنید، دیگر لازم نیست رویدادهای اجتماعی را برای زمانی برنامه‌ریزی کنید که مانع مطالعه‌ی شما می‌شود. ممکن است تا وقتی که تلاش نکرده‌اید زمانی برای مطالعه فراهم کنید، متوجه نشوید که تقویم اجتماعی شما رزرو شده است.
حتی می‌توانید یک برنامه‌ی ماهانه تنظیم کنید تا مطمئن شوید مطالب را هر هفته یاد می‌گیرید، به ویژه وقتی قرار است درس‌ها را برای امتحان جامع مرور کنید.

۳. روش مطالعه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با شیوه‌ی یادگیری شماست

تاکید می‌شود که هر شیوه‌ی یادگیری، مثل استفاده از فلش‌کارت یا نت‌برداری، برای همه دانش‌آموزان بهترین روش نیست و باید از شیوه‌ی یادگیری خود آگاه باشید تا بتوانید مطالعه‌ی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که با نیازهای خودشان مطابقت داشته باشد. چند شیوه‌ی یادگیری متداول شامل یادگیرندگان بصری، سمعی، و فیزیکی/جنبشی-حرکتی هستند. بهترین روش برای هر فرد به شناخت خودش بستگی دارد.

۴. استراحت کنید

احتمالا تعجب می‌کنید اگر بدانید زمان‌های استراحت برای موفقیت شما کلیدی است. هیچ‌کس نمی‌تواند ۸ ساعت مداوم مطالعه کند، حتی اگر بیش از حد انگیزه داشته باشد یا یک سرم قهوه به طور پیوسته به رگ‌های او تزریق شود! در واقع، زمان‌های استراحت برای مطالعه‌ی موفق ضروری هستند، زیرا به مغز شما اجازه‌ی استراحت می‌دهند تا بتوانید با انگیزه و انرژی به مطالعه بازگردید. برنامه‌ریزی کنید که هر ۶۰ یا ۹۰ دقیقه استراحت کنید و کاری کنید که باعث شود چشمان‌تان مدتی استراحت کنند، چیزی بخورید و کمی در هوای تازه قدم بزنید.

دانش‌آموزان موفق می‌دانند چه زمان نیاز به استراحت دارند. آنها می‌توانند حس کنند خسته شده‌اند یا مطالعه‌شان دیگر پربار نیست. فکر نکنید اگر استراحت کنید، تنبلی کرده‌اید و به یاد داشته باشید که این بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

۵. از مواردی که حواس‌تان را پرت می‌کند دوری کنید

برای داشتن مطالعه‌ی موفق، باید از پرت شدن حواس‌تان جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید به جای مطالعه در کنار دوست پرحرف، تلفن همراهتان را خاموش کنید و از اینترنت فقط برای کمک به مطالعه استفاده کنید. همچنین نیازی به همیشه درگیر بودن با مشکلات نیست و می‌توانید زمانی را برای حل مشکلات خود صرف کنید تا در زمان مطالعه‌ی خود دچار نگرانی نشوید.

۶. بهترین محیط مطالعه را انتخاب کنید

محیط مطالعه‌ی شما در موفقیت‌تان به عنوان یک دانش‌آموز اهمیت زیادی دارد. با این حال، هر کس با دیگران فرق دارد. برخی دوست دارند در اتاق‌شان و در سکوت مطلق درس بخوانند. برخی دیگر دوست دارند در فضای آزاد روی پتو و با صدای بلندِ موسیقی، مطالعه کنند. بعضی افراد دوست دارند در کتابخانه یا سالن مطالعه و در مجاورت افرادی درس بخوانند که مانند آنها در حال مطالعه هستند. محیط‌های مختلف مطالعه را امتحان کنید تا ببینید کدام محیط برای شما مناسب است.

اگر فکر می‌کنید درس خواندن در یک سالن مطالعه‌ی پرسروصدا مؤثر نیست، سعی کنید در سکوت اتاق خود یا حتی در پارک درس بخوانید تا بتوانید تنهایی را احساس کنید.

۷. از منابع خود استفاده کنید

روش دیگر برای حداکثر استفاده از وقت مطالعه، این است که از تمام منابع موجود استفاده کنید. با معلمان، کتاب‌داران و دوستان خود صحبت کنید، تا در مورد هر مطلبی که نفهمیده‌اید به شما کمک کنند. از منابع کتابخانه و آنلاین برای تکمیل مطالعات خود استفاده کنید؛ مسائل اضافی در انتهای کتاب درسی خود را چک کنید تا درک عمیق‌تری از مطلب داشته باشید. هر کاری لازم است انجام دهید تا از تمام منابع خود برای موفقیت بهره‌مند شوید.

دانش‌آموزان موفق خلاق هستند. اگر نمی‌توانند تمام جواب‌ها را از کتاب درسی خود پیدا کنند، دنبال افراد دیگر، مکان‌ها، یا سایت‌هایی می‌گردند که بتوانند به آنها کمک کنند.

از منابع خود استفاده کنید

از منابع خود استفاده کنید

۸. یک دوست یا گروه برای مطالعه پیدا کنید

بعضی افراد در مدرسه و هنگامی که یک دوست یا گروهی برای مطالعه دارند، عملکرد بهتری دارند. درس خواندن با دیگران به شما کمک می‌کند که انگیزه‌ی خود را حفظ کنید و حس کنید در تلاش‌تان برای مطالعه تنها نیستید. می‌توانید از دیگران بیاموزید و حتی با درس دادن به آنها، بهتر یاد بگیرید. با این حال، کار کردن با یک همراه یا گروه برای همه مؤثر نیست، باید آن را امتحان کنید تا حداکثر استفاده را ببرید.

هر کسی یک یادگیرنده‌ی اجتماعی نیست. شما می‌توانید این کار را با مطالعه کنار یک دوست امتحان کنید و بعد از افراد دیگر دعوت کنید که به شما بپیوندند.
مطمئن شوید گروه شما هدفمند و سازمان‌یافته است، تا از موضوع مورد مطالعه پرت نشوید. اگر احساس می‌کنید گروه از موضوع مطالعه منحرف شده است، با مهربانی به آنها یادآوری کنید که از بحث منحرف نشوند.

۹. تفریح را فراموش نکنید

با اینکه به نظر می‌رسد دانش‌آموز موفق اهل تفریح نیست، اما در واقع تفریح می‌تواند کلید موفقیت باشد. همان‌طور که استراحت کردن در طول مطالعه به تمرکز بیشتر شما روی درس کمک می‌کند، استراحت کامل در طول مطالعه برای انجام یوگا، بیرون رفتن با دوستان، تماشای فیلم، یا فقط به منظور استراحت، می‌تواند به شما کمک کند انرژی‌ای را که برای موفقیت در مدرسه نیاز دارید، بازیابی کنید.

تفریح مانع موفقیت شما نمی‌شود. در واقع اختصاص زمانی به تفریح باعث عملکرد بهتر هنگام مطالعه می‌شود.
اگر صرفا از روی علاقه به مطالعه می‌پردازید، ممکن است بیش از حد به خودتان فشار بیاورید و گذر زمان را حس نکنید. در این مواقع اختصاص زمانی برای استراحت و تفریح، باعث می‌شود انرژی‌تان را بازیابی کنید.

 

پیشرفت زنان، در گروی اعتماد به نفس و مهارت

چگونه استرس کاری را از بین ببریم؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا