تغییرات پوست و موی زنان در بارداری

سه‌شنبه 2 خرداد 1402 سلامت

تغییرات پوست و موی زنان در بارداری

تقریبا ۸۰ درصد از زنان در دوران بارداری به قرمزی و تورم لثه‌ها مبتلا می‌شوند، به ویژه اگر بهداشت دهان درست نباشد، این مشکل می‌تواند به دردناک و زخمی شدن لثه‌ها منجر شود. تمامی خانم‌ها می‌دانند که دوران بارداری تاثیراتی روی پوست و موها دارد و بر تمامی بدن فرد باردار تاثیر گذار است.

بارداری دوره‌ای از تغییرات هورمونی و متابولیک عمیق است که بدن آن را برای مدت نسبتا کوتاهی تحمل می‌کند و در طی آن تغییرات متعددی در پوست، ناخن و موها ایجاد می‌شود. بروز بثورات و تغییرات پوستی در طول بارداری بسیار شایع است. این تغییرات ممکن است نگرانی‌هایی را در زنان باردار ایجاد کنند که مربوط به زیبایی ظاهری، احتمال عود در بارداری‌های بعدی، اثرات بالقوه بر روی جنین و یا مسائل دیگر باشد، به علت شرایط روحی و روانی خاص زنان باردار.

تغییرات پوست و موی زنان در بارداری

تغییرات پوست و موی زنان در بارداری

تغییرات شایع در پوست و ضمایم

در بیشترین موارد، یعنی در ۹۰ درصد زنان باردار، تیره شدن پوست یا هیپرپیگمانتاسیون در فاصله هفته های اول تا چهاردهم بارداری رخ می‌دهد. این تغییر رنگ از افزایش رنگدانه در پوست ناشی می‌شود و باعث تیره شدن قشر پوست می‌شود. در خانم‌هایی با روی تیره و پوست سبزه، این تغییر بیشتر دیده می‌شود نسبت به زنانی با موی روشن و پوست سفید. نواحی از بدن که به طور طبیعی تیره‌تر هستند، مانند نوک سینه‌ها و هاله اطراف آنها، نواحی تناسلی، خط میانی دیواره شکم و گاهی زیربغل و کشاله‌ران ها، بیشتر تحت تاثیر این تغییر قرار می‌گیرند. علائم تیرگی پوست معمولا بعد از حاملگی از بین می‌روند، اما بعضی از آنها ممکن است باقی بمانند.

در طول دوران بارداری، خال‌های تیره ممکن است بزرگ‌تر و یا تیره‌تر شوند و خال‌هایی که قبلاً به آنها توجه نشده بود، ممکن است یک طرح مشخصی از تیرگی پوست ایجاد کنند. این تغییرات در حدود ۷۰ درصد زنان باردار، به خصوص زنان با رنگ پوست سبزه، در نیمه دوم دوره بارداری مشاهده می‌شوند. ماسک حاملگی نیز یکی از علائم تیرگی پوست در زنان باردار است که به صورت عمومی در لب بالا، گونه‌ها، پیشانی و چانه قابل مشاهده است و با آفتاب تشدید می‌شود. این تغییر رنگ در زنان غیرباردار که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند و یا گاهی در مردان هم مشاهده می‌شود. پس از زایمان، ماسک حاملگی ممکن است از بین برود یا مقداری باقی بماند.

تغییرات شایع در پوست و ضمایم

تغییرات شایع در پوست و ضمایم

لثه ها

حدود 80 درصد زنان دچار قرمزی و تورم لثه ها می شوند که مخصوصا اگر بهداشت دهان خوب نباشد، می تواند به دردناک و زخمی شدن آنها منجر شود. کاهی نیز ضایعات عروق کوچکی ممکن است در لثه ها ایجاد شوند که به دنبال تماس دچار خونریزی می شود.

غدد عرق

در طی بارداری فعالیت و میازن ترشح غدد اکراین به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد که این افزایش تعریق احتمالا منجر به افزایش جوش های عرق سوز نیز می شود.

غدد چربی

میزان ترشح غدد چربی در حین حاملگی افزایش می یابد. همچنین در دوران بارداری غدد چربی روی هاله نوک پستان بزرگ شده و به صورت برجستگی های کوچک قهوه ای رنگ ظاهر می شوند.

خطوط کشش یا استریا

خطوط کشش یا استریا

مو

بیشتر زنان در دوران بارداری به درجاتی از پرمویی دچار می شوند که معمولا در صورت مشخص تر از سایر نواحی است. این موی اضافی که به علت افزایش نسبت موهای در حال رشد در مناطق مختلف بدن است، تحت تاثیر عوامل هورمونی بوده و در عرض شش ماه پس از زایمان غالبا از بین می رود. همچنین به علت مشابه یعنی افزایش نسبت موهای در حال رشد، موهای سر نیز پرپشت تر از حالت طبیعی شده و از ریزش طبیعی موها هم به طور قابل ملاحظه ای کاسته می شود.

به همین دلیل اغلب خانم ها از موهای خود در دوران بارداری رضایت دارند؛ اما پس از زایمان و برگشت وضعیت هورمونی بدن به حالت عادی، با ریزش موی نسبتا شدیدی در فاصله 3 الی 4 ماه پس از زایمان رو به رو می شوند. شیر دادن به نوزاد تاثیری در روند آن ندارد. در نیمه دوم حاملگی به ندرت ممکن است افزایش در موهای تیپ مردانه در ناحیه صورت ایجاد گردد.

ناخن ها

خانم های بارداری اغلب از شکنندگی ناخن ها و ایجاد شیارهای عرضی در آنها شکایت می کنند و در مواردی نیز امکان دارد که صفحه ناخن از بستر آن جدا گردد. همچنین خطوط طولی تیره رنگی ممکن است در ناخن ها دیده شود.

مو زنان باردار

مو زنان باردار

خطوط کشش یا استریا

استریا یکی از یافته‌های شایع و قابل مشاهده در بیشتر حاملگی‌هاست. این خطوط در ماه‌های ششم و هفتم حاملگی در دیواره شکم شروع به ظاهر شدن می‌کنند و سپس به میزان کمتری روی سینه‌ها نیز قابل مشاهده هستند. در صورت شیوع کمتر، ممکن است در نواحی دیگر بدن نیز به وجود آیند. حدود ۹۰ درصد زنان باردار با این خطوط روبرو می‌شوند.

علت پیدایش استریا مجموعه‌ای از تغییرات هورمونی، کشش بیش از حد پوست و پارگی برخی از الیاف بافت نگهدارنده آن است. طول این خطوط چند سانتی‌متر است و پهنای آن‌ها می‌تواند از ۱ تا ۱۰ میلی‌متر باشد. رنگ این خطوط ممکن است از صورتی تا ارغوانی و به‌همراه خارش مختصری همراه باشد.

به‌طور کلی، استریا در دوران بلوغ و در ارتباط با افزایش سریع‌تر حجم بدن ناشی از رشد پوست در هر دو جنس رخ می‌دهد و بیشتر در نواحی ران‌ها، باسن، کمر و سینه مشاهده می‌شود. برای جلوگیری از پیشرفت این خطوط، بهتر است خانم‌های باردار در صورت مواجه با هرگونه تغییرات در دوران بارداری، بهاطلاع پزشک معالج خود برسانند تا در صورت نیاز به متخصص مربوطه ارجاع داده شوند.

 

مقابله با افسردگی فصلی

مقابله با افسردگی فصلی

قدغن‌هایی برای مثانه بیش فعال!

قدغن‌هایی برای مثانه بیش فعال!

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا