معروف ترین خواننده های محلی ایرانی

سه‌شنبه 30 شهریور 1400 بازار

معروف ترین خواننده های محلی ایرانی شامل هنرمندان بسیاری می‌شود که در پهنه جغرافیای ایران فعالیت کرده و آثار آنها توانسته است در دل مخاطبان ایرانی در کل کشور بنشیند. در این مقاله با ما باشید تا کمی راجع به موسیقی محلی در ایران بپردازیم و با هنرمندان و معروف ترین خواننده های محلی ایرانی از قومیت‌های مختلف آشنا شویم.

اسامی معروف ترین خواننده های محلی ایرانی

در مورد معروف ترین خواننده های محلی ایرانی بایستی گفت:

  • امیر قمی: امیر قمی یکی از هنرمندان و خوانندگان محلی ایرانی است که به عنوان یک خواننده و آهنگساز فعالیت می‌کند و ژانر کاری آن پاپ محلی فولک است. این هنرمند فعالیت خود را از سال 1391 شروع کرده است و ساز اختصاصی که به صورت حرفه‌ای با آن فعالیت می‌کند، آواز و کیبورد است. از جمله آهنگ‌های وی می‌توان به به دلبر نازم، همان مال خود من باش، ته یک خال، نیم نگاه، افسوس، جیگر جنگ و … اشاره نمود.
  • مرتضی باب: از جمله هنرمندان محبوب مردمی در لرستان، می‌توان به مرتضی باب اشاره نمود که به عنوان موفق‌ترین چهره هنری در سال 1396 شناخته شده است. این هنرمند بیشتر با نوحه‌ها و اجراها و برنامه‌های مذهبی و عزاداری خود توانست محبوبیت خود را در بین مردم جای دهد. از جمله آهنگ معروف وی می‌توان به آهنگ مشک داغ اشاره نمود که در صدا و سیما نیز پخش شده است. از جمله آثار وی می‌توان به زمین کربلا، دهسل خالی، لالایی، جامانده، تا کی انتظار، چادر دیم و … اشاره نمود. وی فعالیت خود را از سال 1387 شروع کرده است و اکنون بنا به گفته خود، در چند سال اخیر بدون تقلید براساس سبک خود فعالیت می‌کند.
  • مرتضی کرمانجی: در ادامه معرفی معروف ترین خواننده های محلی ایرانی اینبار بایستی به یکی از هنرمندان کرمانج بپردازیم که در سال 1365 در شهرستان شیروان متولد شده است و پس از مدرک فوق دیپلم، به عرصه خوانندگان راه یافته است. وی در یکی از خانواده‌های فرهنگی متولد شده است که پدر و پدربزرگ وی نیز در زمینه موسیقی در حوزه نوازندگی دوتار فعالیت می‌کردند. از جمله آهنگ‌های وی می‌توان به آلبوم ولات، آلبوم مزگین و آلبوم زندانی، آلبوم بریندار اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: برای دانلود آهنگ جدید خوانندگان محلی معروف ایرانی میتوانید به سایت موزیکدل مراجعه کنید.

معرفی معروف ترین خواننده های محلی ایرانی

از دیگر افرادی که می‌توان به عنوان معروف ترین خواننده های محلی ایرانی معرفی کرد، بایستی گفت:

  • محسن لرستانی: محسن لرستانی با نام اصلی محسن پورمست، در سال 1363 متولد شده است که اکنون 37 سال سن دارد. این خواننده برای اولین بار فعالیت هنری خود را در سال 1386 شروع کرد و توانست در ادامه با دو آهنگ بچه ننه و بچه قرتی که به سبک رپ کوردی خوانده است، علاقمندان بسیاری را به خود جذب نماید. از جمله حاشیه‌های زندگی وی می‌توان به بازداشت وی در سال 1397 اشاره کرد که بعدا با وثیقه 3 میلیاردی در سال 1400 آزاد شده است. از جمله آهنگ‌های وی می‌توان به نگین، ستاره، چجور دلت میاد بگی، قصه بابا، برار، روله داغت نبینم، بی‌کس، وابسته، بی‌وفایی و … اشاره نمود.
  • حبیب‌الله بازیار: یکی از خوانندگان و فرهنگیان ایرانی، حبیب‌الله بازیار نام دارد که در هماشهر سپیدان در سال 1346 متولد شده است. این خواننده فعالیت خود را با تک خوانندگی در سال 1357 شروع کرد و اولین آهنگ و کاست موسیقی استان کهکیلویه و بویر احمد را با نام “پیوار” ارائه نمود. از جمله دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به همکاری با صدا و سیما و قطعات محلی مانند ماکیستیم اشاره نمود.
  • سیما بینا: یکی از خواننده‌های زن موسیقی‌های محلی قدیمی و جدید که می‌توان به عنوان یکی از معروف ترین خواننده های محلی ایرانی معرفی نمود، سیما بینا است که در سال 1323 در بیرجند متولد شده است. این خواننده که در سبک آواز محلی فعالیت می‌کند، در یک خانواده هنری با پدری که استاد موسیقی و شاعر و آهنگساز بود، پرورش یافت. وی از سن 9 سالگی خوانندگی را در رادیو ایران آغاز کرد و از جمله آثار وی می‌توان به آلبوم‌های همدلان، درنا، نوایی، بانوجان، زلفای یارم، موسیقی جنوب خراسان، عشق گل، آوای صحرا، دلبر، لاله‌زار، افغانستان و گل سرخ اشاره نمود

موسیقی محلی در ایران

موسیقی سنتی، از انواع موسیقی‌های پرطرفدار در بین جوامع مختلف است که با نام‌های مختلفی همچون “موسیقی اصیل ایرانی”، “موسیقی کلاسیک” و نیز “موسیقی دستگاهی” شناخته می‌شود. یکی از انواع این نوع موسیقی‌ها در جهان، موسیقی محلی ایرانی است که تاریخچه آن را می‌توان به قبل از میلاد مسیح دانست. این نوع آهنگ و نغمه، شامل آوازها و دستگاه‌های مختلفی است که در سطح گسترده‌ای از آسیای میانه قرار دارد و شامل کشورهای مختلفی اعم از جمهوری آذربایجان، ارمنستان، یونان، ترکیه، پاکستان، افغانستان و … می‌شود.

اگر بخواهیم به تاریخچه موسیقی در ایران براساس یافته‌های قدیمی بپردازیم، بایستی به مهرنگاره‌های خنیا اشاره کرد که قدمتی بیش از 3400 سال دارد و این می‌تواند مدرک مهمی از موسیقی سنتی در ایران باشد. از جمله دستگاه‌های موسیقی سنتی ایران نیز بایستی به دستگاه‌های شور، همایون، سه‌گانه، راست پنج‌گانه، چهارگاه، نوا، ماهور اشاره نمود. موسیقی سنتی ایرانی که در آن ریزپرده استفاده می‌شود، لحنی غم‌انگیز دارد و می‌تواند حاکی از تاریخ غمناک این سرزمین نیز باشد.

در ادامه با ما باشید تا بیشتر به موسیقی محلی در ایران بپردازیم و با معروف ترین خواننده های محلی ایرانی آشنا شوید.

انواع موسیقی محلی در ایران

ایران یک جغرافیای وسیع دارد که شامل اقوام مختلف، فرهنگ‌های گوناگون و زبان‌ها و لهجه‌های متفاوتی است. در همین راستا موسیقی محلی در ایران و با توجه به سابقه طولانی آن، در جای جای ایران رشد کرده است. در مورد انواع موسیقی محلی در ایران و نیز معروف ترین خواننده های محلی ایرانی که در ادامه معرفی می‌کنیم، بایستی گفت موسیقی محلی را می‌توان براساس استان‌ها به موارد زیر تقسیم کرد که عبارتند از:

  • موسیقی محلی گلستان: شامل موسیقی محلی ترکمنی، کتولی
  • موسیقی محلی گیلان: شامل موسیقی محلی دیلمان، تالش و گیلکی
  • موسیقی محلی مازندان: شامل موسیقی محلی مازندرانی که به صورت کلامی و سازی ادا می‌شود
  • موسیقی محلی فارس: شامل موسیقی محلی این استان که با انواع سازهای سورنا، کورنا، تار، کمانچه، دهل، نقاله، دایره و دونای نواخته می‌شود
  • موسیقی محلی بوشهر: شامل موسیقی محلی بزله‌خوانی، چاووش‌خوانی و شروه‌خوانی
  • موسیقی محلی سیستان و بلوچستان: شامل موسیقی بلوچی مانند نعت غزل، سپت، سوت و نازیک و موسیقی سیستانی مانند قیچک، دایره و ساز و دهل می‌باشد
  • موسیقی محلی خراسانی: شامل موسیقی محلی خواف و قوچان
  • موسیقی محلی آذربایجان
  • موسیقی محلی چهارمحال و بختیاری
  • موسیقی محلی لرستان
  • موسیقی محلی کردستان
  • موسیقی محلی اصفهان

جمع‌بندی

از دیگر خوانندگانی که می‌توانند در فهرست معروف ترین خواننده های محلی ایرانی جای بگیرند، همچنین می‌توان معرفی کرد:

  • ابی عالی: از جمله خوانندگان موسیقی پاپ ایرانی است که در سال 1368 متولد شده است و فعالیت خود را از سال 1393 آغاز کرد. وی در حوزه موزیک مازندرانی فعالیت می‌کند و نخستین آهنگ حرفه‌ای خود را در سال 1394 با نام “لالالا بمیرم” منتشر کرده است و توانست با آهنگ دیگری با نام “مه چلچلای خش خون” مشهور شود. از جمله تک آهنگ‌های وی می‌توان به لالا بمیرم، مازرونی، سلامتی آخر، دلبر نامرد، ریمیکس، بی وفایی، آشوب، دل دیونه و … اشاره نمود.
  • محسن میرزازاده: یکی از هنرمندان مشهدی و بزرگ شده کرج، محسن میرزازاده است که در سال 1357 متولد شد. این خواننده که پدربزرگ وی نیز یکی از نوازندگان ماهر دوتار بوده است، از سن 11 سالگی آهنگسازی و نوازندگی را شروع کرد و سپس فعالیت رسمی خود را از سال 1383 آغاز نمود. از جمله افتخارات وی می‌توان به مقام دوم جشنواره فجر، مقام اول نوازندگی نواهای دفاع مقدس و رتبه در جشنواره آواها شیراز اشاره نمود. سبک کاری وی تلفیقی از موسیقی محلی و پاپ است که با نام فیوژن شناخته می‌شود. از آثار وی‌ می‌توان به کوات، بهارم بهارم، ناز مه که، خجه لوزه، بی دلم، مرحم عشق، شاسیار، لیلی و … اشاره نمود.
  • رحیم شهریاری: در انتها نیز بایستی به معرفی رحیم شهریاری به عنوان یکی از معروف ترین خواننده های محلی ایرانی اشاره نمود که در سال 1349 در تبریز متولد شد. این خواننده محلی ترک زبان ایرانی در یک خانواده اصیل و عاشق موسیقی آذری متولد شد و همزمان با تحصیل در دانشگاه ساز قارمون را فراگرفت. اولین آلبومی که وی منتشر کرد به نام “گلمدین” بود که در سن 24 سالگی منتشر شد و بازخورد بسیار فراوان و خوبی داشت. از جمله آثار وی می‌توان به آلبوم‌های یالان دنیا، ریحان، هایدی سویله، بیاض گئجه لر، وفاسیز، سن سیز، عصرین گوزلی و … اشاره نمود.

همان طور که اشاره کردیم شما میتوانید در سایت موزیکدل، آهنگ های جدید از خوانندگان های مطرح و معروف محلی ایرانی را با کیفیت مناسبی دانلود کنید. انواع آهنگ های ترکی، کوردی، مازندرانی، لری و بختیاری به رایگان در سایت “musicdel.ir” در اختیار شما قرار داده شده است.

خرید پاکت پستی نایلون دار و سایر محصولات محافظتی از زود پک

وسواس فکری

موثرترین درمان‌ها برای وسواس فکری عملی چه می‌باشند؟

آخرین دیدگاه‌ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا