روش های نگهداری از گیاه سرخس

یکشنبه 27 آذر 1401 گل و گیاه

شناسنامه گیاه سرخس

اسم علمی سرخس :Nephrolepis exaltata

 از خانواده: polypodiaceae

بومی: نواحی استوایی

نام های دیگر: سرخس دم موشی, سرخس پا خرگوشی, سرخس پا رتیلی, سرخس خرگوش پا

تاریخچه گیاه سرخس

در واقع سرخس دم موشی! گونه‌های بسیاری دارد که همگی آنها سرخس‌هایی با شاخسار ظریف و خیال انگیزند. روش نگهداری و تکثیر که شرح می‌دهیم، برای همه گونه‌های این سرخس مناسب است.این سرخس از ریزومی خزنده و پشمالو که موهای خز مانند زیادی در سطح خود دارد رشد می‌کند. اسم انگلیسی گیاه سرخس “پای آهو”، “پای سنجاب” و “پای خرگوش” است که این نام را به خاطر همین ریزوم مودار گزفته است. حتمالا ریزوم مودار این گیاه، پیشینیان را فقط به یاد پای حیوانات می‌انداخته است!

تاریخچه گیاه سرخس

تاریخچه گیاه سرخس

این سرخس در محیط طبیعی خود به صورت انگلی رشد می‌کند. چه بهتر! چون با استفاده از همین عادت گیاه می‌توانید آن را در هر جایی که دلتان بخواهد قرار دهید. در درون خانه بیشتر آنها را در سبدهای آویز و یا درون گلدان پرورش می‌دهند. اگرچه ریزوم گیاه در زیر خاک گسترش می‌یابد و بزرگ می‌شود، هیچ وقت نباید آن را در زیر خاک مدفون کرد. ریشه این سرخس مانند ریشه ارکیده است. آنها بر روی سطح خاک گشترش پیدا می‌کنند و رطوبت و مواد معدنی را از هوا جذب می‌کنند.

 نور مناسب برای گیاه سرخس

این گیاه عاشق سایه است و سایه‌های زیاد را هم تحمل می کند. پس برای افرادی مناسب است که می‌گویند در خانه اندکی نور هم ندارند! گیاه را در درون خانه رو به پنجره ای شمالی یا شرقی قرار دهید. هیچ وقت آنها را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید، مگر آنکه از قبل آنها را به تدریج به مقدار زیاد نور عادت داده باشید. این گیاه در زیر نور مصنوعی هم به خوبی رشد می‌کند.

 آبیاری صحیح گیاه سرخس

این گیاه رطوبت را دوست دارد و نیاز دارد خاکش همواره مرطوب باشد. خیلی مهم است که حواستان باشد ریزوم گیاه هر گز خشک نماند. چرا که در غیر این صورت گیاه ضعیف شده و می‌میرد.

 آبیاری صحیح گیاه سرخس

 آبیاری صحیح گیاه سرخس

 رطوبت مورد نیاز گیاه سرخس

پای خرگوش به رطوبت همیشگی نیاز دارد پس گیاه را به طور مرتب غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود.

خاک مناسب برای گیاه سرخس

این گیاه به خاکی لومی، غنی و پر از پیت نیاز دارد. زهکشی خاک خیلی برای پای خرگوش مسئله مهمی نیست (هر چند که گیاه از غرقاب بودن خوشش نمی‌آید).

کوددهی گیاه سرخس

گیاه را با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید.

تکثیر سرخس به وسیله تقسیم ریزوم ها

تکثیر سرخس به وسیله تقسیم ریزوم ها

 

تکثیر سرخس به وسیله تقسیم ریزوم ها

قلمه ی ریزوم ها:

  • ساقه های رونده ای که بالای سطح زمین رشد میکنند برای ازدیاد سرخس مناسب اند و تشخیص آن ها راحت است.
  • در مورد ریزوم های زیر زمینی ، شما قادر به تشخیص بخش مناسب برای برش میباشید.در جایی که جوانه های تازه در آمده اند.

روش انجام کار:

  • از یک چاقوی تیز و تمیز برای برش ریزوم ها استفاده کنید و آنها را به قسمت های جداگانه تقسیم کنید. هر قسمت باید شامل تعدادی برجستگی باشد که برگ ها از آن
  • منشعب میشوند. این محل ها از قسمتی که شاخه ها منشعب شده اند و یا برجستگی اندکی وجود دارد ، قابل تشخیص اند.بهتر است که این ریزوم ها خود ریشه داشته
  • باشند چرا که ریزوم هایی که ریشه ندارند به خوبی رشد نمیکنند.
  • قسمت هایی از ریزوم که زیر زمین رشد میکنند باید با کمپوست در عمقی که قبلا قرار داشته اند کاشته شوند.
  • قسمتی از ریزوم ها که بالای سطح خاک رشد میکنند باید روی کمپوست قرار بگیرد و به کمک گیره ای ضد زنگ بر روی خاک ثابت شود.
  • نحوه ی مراقبت بعد از این امر همان گونه که در بالا گفته شد انجام  شود.

کاشت فلفل در منزل !

گل سیکلامن

روش های نگهداری از گل سیکلامن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا