طرز نگهداری گل ایپومیا

پنج‌شنبه 18 آبان 1402 گل و گیاه
گل ایپومیا

گل ایپومیا

از دیگر گیاهان آپارتمانی زیبا می توان به گل ایپومیا اشاره کرد.ایپومیا که با نام هایی مانند سیب زمینی شیرین،سیب زمینی بنفش و قلب سیاه پیچک سیاه معروف است گیاهی از خانواده Araceae که با نام علمی Ipomoea black نیز شناس است.

گل ایپومیا یا سیب زمینی شیرین یک گیاه آپارتمانی زیبا و مقاوم است که به راحتی قابل نگهداری است. این گیاه به نور خورشید زیادی نیاز دارد، اما بهتر است نور خورشید را به طور غیرمستقیم دریافت کند. همچنین، ایپومیا به خاک مرطوب نیاز دارد، اما از آبیاری بیش از حد خودداری کنید.

گل ایپومیا

گل ایپومیا

 نکات مهم در مورد نگهداری از گل ایپومیا را بیان می کنیم:

نور

ایپومیا به نور خورشید زیادی نیاز دارد، اما بهتر است نور خورشید را به طور غیرمستقیم دریافت کند. اگر گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، برگ های آن می سوزند.

آبیاری

ایپومیا به خاک مرطوب نیاز دارد، اما از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. زمانی که سطح خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید.

دما

ایپومیا به دمای بین 18 تا 27 درجه سانتیگراد (64 تا 80 درجه فارنهایت) نیاز دارد. در دماهای پایین تر، رشد گیاه کند می شود.

خاک

ایپومیا به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. می توانید از خاک گلدان معمولی استفاده کنید، اما به آن مقداری ماسه یا پرلیت اضافه کنید تا زهکشی آن بهبود یابد.

کوددهی

ایپومیا در طول فصل رشد (بهار و تابستان) به کوددهی نیاز دارد. هر دو هفته یک بار، گیاه را با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

هرس

ایپومیا گیاهی سریع الرشد است و به هرس نیاز دارد. هر ماه یک بار، ساقه های اضافی گیاه را هرس کنید تا گیاه متراکم تر و زیباتر شود.

تکثیر

ایپومیا را می توان از طریق قلمه زدن یا کاشت غده های آن تکثیر کرد. برای تکثیر از طریق قلمه زدن، یک ساقه 15 سانتی متری از گیاه را جدا کنید و آن را در آب یا خاک مرطوب قرار دهید. قلمه ها معمولاً طی چند هفته ریشه می زنند.

برای تکثیر از طریق کاشت غده ها، غده های گیاه را در خاک مرطوب بکارید. غده ها معمولاً طی چند هفته جوانه می زنند.

با رعایت این نکات، می توانید گل ایپومیا را به راحتی در خانه نگهداری کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

گل ایپومیا

گل ایپومیا

آفات و بیماری های ایپومیا:

آفات و بیماری های زیادی می توانند این گیاه را تهدید کنند. در ادامه به بررسی این آفات میپردازیم:

  • سوسک لاک پشتی طلایی:

حشره ای طلایی رنگ که بومی آمریکا بوده و در صورت حمله به ایپومیا باعث ایجاد سوراخ هایی بر گیاه شده و در نهایت آن را از بین می برد.

  • مگس سفید:

مگس سفید در پشت برگ های گیاه تجمع کرده و از شیره گیاه تغذیه می کند و در نهایت موجب چسبنده شدن زیر برگ ها شده و به مرور زمان گیاه را از بین می برد.

  • شپشک آردآلوده:

این عارضه به صورت توده های سفید بر زیر برگ و روی ریشه  دیده میشود که در نهایت منجر به توقف رشد گیاه شما می شود .برای از بین بردن شپشک آرد آلود می توانید برگ های گیاه رو با آب و صابون شسته و یا محلول صابونی را به گیاه اسپری کنید .

زیباترین پارک های هلند

زیباترین پارک های هلند

گل بابا آدم

روش نگهداری گل بابا آدم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا