معرفی گل ارکیده فالانوپسیس

دوشنبه 19 دی 1401 گل و گیاه
گل ارکیده فالانوپسیس

معرفی گل ارکیده فالانوپسیس

نام علمی : PHALAENOPSIS ORCHID

خانواده : ORCHIDACEAE

بومی منطقه : سراسر جنوب شرقی آسیا از کوه های هیمالیا به جزایر Polillo ، Palawan و Norte Zamboanga

خاک و تغذیه : خاک سبک و جاذب رطوبت

دمای ایده آل محیط : 20 درجه سانتیگراد

آبیاری و رطوبت : کمی خشک

نور محیط : کم

 

معرفی گل ارکیده فالانوپسیس

گل گیاه ارکیده در کشو‌‌رهایی مثل مالزی و تایلند بر سر شاخه‌ها رشد می‌کند، ازاین‌موضوع می‌توان فهمید که گل ارکیده در حالت طبیعی در خاک زندگی نمی‌کند و رطوبت را از هوا و بارش‌های باران دریافت می‌کند و این به رطوبت بالایی نیز احتیاج دارد.

خاک مناسب گل ارکیده

گل ارکیده را نباید در خاک عادی کاشت و خاک خاص خودش را می‌خواهد. مهم ترین ویژگی خاک ارکیده این است که زهکشی مناسبی داشته باشد و آب به سرعت از آن عبور کند. به‌طورکلی دو نوع خاک برای گل ارکیده استفاده می شود: پوسته درخت و خزه درشت.

خاک مناسب گل ارکیده فالانوپسیس

خاک مناسب گل ارکیده فالانوپسیس

آبیاری صحیح گل ارکیده

بهترین روش آبیاری ارکیده این است که آب تمامی سطح گلدان را آب بپوشاند و مقدار آن به اندازه‌ای باشد که آب اضافی از زیر آن بیرون بیاید. زهکشی گلدان هم نکته ی بسیار مهمی است؛ یعنی کف گلدان باید چند سوراخ داشته باشد که آب اضافی به‌راحتی از آن خارج شود.

دمای مناسب گل ارکیده

گیاه ارکیده دمای 16 تا 24 درجه سانتیگراد یا دمای معتدل را بسیار دوست دارد. اگر می خواهید گل‌های ارکیده با کیفیت و بزرگ باشند، گلدان را در همین دما و در محیطی بگذارید که جریان هوای متوسطی هم در آن وجود داشته باشد؛‌ مثلا اتاقی که پنجره یا دستگاه تهویه هوا دارد، منتها باید حواستان باشد که ارکیده را در مقابل باد کولر یا دستگاه تهویه هوا نگذارید.

دمای مناسب گل ارکیده

دمای مناسب گل ارکیده

کوددهی به گل ارکیده

ارکیده نیاز به کوددهی دارد چون خاک آن مواد مغذی گیاه را تامین نمی‌کند. پرورش دهندگان ارکیده برای کوددهی پیشنهاد می‌کنند که همیشه یک چهارم مقدار توصیه شده از کود محلول در آب را داخل آبی که به ارکیده می‌دهید، حل کنید و آن را آبیاری کنید. به‌این‌شکل همیشه مقدار کمی کود به‌طور ثابت به گیاه می‌رسد و دیگر لازم نیست نگران کوددهی به گیاهان‌تان باشید.

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل ارکیده

گل ارکیده محیطی پرنور نیاز دارد، اما نباید مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. ازاین‌رو پنجره‌ها حتما باید پرده نازکی داشته باشند که آفتاب مستقیم به گیاه نتابد. از آن جایی که در بیش‌تر خانه‌ها مقدار نور زیاد نیست، بهتر است سراغ انواع گل ارکیده بروید که به نور کمتری نیاز دارند.

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل ارکیده

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل ارکیده

بیماری های گل ارکیده

  • علت شکوفه ندادن گل ها، فضای زیاد گل ارکیده است گلدان آن را کوچک کنید.
  •  رطوبت و دما مناسب است اما برگ ها خشک شده اند، به علت تابش مستقیم اشعه خورشید بهتر است گیاه را به دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید.
  •  رشد گیاه متوقف شده است چون دما محیط کم است، پس گیاه را به محل گرم تری انتقال دهید.
  •  تار عنکبوت سطح برگ ها را پوشانئه به علت وجود کنه ریز قرمز، با اسفنج پشت برگ ها با سم کنه کش سم پاشی کرده تا عارضه بر طرف شود.
  •  زخم های سفید رنگ بر روی برگ ها و ساقه به علت وجود حشره آفت است. بهتر است گیاه را هر دو هفته یک بار با سم حشره کش نفوذی سم پاشی کنید .
  •  ریزش برگ ها بدون دلیل به علت آبیاری بیش از اندازه است. زهکش را بازدید کنید همچنین آب موجود در زیرگلدانی را خارج کنید .
  •  برگ ها به رنگ تیره و گیاه خشک شده است این عارضه به دلیل کم آبی است، گلدان را به مدت 10 دقیقه درون سطلی پر از آب قرار دهید. در ضمن رطوبت گیاه نیز باید تامین شود.
بیماری های گل ارکیده

بیماری های گل ارکیده

انواع روش تکثیر گل ارکیده

تکثیر به روش قلمه

ارکیده‌ های مونوپوریال مثل Arachnis و Vanada را می‌توانیم با روش قلمه انتهایی تکثیرکرد. قلمه‌های ارکیده را باید بین 10 الی 7.5 سانتیمتر بزرگتر در نظر گرفت. قلمه انتهایی Vanada معمولا به طول 30 تا 37 سانتیمتر است و دارای 12 برگ و چند ریشه هوایی می باشد. قلمه هایArachnis هم به طول 45 تا 60 سانتیمتر دارای ریشه هوایی که مستقیم در گلدان کاشته می شود.

تکثیربه روش تقسیم بوته

Cattleya و ارکیده‌های چند پایه و خمیده را با روش تقسیم بوته از پایه مادر تکثیر می کنند. این تکثیر بر روی گیاهانی که 6 پیاز کاذب یا بیشتر دارند انجام می شود از بین سومین و چهارمین پیاز کاذب محل برش ریزوم را مشخص می کنند. هر دو قسمت را به صورت مجزا در گلدان می‌کارند. Cattley ها فقط سالی یک برگ می دهند.

 

معرفی گیاه ادریسی

روش نگهداری گیاه ادریسی

 گل توری سفید

نحوه رشد و مراقبت از گل توری سفید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا