عمارت کلاه فرنگی شیراز

پنج‌شنبه 5 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیراز

زمان حکومت زندیه و به قدرت رسیدن کریم خان زند اوج شکوفایی شیراز بوده است .آبادانی شیراز را در این دوره می توان در آثار به جا مانده این دوره یافت .یکی از ارزشمندترین آثار قدیمی به جای مانده عمارت کلاه فرنگی شیراز است.

مکان های زیبای زیادی به دست کریمخان زند ساخته شدند که هنوز هم بسیاری از آنها پابرجا است، این مکان ها گویای آبادانی شیراز در این دوره بوده از جمله آثار دوره کریم خان زند می توان به :حمام وکیل ، مسجد وکیل، بازار وکیل و باغ های بسیار زیبای شیراز با عمارت های خاص شان اشاره کرد که از ارزشمند ترین آثار این شهر به حساب می آیند و سالانه مسافران زیادی برای بازدید از این آثار به شیراز سفر می کنند.

در این مقاله از دایان با باغ های زیبای جهان نما ، دلگشا ، ارم ، عفیف آباد ، هفت تنان و نارنجستان قوام ،عمارت شاپوری، عمارت زینت الملوک آشنا شدیم در ادامه قصد داریم عمارت کلاه فرنگی ( آرامگاه وکیل) را به شما معرفی کنیم .

مشخصات کلی عمارت کلاه فرنگی شیراز

کاربری :محل پذیرایی از میهمان سفیران خارجی و انجام مراسم رسمی و اعیاد گوناگون

دوره ساخت: دوره زند

شماره ثبت:۲۴۴

تاریخ ثبت ملی :  ۱۵ آذر ۱۳۱۴

علت نام گذاری:علت این نامگذاری وصیتی است که کریمخان زند کرده بود. کریمخان زند وصیت نموده بود که مقبره او در شاه نشین شرقی عمارت قرار بگیرد

عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیراز

معرفی عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه‌فرنگی متعلق به دوره کریم‌خان زند است و محل پذیرایی میهمانان و سفیران خارجی و مراسم رسمی و اعیاد مختلف بوده است. نام دیگر این عمارت را باغ حکومتی گفته اند. نمای بیرونی عمارت هشت ضلعی است، با تزئینات کاشی نگاره‌های گل و مرغ و در بالای عمارت اسپرها و لچکیهای کاشیکاری شده بنا را نگارین کرده اند. فضاهای درونی این بنا شامل یک بخش مرکزی و چهار شاه نشین جانبی است. درحال حاضر عمارت کلاه‌فرنگی جایگاه موزه پارس است و آثار تاریخی و هنری متنوعی از قبل از اسلام تا بعد از اسلام – از جمله مربوط به دوره زندیه- در آن به نمایش در آمده است.

عمارت باغ هفت تنان مربوط به چه دوره ای است ؟

یکی از قدیمی‌ترین اماکن تاریخی شیراز باغ تکیه هفت‌تنان است. این باغ به سده‌های پیش از عهد زندیه و عمارت آن از بناهای دورهٔ کریم خان زند است.

 

 

عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیراز

ویژگی های عمارت کلاه فرنگی شیراز (آرامگاه کریم خان زند)

عمارت کلاه فرنگی به صورت یک هشت ضلعی طراحی شده که تزیینات آن بوسیله سنگی یکپارچه و تزیینات کاشی کاری با نقوش اسلیمی، گل و مرغ، مناظر شکارگاه و صحنه های الهام گرفته از داستان های قدیم انجام شده است.

فضای داخل عمارت شامل یک تالار، مرکزی گنبد دار و چهار شاه نشین جانبی است که در حد فاصل آنها یک اتاق قرار دارد.کریم خان زند برای ساخت این عمارت از عمارت هشت بهشت اصفهان الهام گرفته است.

 

 

جسد کریم خان زند (وکیل الرعایا) را  بنا به وصیت وی در شاه نشین شرقی عمارت دفن کردند و آن را آرامگاه وکیل نامیدند.جالب است بدانید که اگرچه جسد کریمخان زند را در این باغ دفن کردند اما در زمان حکومت آقا محمد خان قاجار به دل تنفر وی به زندیان، دستور داده که قبر کریم خان زند را بشکافند و استخوان های کریمخان را بیرون کشیده و در زیر یکی از ستون های خروجی کاخ گلستان دفن نمایند.تا هر روز مزار کریم خان را لگد کند و تسکین یابد .و اما بار دیگر در زمان حکومت پهلوی برای بازگشت احترام کریم خان زند استخوان های او را به آرامگاهش انتقال دادند .

عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیراز

موزه پارس عمارت کلاه فرنگی

در سال 1315 با پیگیری های فریدون توللی ،علی اصغر حکمت شیرازی و علی سامی برای این عمارت تغییر کاربری دادند و آن را به موزه تبدیل کردند. هم اکنون موزه پارس درون عمارت کلاه فرنگی قرار گرفته است و اشیاء مربوط به ماقبل تاریخ و همچنین دوران اسلامی در آن نگهداری می شوند.

آدرس عمارت کلاه فرنگی یا آرامگاه کریم خان زند (باغ نظر )

این باغ و عمارت در  خیابان کریم خان زند شهر شیراز نزدیک به میدان شهدا و روبروی ارگ کریم خان زند قرار دارد.

 

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا