باغ دلگشا شیراز

پنج‌شنبه 5 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

شیراز جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد از اماکن مذهبی شیراز  می توان به مسجد وکیل و مسجد صورتی اشاره کرد ، مکان های تاریخی  و جاذبه های گردشگری مثل ارگ کریم خان زند و عمارت شاپوری و باغ های زیبا و طبیعت های خاص که هر کدام به نوبه خود از جایگاه خاصی بین گردشگران برخوردار هستند .

مشخصات کلی باغ دلگشا شیراز

کاربری : باغ

دوره ساخت: دوره ساسانی ،دوره قاجار ،دوره صفوی

شماره ثبت: ۹۱۲

تاریخ ثبت ملی : ۷ مهر۱۳۸۱

علت نام گذاری: به دلیل زیبا و دلباز بودن

معرفی باغ دلگشا شیراز

  باغ دلگشا به دلیل داشتن درختان نارنج فراوان و آب‌نماهای زیبایش شهرت خاصی بین مردم پیدا کرده است .این باغ یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی شهر شیراز است که مربوط به سه دوره‌ی ساسانیان، صفویان و قاجاریان است.

باغ دلگشا از گذشته مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به شمار می آید از دیرباز در بهترین وضعیت خود و در اوج آبادانی بوده، به گونه‌ای که تیمور با دیدن آن، دستور ساخت باغی را با همین نام در سمرقند داد.

 

عمارت باغ دلگشا در چه دوره ای بنا شده؟

عطر دلنشین بهار نارنج در اردیبهشت ماه  و شکوفه های سفید این مکان را به قطعه ای از بهشت تبدیل می کند .عمارت وسط باغ دلگشا در دوره ی زندیه و به شیوه‌ی معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده است. این عمارت سه طبقه‌ای، شامل یک تالار بزرگ به همراه چهار شاه‌نشین دو درب ورودی در دو طرف ساختمان است .

عکس هایی از باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

 

ویژگی های عمارت باغ دلگشا

باغ دلگش در تاریخ ۷ مهر سال ۱۳۸۱ و به شماره‌ی ۹۱۲ به ثبت ملی رسیده و اکنون در اختیار شهرداری شیراز است. در این عمارت به کمک نقاشی های رنگ روغن سقف های چوبی و گچبری حرفه ای به شکل گل و بوته برای عمارت جلوه ی زیبایی درست کرده اند.  این عمارت دو در ورودی در دو سوی ساختمان و ایوانی در طبقه میانی و رو به استخر روبروی ساختمان دارد، ایوان و بارگاهی که نشانگر روزگار شکوه  و رونق این باغ است.

 

 بر روی گچ، شعرهایی از شوریده به خط نستعلیق در پیرامون ایوان نیز نوشته شده ‌است، نخستین کلاه فرنگی در ایران نیز در این باغ به ثبت رسیده است. روبروی ساختمان نیز حوض سنگی بزرگی جای گرفته‌است.مساحت این باغ ۵/۷ هکتار می‌باشد و سراسر آن را درختان نارنج و اندکی پرتقال فرا گرفته‌است. این درختان از میانه‌های فروردین تا میانه‌های اردیبهشت به بار می‌نشینند و شکوفه‌های سفید و زیبای آن‌ها بوی خوش دل‌انگیزی را در هوا می‌پراکند به گونه ای که قسمتی از بهشت را برای شما به تصویر می کشد.

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا کجاست ؟

باغ دلگشا در شمال شرقی شهر شیراز در ضلع جنوبی تنگ آب خان و در دامنه کوهستان در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار   دارد  و آب قنات از داخل باغ عبور می کند  و در منطقه دژی به نام کهن دژ جای گرفته‌است  و فاصله آن تا آرامگاه سعدی چند گامی بیشتر نیست.

جاذبه گردشگری باغ جهان نمای شیراز

باغ جهان نمای شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیراز

عمارت کلاه فرنگی شیراز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا