باغ ارم شیراز

یکشنبه 1 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

 شیراز یکی از کلان شهر هایی است که خود را با باغ و بوستان و گل و بلبل به بازدیدکنندگان معرفی می کند. شیراز برای طبیعت دوستان و گردشگران از سراسر ایران و جهان پای ثابت گردشگری به شمار می آید. وجود باغ های زیبایی مانند باغ ارم در این شهر هر بیننده ای را به خود جذب می کند .

جاذبه های گردشگری که شیراز را به مقصدگردشگری بسیاری از مسافران و توریست ها تبدیل کرده است می توان به باغ گلشن ،باغ دلگشا ،باغ جهان نما،باغ هفت تن ،عمارت های مجلل شاپوری ،کلاه فرنگی ،عمارت زینت الملوک ، اشاره کرد

مشخصات کلی باغ ارم شیراز

کاربری : عمارت، باغ

دوره ساخت: تاریخ ساخت و بنیان‌گذار اولیه باغ ارم شیراز، به‌درستی مشخص نیست؛ ولی توصیف‌هایی از آن در سفرنامه‌های متعلق به سده دهم و یازدهم هجری آمده‌است. این باغ در روزگار سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بوده‌است.

شماره ثبت: ۱۰۱۳ ملی

تاریخ ثبت ملی : ۱۴ آبان ۱۳۵۳

علت نام گذاری: ارم با آرامیان مرتبط و شهر دمشق همان شهر ارم است

معرفی باغ ارم شیراز

یکی از جاذبه های گردشگری شیراز باغ ارم است و که با درختان مرکبات و خیابان طویلی با سروهای باشکوه پوشیده شده است که محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد.باغ ارم شیراز با مساحتی بالغ بر ۱۱۰,۳۸۰ متر مربع در ۱۴ آبان سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسید. با دایان همراه شوید تا بیشتر با این باغ رویایی در شهر زیبای شیراز آشنا شوید.

 

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز مربوط به چه دوره ای است ؟

تاریخ ساخت دقیقی برای باغ ارم ثبت نشده است. به همین دلیل مشخص نیست باغ ارم به دست چه کسی بنا شده است به همین دلیل  تنها سند موجود در رابطه با باغ ارم نام بردن از آن در چند سفرنامه است که بر اساس آن‌ها می‌توان قدمت آن را حداقل به قرن‌های دهم و یازدهم هجری نسبت داد.

علاوه بر این، تاریخ ساخت این باغ را دوره سلجوقی می‌دانند؛ زیرا در آن روزگار، اتابک قراچه، حکمران فارس، اقدام به ساخت باغ تخت و چند باغ دیگر در شیراز کرده بود و ممکن است این باغ نیز به درخواست وی ساخته شده باشد. باغ ارم در دوران آل اینجو و آل مظفر و گورکانیان وجود داشته است؛ هرچند هیچ اطلاعاتی راجع به آن وجود ندارد؛ به غیر از یکی از غزلیات حافظ که از روی آن می‌توان فهمید آل اینجو اختیار باغ را در دست داشته‌اند.

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

از ویژگی های باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در تاریخ ششم تیرماه ۱۳۹۰ در اجلاس کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت گردید.این باغ تنوع گیاهی بسیار زیادی دارد و گیاهان بی شماری از نقاط مختلف جهان در این باغ به چشم می خورد. به گونه ای که اکنون به یک نمایشگاه گل و گیاه تبدیل شده است . درختان سرو و نارنج و خیابان بلند و پوشیده از گل و گیاه و عمارت مجلل که در روبروی حوض بزرگی که از هر سو آب را به آن هدایت می کند زیبایی خاصی را به این باغ می بخشند.

دو ویژگی که باغ ارم شیراز را منحصربه‌ فرد می کند تنوع در پوشش گیاهی و نوع معماری بنا در این باغ  است.دیوارها و كف این تالار از كاشی‌های رنگین پوشیده شده است.پلكانی این طبقه را به طبقه بالاتر و به راهروهایی كه به تالار بزرگ منتهی می‌گردد متصل می‌سازد.در این محل نیز مانند بسیاری دیگر از ساختمانهای شیراز كاشیهای براق و سنگهای تراش میراث قدیم را از نو رواج می‌دهد.در حال حاضر این باغ در اختیار دانشگاه شیراز است؛باغ گیاه‌شناسی آن در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق قرار دارد.

آدرس باغ ارم باغ گیاه شناسی شیراز

شیراز، بلوار ارم، جنوب جام جم و آسیاب سه‌تایی

مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیر الملک شیراز

باغ هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان شیراز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا