باغ هفت تنان شیراز

یکشنبه 1 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
باغ هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان شیراز

شهر زیبای شیراز  یکی از  قطب های گردشگری مهم ایران است که علاوه بر داشتن بناهای تاریخی با ارزش و آثار کهن پرسپولیس در نزدیکی خود اماکن مذهبی و دیدنی ،دارای باغ های بسیار زیبا و با قدمت تاریخی می باشد.که جزو جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می شود و تمام این آثار زیبا سبب جذب گردشگران زیادی به شیراز شده است.

مشخصات کلی باغ هفت تنان شیراز

کاربری : عمارت، باغ

دوره ساخت: دوره زندیه

شماره ثبت: 74

تاریخ ثبت ملی :  15 دی ماه 1310

علت نام گذاری: وجود هفت سنگ مقبره از هفت عارف در این مکان

معرفی باغ هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان یکی از قدیمی‌ترین و معروف ترین اماکن تاریخی شیراز به شمار می‌ آید هر چند سابقه ساخت این باغ به سده‌های پیش از دوران حکومت زندیه بر  می‌گردد؛ اما عمارت‌ موجود در آن به زمان حکومت کریم‌ خان زند  تعلق دارد.

این باغ زیبا که در شمال آرامگاه حافظ و باغ جهان نما در دامنه‌ی کوه چهل مقام قرار دارد به دلیل وجود هفت مقبره که متعلق به عارفان و درویشان  است و در این باغ قرار دارد به نام باغ هفت تنان معروف شده . این مقبره ها  بی نام و نشان هستند و توسط  کریم خان زند روی هر کدام، سنگ بزرگ بدون کتیبه‌ای نصب گردیده است .

باغ هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان شیراز

 

عمارت باغ هفت تنان مربوط به چه دوره ای است ؟

باغ تکیه هفت‌تنان که از قدیمی‌ترین مکان های تاریخی شهر شیراز است. ساخت این باغ به سده‌های پیش از عهد زندیه می رسد ولی  عمارت  موجود در آن از بناهای دورهٔ کریم خان زند به شمار می آید . این عمارت شبیه به خانه‌های دوران زندیه ساخته شده است.

این مجموعه در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ شمسی توسط نقاش و هنرمند محمد باقرجهان میری تعمیر و تجدید شد. مساحت آن حدود 3388 متر مربع و زیربنایی برابر با 988 متر مربع دارد. جالب است بدانید شیرازیان به این مکان اعتقاد زیادی دارند و در گذشته برای استجابت دعاهایشان به آن جا می رفتند.

باغ هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان شیراز

ویژگی های باغ هفت تنان شیراز

 از دیدنی‌های این بنای تاریخی ، می‌توان به تالاری اشاره کرد که سقف آن بر روی دو ستون بزرگ استوار است و در طاقچه‌های بالایی آن، پنج مجلس را روی گچ نقاشی کرده‌اند، که به نوبه خود این نقاشی‌ها از شاهکارهای دوران زندیه محسوب می‌شوند.

این پنج مجلس که از نقاشی های شاهکار زندیه است به ترتیب عبارتند از: درویشی با تبرزین و کشکول، نقش موسی در حال شبانی، منظرهٔ شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم، و نقش درویش جوان.حوض بزرگی نیز در وسط عمارت اصلی به چشم می‌خورد که در گذشته از آب رکن‌آباد پر می‌شد.وجود هفت سنگ قبر بی نام و نشان  در این باغ متعلق به عارفانی است که  شش سنگ قبر در یک ردیف و موازی هم و یک سنگ قبر در ردیف پایین‌تر قرار گرفته است.باغ تکیه هفت‌تنان در انتهای بلوار هفت تنان، روبروی خیابان چهل مقام قرار دارد.

باغ هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان شیراز

موزه سنگ شیراز کجاست ؟

موزه سنگ در باغ هفت تنان شیراز قرار دارد که سنگ‌های موجود دراین موزه متعلق به دوره ی سوم تا یازدهم هجری قمری است که با انواع خطوط کوفی، ثلث، نستعلیق دیوانی، توقیع، تعلیق- نسخ و… به طرز زیبایی تزیین شده‌است.

 

آدرس باغ هفت تنان شیراز

شیراز، انتهای بلوار هفت تنان، در شمال آرامگاه حافظیه، روبروی چهل مقام، محله هفت تن

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

سیزده به در

سیزده به در ایرانی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا