باغ عفیف آباد شیراز

چهارشنبه 4 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

شیراز یکی از شهرهای بزرگ کشور است که به بهشت ایران معروف است این شهر مکان های دیدنی زیبا و بی نظیری مانند باغ دلگشا و باغ جهان نما و باغ ارم و باغ گلشن دارد که زیبایی خاصی به بافت شهر شیراز داده که هر گردشگری را به خود جذب می کند.

مشخصات کلی باغ عفیف آباد شیراز

کاربری : جاذبه فرهنگی

دوره ساخت: صفویان

شماره ثبت: ۹۱۳

تاریخ ثبت ملی :  ۱۰ خرداد ۱۳۵۱

علت نام گذاری: به خاطر مرمت ها و خدمات زیاد عفیفه خانم به این باغ تا به اکنون این باغ را با نام باغ عفیف آباد می شناسند.

معرفی باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف‌ آباد از مکان های دیدنی شیراز است که توسط ارتش جمهوری اسلامی اداره می‌شود. این باغ زیبا به‌دلیل قرار داشتن یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های نظامی خاورمیانه در آن رنگ و بویی کاملا نظامی به خود گرفته است.

باغ عفیف آباد شیراز

عمارت باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز مربوط به چه دوره ای است ؟

باغ عفیف آباد در دوران صفویه به عنوان یک مکان شخصی برای حاکم فارس، یعقوب خان ذوالقدر ساخته شد و گردشگاهی برای پادشاهان صفوی شناخته شد که در مرکز باغ، قلعه سنگی عظیمی به نام قلعه گلشن ساخته شد.

ویژگی های باغ عفیف آباد شیراز

وارد فضای باغ عفیف آباد که شویم. ابعاد این باغ پانصد در دویست و پنجاه متر است با مساحتی حدود 127 هزار متر است. که درست در نقطه مرکزی باغ عمارت اصلی واقع شده است. در طبقه دوم عمارت، ایوانی بسیار وسیع را مشاهده خواهید کرد که اطراف آن ستون هایی زیبا واقع شده است. این ایوان طبق اصول معماری اصیل ایرانی ساخته شدهاست و به تمامی اتاق های موجود در عمارت دسترسی دارد. در هر طبقه از عمارت باغ عفیف آباد شیراز  سی اتاق و تالار است که در مجموع تعداد آن ها به شصت عدد می رسد که دسترسی به همه آن ها از طریق همین ایوان، ممکن است.

رو به مشرق بودن این باغ ویژگی دیگر معماری باغ عفیف آباد شیراز است.به دلیل فراهم شدن نور کافی برای گیاهان باغ وتامین نور بیشتری برای داخل اتاق ها و بخش های اندرونی ،نمای باغ در جهت شرق و جایی که خورشید طلوع می کند ساخته شده است .

از ویژگی های دیگر معماری ایرانی در دوران پس از اسلام قرار گرفتن یک حوض بزرگ مقابل بنای اصلی عمارت است حوض ها در این جهت از بنا قرار می گیرند تا بنا نقش بر آب دیده شود و فانی بودن دنیا را به نمایش بگذارد که علاوه  بر این تفکرات مذهبی زیبایی چشم گیری به عمارت می بخشد.

درست مقابل حوض عمارت خیابان اصلی آغاز می شود. در هر دو سوی خیابان باغ عفیف آباد، درختان همیشه سبز  و زیبایی مانند سرو، کاج و چنار دیده می شود. در میان باغ هم آب راه هایی که در میان شان فواره وجود دارد و گل کاری شده اند قرار دارد. برخی از چنارهای باغ عفیف آباد بازمانده از دوران باستان هستند که قدمت بسیار زیادی دارند و کهنسال به حساب می آیند .

 

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

ثبت باغ عفیف آباد شیراز

این  مجموعه ی زیبا در سال ۱۳۵۱ با شماره ۹۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

♦ این باغ زیبا نمونه کاملی از هنر گل کاری ایرانیان است.

مساحت باغ حدود ۱۲۷۰۰۰متر مربع است و ۱۷۰۰۰ متر مربع زیربنا دارد.

سردر باغ دارای چهار ستون گچی ساده است که دو به دو در دو سوی آن قرار گرفته است و سر ستونهای آنها با اقتباس از طرح سرستونهای تخت جمشید گچ بری شده است.

باغ عفیف آباد شیراز

نمایی از فضای داخلی عمارت

آدرس باغ عفیف آباد کجاست ؟

این باغ زیبا در مغرب شیراز و در جنوب خیابان قصرالدشت و در انتهای خیابان عفیف آباد واقع است.

 

مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

رستوران نمک در شیراز

رستوران نمک در شیراز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا