عمارت زینت الملک شیراز

دوشنبه 15 فروردین 1401 جاذبه های گردشگری
عمارت زینت الملک شیراز

عمارت زینت الملک شیراز

در مطالب قبلی گردشگری دایان شما را با عمارت مجلل و زیبای شاپوری آشنا کردیم از باغ جهان نما و دلگشا گرفته تا باغ هفت تنان و باغ عفیف آباد همراهتان بودیم از مسجد صورتی و رقص نور تا مسجد وکیل و اماکن مذهبی و زیارتی شیراز در ادامه این مطالب می رسیم به عمارت زیبا و با شکوه زینت الملک .عمارت زیبا و با شکوه زینت‌ الملک (الملوک) یکی ازخانه های زیبا و به جا مانده از دوره  قاجار است . که در ضلع غربی  نارنجستان قوام بنا شده و به دلیل سکونت زیبت الملک دختر قوام الملک به این بنا معروف شده است.

عمارت زینت الملک شیراز

عمارت زینت الملک شیراز

این بنا بافاصله یک کوچه با نارنجستان قوام قرار دارد و با یک راه زیر زمینی به هم ارتباط دارند و در حقیقت اندرونی خانهٔ قوام و محل رفت‌وآمد محارم بود.این عمارت در زمان حکومت ناصر الدین شاه قاجار توسط علی محمد خان قوام الملک دوم  از سال ۱۲۹۰ ه‍.ق تا ۱۳۰۲ ه‍.ق  بنا شد.

عمارت زینت الملک شیراز

عمارت زینت الملک شیراز

از ویژگی های عمارت زینت الملک

هنگام ورود به این عمارت زیبا و  معرق‌کاری شده‌ و رد شدن از هشتی، با یک راهرو به حیاط راه می‌یابد. منظره ای که شما را به حال و هوای خانه های قاجار می برد. کاشی‌کاری های رنگارنگ که در پیشانی ساختمان جا گرفته از زیبایی خاص برخوردار است به همراه آیه نصرمن‌الله و فتح‌قریب به چشم می‌خورد.

از دیگر ویژگی های این بنای تاریخی وجود اتاق های زیاد در اطراف حیاط است حدود 20 اتاق که به یکدیگر راه دارند. ساختمان غربی بنا دارای تالار شاه‌نشین آینه‌کاری و گچ‌بری با تصاویر اروپایی است.این بنای تاریخی  در سه ضلع دارای زیرزمین بسیار وسیع  است و امروزه از آن به عنوان نگارخانه استفاده می‌شود.

عمارت زینت الملک شیراز

عمارت زینت الملک شیراز

  زیرزمین خانه زینت الملوک  به موزه مادام توسو ایران نیز شهرت گرفته در این موزه تمامی شخصیتهای و مشاهیر  برجستهٔ شیراز به صورت مجسمه برای بازدید مردم گرد آوری شده است .عمارت زینت الملک  با نمایِ چوبی در میان باغ سر سبز با کاشی‌کاری‌های هفت رنگ ارزش دیدن را دارد .

رقص نور در آینه کاری های چشم نواز این عمارت و باز تاب رنگ ها شما را غرق در تماشا خواهد کرد .آینه کاری ها ،معرق کاری ها،گچبری ها،کاشی کاری های رنگارنگ از ویژگی های این بنای زیبای تاریخی در شهر شیراز است .از دیگر عمارت های معروف شیراز می توان به عمارت مجلل شاپوری اشاره کرد .

 

معروف ترین پارک های آبی دبی

معروف ترین پارک های آبی دبی

جاذبه های گردشگری مونیخ

جاذبه های گردشگری مونیخ

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا