باغ نارنجستان قوام شیراز

دوشنبه 15 فروردین 1401 جاذبه های گردشگری
باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام که یادگار خاندان قوام و یکی از ارزشمند ترین آثار دوره قاجاریه در شیراز است این مجموعه عمارت به دست علی محمد قوام معروف به قوام الملک دوم احداث گردید و با همت پسرش تکمیل شد .

 

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز ارزشمند ترین آثار دوره قاجاریه

باغ نارنجستان قوام شیراز  به دلیل وفور درختان نارنج با نام نارنجستان قوام هم شناخته می شود این باغ از یادگاران دوره قاجاریه شیراز است که در محله بالا کفت و تقریباً در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند واقع است.بنای موجود در این باغ  از جمله زیباترین و ارزشمندترین آثار دوره قاجاریه به حساب می آید .

علی محمد قوام (قوام الملک دوم) در سال ۱۲۵۲ ه‍.ق به حکومت فارس منصوب شد و در محله سکونت خویش (محله بالاکفت) ،دستور احداث این باغ و بناهایئ آن را داد و در سال ۱۳۰۰ قمری به وسیلهٔ فرزند وی محمد رضا خان قوام الملک تکمیل شده‌است.خاندان قوام الملک صاحبان اصلی این عمارت ها بودن که هنوز هم با پسوند قوام شناخته می شود.

این مجموعه که در بین عامه مردم شیراز به باغ قوام معروف است بواسطه نام بنای بیرونی خود امروز به نارنجستان قوام معروف است.در قسمت جلو عمارت اصلی  درهای اُرُسی با شیشه‌ های زیبا و رنگی زینت داده شده . هلالی بین دو ایوان دو ستونی و شاه نشین هم شیشه‌های رنگی بسیار زیبائی دارد.

این شیشه‌ ها در دوره قاجاریه از اروپا به ایران آورده شده است. کلیه درهای این عمارت از چوب گردو ساخته شده و خاتم کاری روی آن ها به سبک هندی منبت کاری شده و در آنجا صدف هایی بکار رفته که در آن زمان از خلیج فارس آورده‌اند. این درها بسیار نفیس و کار استادان بزرگ این فن است.

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

حسینیه قوام، باغ عفیف آباد، باغ دل گشا، باغ کلانتر، باغ بیگلربیگی، خانه زینت الملک و نارنجستان قوام از بناهای تاریخی و آثاری است که به خواست و کمک این خاندان، در شیراز یا ایجاد شده اند و یا مرمت شده اند و هم اکنون نیز به عنوان بناها و آثاری فاخر برجای مانده اند.

تاریخچه باغ نارنجستان قوام

 در زمان قاجاریه این باغ محل حل اختلاف رعیت ها و برگزاری نشست های بزرگان و شاهزاده ها بوده.حکومت فارس به مدت چند قرن در دست خاندان قوام الملک بوده است  و عمارت ها و تزیینات اصلی بسیار زیبا ساخته شده است حیاطی بزرگ  مملو از درختان نارنج  که در فصل اردیبهشت هوش از سر می برد  عطر  مست کننده ای به فضا می دهد.

این بنا یکی از شاهکارهای دوره قاجاریه به حساب می آید.درساخت این بنا از آینه کاری ، نقاشی ، کاشیکاری ، گچبری و منبت کاریه استفاده شدهابراهیم خان قوام الملک در سال ۱۳۴۵ این بنا را به دانشگاه شیراز هدیه داد و در حال حاضر دانشکده هنر معماری شده.ساخت مجموعه قوام بین سال‌های ۱۲۵۷ و ۱۲۶۷ مقارن با حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته و تکمیل شده‌است.

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

انتخاب موزه ی نارنجستان قوام  به عنوان موزه ی برتر کشور

  موزه ی نارنجستان قوام شیراز به عنوان یکی از موزه های برتر کشور انتخاب شد و همچنین به عنوان موزه ی برتر کشور نیز معرفی گردید. این موزه از میان ۹۵ موزه ی واجد شرایط و برتر کشور و با برتری در شاخص بازدید از موزه توانسته است به عنوان موزه ی برتر کشور انتخاب گردد.

از ویژگی های عمارت باغ نارنجستان قوام

بنای نارنجستان قوام اولین بنایی است که درشیراز سقف آن با پوشش فلزی مثل شیروانی پوشش داده شده است.این بنای بسیار زیبا در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ متر مربع و با زیربنایی حدود ۹۴۰ مترمربع ساخته شده است.

موزه یا بنای نارنجستان قوام به عنوان بیرونی و دارالحکومه و خانه ی زینت الملک به عنوان اندرونی و منزل شخصی کاخ افراد نزدیک و درجه ی یک خانواده ی قوام مورد استفاده قرار می گرفته است .

این مجموعه در ابتدا شامل کاخ، باغ، حمام، زنجیرخانه، اصطبل و مکتب خانه بوده که زنجیرخانه و اصطبل در جریان حوادث تاریخی و گذر زمان از بین رفته و بقیه سالم و پا برجاست.مسجد معروف نصیر الملک هم یکی از جاهای دیدنی شهر شیراز است که در نزدیکی باغ نارنجستان قوام قرار داد .

زیباترین قلعه های ژاپن

زیباترین قلعه های ژاپن

معروف ترین پارک های آبی دبی

معروف ترین پارک های آبی دبی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا