رمان جزیره سرگردانی نوشته سیمین دانشور

سه‌شنبه 27 دی 1401 کتاب
رمان جزیره سرگردانی

مشخصات رمان جزیره سرگردانی

نام کتاب:رمان جزیره سرگردانی

نویسنده: سیمین دانشور

کشور تهران

زبان فارسی

ناشر انتشارات خوارزمی

تاریخ نشر1372

معرفی کتاب جزیره سرگردانی اثر سیمین دانشور

کتاب جزیره سرگردانی، رمانی نوشته ی سیمین دانشور است که اولین بار در سال 1993 منتشر شد. سیمین دانشور در این رمان جذاب به مسئله ی هویت و سردرگمی های مربوط به آن می پردازد و در قالب استعاره و داستان، تاریخ ایران را از نظر می گذراند؛ کشوری که عقاید و جهان بینی های متفاوت و حتی متضاد در آن با یکدیگر مواجه می شوند.

 

رمان جزیره سرگردانی

رمان جزیره سرگردانی

نویسنده رمان جزیره سرگردانی

سیمین دانشور (زاده ۸ اردیبهشت ۱۳۰۰ در شیراز- ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۰ خورشیدی در تهران) نویسنده و مترجم ایرانی و همسر جلال آل احمد بود و در اکثر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی همسرش حضور و همکاری داشت. دانشور همچنین عضو و نخستین رئیس کانون نویسندگان ایران بود.

او فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت (مدیر هنرستان دخترانه و نقاش) بود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه انگلیسی مهرآیین انجام داد و در امتحان نهایی دیپلم شاگرد اول کل کشور شد. سپس برای ادامه تحصیل در رشته ادبیات فارسی میپردازد.

سیمین دانشور به عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های داستان‌پردازی که با خلق اثر فناناپذیر «رمان سووشون» در بلندای ادبیات معاصر فارسی چون آفتابی درخشید، باری دیگر خاطره‌ی بلندای حضورش را در آغازین سال‌های دهه‌ی هفتاد با داستان بلند «جزیرة سرگردانی» تجدید می‌کند.

 

سیمین دانشور

سیمین دانشور

خلاصه رمان جزیره سرگردانی

هستی، دختری است که با مادربزرگ مذهبی خود و برادرش، شاهین، زندگی می کند. او پدرش را در آشوب ها سیاسی از دست داده و مادرش، زنی متجدد و امروزی است هم دوباره ازدواج کرده. هستی به همراه مادربزرگ خود زندگی میکند.مراد دوست هستی است او یک توده ای است که هستی را با زندگی سخت مردم درحلبی آباد ها آشنا میکند و سعی میکند این مردم را علیه شاه بشوراند و طی جریانی چون ترس از خودش بروز میدهد از چشم هستی می افتد.

مادر هستی اصرار دارد که او با پسری به نام سلیم که فرزند خانواده ای ثروتمند است و مذهبی است ازدواج کند و وقتی هستی با سلیم آشنا میشود به او و عقایدش علاقه مند میشود و با او پنهانی ازدواج میکند.
به علت حضور هستی در قضیه حلبی آباد او به همراه مراد وعده ای دیگر دستگیر میشود.وقتی هستی در زندان است سلیم که به هستی شک دارد دوباره ازدواج میکند.

مراد و هستی هم توسط ساواک در جزیره سرگردانی رها میشوند(جزیره سرگردانی بیابانی است نزدیک قم که مخالفان شاه را در آنجا رها میکردند تا بمیرند). در جزیره سرگردانی هستی تا پای مرگ میرود مراد که به خدا اعتقاد ندارد از خدا میخواهد که هستی را نجات دهد ،مراد در جزیره سرگردانی به خدا ایمان می آورد .

شوهر مادر هستی ساربانی را اجیر میکند که هستی و مراد را نجات دهد و به این ترتیب آن دو از مرگ می رهند.بعد از این ماجرا هر چند وقت یکباربه هستی حالتی چون شهود دست میدهد.هستی از سلیم جدا میشود و با مراد ازدواج میکند ،در همین حین سلیم عقاید دینی خود را کنار میگذارد.

انقلاب می شود و بعد از آن جنگ ،مراد میخواهد به جنگ برود هستی که مراد را عاشقانه دوست دارد مخالفت میکند ،آن ها با سیمین دانشور هم که استاد هستی است مشورت میکنند .سرانجام در یکی از شهود ها هستی در می یابد که باید اجازه دهد که مراد به جنگ برود.

رمان های هما پور اصفهانی

معرفی رمان های هما پور اصفهانی

کتاب خانه متروک

معرفی کتاب خانه متروک (خانه قانون زده)اثر چارلز دیکنز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا