معرفی کتاب دامبی و پسر اثر چارلز دیکنز

شنبه 17 دی 1401 کتاب
کتاب دامبی و پسر

مشخصات کتاب دامبی و پسر

نام کتاب: کتاب دامبی و پسر

ناشر: Everyman’s Library

سال: 1994

زبان: انگلیسی

نام نویسنده:چارلز دیکنز

 

چارلز دیکنز، نویسنده کتاب دامبی و پسر

چارلز دیکنز رمان‌نویس، روزنامه‌نگار، ویراستار، تصویرگر و مفسر اجتماعی بریتانیایی بود.دیکنز چارلز جان هافام دیکنز در ۷ فوریه ۱۸۱۲ در پورتسموث، در سواحل جنوبی انگلستان به دنیا آمد. او کودکی و نوجوانی سختی را سپری کرده بود. پدرش بسیار فقیر بود

کتاب دامبی و پسر نام یک کتاب ادبی است که توسط چارلز دیکنز، نویسندهٔ اهل انگلستان نوشته شده‌است.

از دیکنز به عنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین نویسندگان قرن نوزدهم یاد می شود. در میان دستاوردهای او، او به خاطر ارائه تصویری واضح از طبقه فرودست دوران ویکتوریا، کمک به ایجاد تغییرات اجتماعی تحسین شده است.

 

کتاب دامبی و پسر

کتاب دامبی و پسر

درباره کتاب دامبی و پسر

کتاب دامبی و پسر پر از حوادث تلخ و شیرینی است که هر خواننده­‌ای را به راحتی به سمت خود جذب می­‌کند. داستان کتاب پر از مفاهیم و واقعیت­‌های تلخ و رایج اجتماعی است که از طریق روایتی جذاب بیان شده‌­است. این کتاب با سایر کتاب‌­های چارلز دیکنز متفاوت است و بسیاری آن را بهترین کتاب برای شروع خواندن آثار دیکنز می­‌دانند.

نویسنده با ظرافت و هوشمندی کامل مفاهیمی از نژادپرستی، تبعیض جنسیتی، روشن‌فکری و محیط­‌گرایی را با صراحت کامل نشان می­‌دهد. دیکنز به خوبی می‌­تواند از پس بیان مفاهیم بلند­­بالایی چون فضل و بخشش و رستگاری بربیاید. رمان­‌های دیکنز همیشه از زمان خود جلوترند و وقایع را بسیار هوشمندانه به تصویر می­‌کشند. او همیشه با داستان­‌هایش رضایت مخاطب را برمی‌­انگیزد و احساساتش را جریحه­‌دار می­‌کند. داستان‌های دیکنز به گونه‌­ای است که خوانندگان دوست ندارند به انتهای کتاب نزدیک شوند و با تمام وجود از خط­ به خط داستان لذت می‌برند.

کتاب دامبی و پسر همانند سایر آثار دیکنز سرشار از مضامین اجتماعی است. این کتاب به طور ویژه‌­ای مسئله ازدواج برای کسب منافع مالی را به خوبی نشان می‌­دهد و تأثیرات برگرفته از آن را به تصویر می­‌کشد. داستان کتاب به شدت خوانندگان را تحت تأثیر خود قرار می‌­دهد. این که دختری با وجود آن همه بی‌­مهری و بی‌­توجهی، هنوز هم عاشقانه پدرش را دوست داشته باشد شاید یکی از تأمل‌برانگیزترین بخش‌­های این داستان است.

دیکنز با چنان مهارتی شخصیت فلورانس، دختر دامبی، را خلق می­‌کند که هیچ­‌کس ذره‌­ای به خود شک راه نمی‌­دهد که ممکن است این شخصیت تنها در خیال نویسنده حضور داشته باشد و واقعی نیست واین موضوع یکی از مهم‌­ترین مسائلی است که چارلز دیکنز را از نویسندگان دیگر متمایز می­‌کند.

 

کتاب دامبی و پسر

کتاب دامبی و پسر

خلاصه کتاب دامبی و پسر

این رمان داستان پل دامبی، رئیس قدرتمند خانه دامبی را روایت می کند. دامبی، صاحب ثروتمند یک شرکت کشتیرانی است. تمام آرزوی دامبی داشتن یک پسر است. پسری که می­‌توانست کارهای مربوط به کسب و کارش را ادامه دهد. داستان کتاب با تولد پسر دامبی آغاز می‌شود اما همسر او اندکی پس از زایمان می­‌میرد. دامبی به پیشنهاد خواهرش برای نگهداری از پسر کوچکش، یک پرستار استخدام می‌­کند اما اتفاقات عجیبی در این میان رخ می­‌دهد که این پرستار در انجام وظایفش کوتاهی می­‌کند. فرزند دامبی، کودکی مریض و ضعیف است و نمی‌­تواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. او بر­خلاف پدرش، عاشق خواهرش فلورانس است. دامبی هیچ‌­گاه به دخترش توجهی نشان نمی‌داد و مدام او را تحقیر می‌­کرد و همیشه می­‌گفت: «دختران نمی­‌توانند هیچ ارتباطی با دامبی و پسرش داشته باشند.» اما بعد از سال­‌ها بی‌­مهری به تنها دخترش، می­‌فهمد فقط او بوده که عاشقانه دوستش داشته و همیشه مراقبش بوده‌است. حتی با وجود این‌که هیچ‌­چیز ارزشمندی برای دخترش باقی نگذاشته بود. دخترش در تمام مدت زندگی خود مورد سوء­استفاده عاطفی پدرش بوده و هیچ محبتی از او ندیده بود.

دامبی برای سلامتی پسرش هرکاری انجام می­‌دهد و او را برای معالجه به جاهای مختلفی می­‌فرستد. اما دست روزگار سرانجام تلخی را برای این کودک رقم می‌­زند.

.کتاب او را از طریق مشکلات خانوادگی و تجارت دنبال می کند. فصل آخر، دامبی را می‌بیند که اکنون یک پیرمرد مو سفید است، «که در چهره‌اش آثاری از مراقبت و رنج دیده می‌شود. اما آنها آثار طوفانی هستند که تا ابد ادامه داشته و غروب روشنی را در مسیر خود بر جای گذاشته است».

معرفی کتاب زن زیادی اثر جلال آل احمد

معرفی کتاب علویه خانم اثر صادق هدایت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا