معرفی کتاب زن زیادی اثر جلال آل احمد

یکشنبه 18 دی 1401 کتاب

کتاب زن زیادی اثر جلال آل احمد

نویسنده : جلال آل احمد

زبان : فارسی

تعداد جلد : یک

ناشر : انتشارات فردوس

سال انتشار : 1339

 

معرفی کتاب زن زیادی

در این کتاب 9 داستان کوتاه به روایت جلال آل امد وجود دارد ، که در آن ها دردهای اجتماعی و نوع تفکرات زنان را در جامعه‌ای مردسالار به تصویر کشیده است. این کتاب یکی از بهترین کتاب های جلال آل احمد می باشد زیرا نه تنها زنان بلکه مردانی که جایگاه شناخته‌ شده و مهمی در جامعه دارا نمی‌باشند را در برگرفته است ، او جامعه را روایت کرده است که به دلیل نادانی و خرافاتی بودن زن و مرد هردو به یک اندازه بدبخت هستند ! او در این کتاب به انتقاد از رفتار های سنتی پرداخته است.

زبان این داستان زبانی طنزآمیز می باشد و اتفاقات آن زمان های قدیم را شامل مش وید ، همان زمان هایی که زنان در دوره همی هایشان به توطئه علیه هووهایشان می‌پرداختند، عمه قزی‌ها هم نسخه‌‌های علمی‌ برای درمان نازایی زن‌ها تجویز می‌کردند و از دخترها می‌خواستند تا کنار دیگ بروند و بخت رویایی خود را آرزو کنند

تبعیض های جنسیتی

تبعیض های جنسیتی

ویژگی های کتاب زن زیادی

یکی از ویژگی های این کتاباین است که می توان آن را به زمان حال تعمیم داد ، شخصیت های موجود در آن را می توان در خانواده و نزدیکان خود دید ، متاسفانه هنوز که هنوز است رفتارهایی که مورد انتقاد نویسنده قرار گرفته در اجتماع موجود می باشد.

خلاصه کتاب زن زیادی

در این کتاب جلال آل احمد شرایط زنان و مردان دوران خودش را با صداقت دردناک و گاهی باور نکردنی روایت کرده است ، او این وضعیت را چنان شرح داده است که احتمالا حتی خود مردم هم از خیلی مسائلی که او می گوید خبر نداشته اند. مناسب بودن این کتاب از آنجایی نمایان می شود که هردو جنس مرد و زن را در برگرفته است و از وضعیت هردو آن ها روایت می کند! جالبی این کتاب نیز به دلیل آن است که همه ی زمان ها را در برمیگرد و فقط مخصوص زمان گذشته نیست !هنوز هم رفتارها و عاداتی که نویسنده به آن ها اعتراض دارد، در جای جای نظام اجتماعی و فرهنگی امروز دیده می شود.

روایتی از یک مرد سالاری

روایتی از یک مرد سالاری

معرفی نویسنده کتاب زن زیادی

جلال آل احمد یکی از نویسندگانی بود که سعی داشت با نوشتارهایش دیدگاه سنتی جامعه را تغییر دهد ، ا کتاب های خود را در سبک رئالیسم می نوشت و ویژگی نثر هایش برونگرایی بود ، از دیگر ویژگی های نثر او می توان به رک‌گویی و صراحت، کوتاه نویسی جملات و در هم شکستن دستورات زبانی و عامیانه نویسی اشاره کرد.از آثار این نویسنده به نام می توان به :

اشاره کرد ، او در سال ۱۳۴۸ در سن ۴۵ سالگی از دنیا رفت.

جلال آل احمد

جلال آل احمد

برخی از جملات موجود در کتاب

«من دیگر چطور می‌توانستم توی خانه پدرم بمانم؟ اصلا دیگر توی آن خانه که بودم انگار دیوارهایش را روی قلبم گذاشته‌اند. همین پریروز این اتفاق افتاد؛ ولی من مگر توانستم این دو شبه یک دقیقه در خانه پدری سر کنم؟ خیال می‌کنید اصلا خواب به چشم‌هایم آمد؟ ابدا. تا صبح هی توی رختخوابم غلت زدم و هی فکر کردم. انگارنه‌انگار که رختخواب همیشگی‌ام بود. نه! درست مثل قبر بود.

جان‌به‌سر شده بودم. تا صبح هی تویش جان کندم و هی فکر کردم. هزار خیال بد از کله‌ام گذشت. هزار خیال بد. رختخواب همان رختخوابی بود که سال‌های سال تویش خوابیده بودم. خانه هم همان خانه بود که هرروز توی مطبخش آشپزی کرده بودم؛

هر بهار توی باغچه‌هاش لاله‌عباسی کاشته بودم؛ سر حوضش آن‌قدر ظرف شسته بودم؛ می‌دانستم پنجره راه‌آبش کی می‌گیرد و شیر آب‌انبارش را اگر از طرف راست بپیچانی آب هرز می‌رود. هیچ‌چیز فرق نکرده بود. اما من داشتم خفه می‌شدم. مثل‌اینکه برای من همه‌چیز فرق کرده بود. این دوروزه لب به یک استکان آب نزده‌ام. بیچاره مادرم از غصه من اگر افلیج نشود هنر کرده است».

 

معرفی کتاب خانوم اثر مسعود بهنود

معرفی کتاب خانوم اثر مسعود بهنود

کتاب دامبی و پسر

معرفی کتاب دامبی و پسر اثر چارلز دیکنز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا