بیوگرافی لئو تولستوی بزرگترین رمان‌نویس جهان

سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402 بیوگرافی
لئو تولستوی

بیوگرافی لئو تولستوی

نام اصلی: لئو نیکُلایویچ تولستوی(لئو تولستوی)

زاده: ۹ سپتامبر ۱۸۲۸ میلادییاسنایا پالیانا

درگذشته: ۲۰ نوامبر ۱۹۱۰ (۸۲ سال)ایستگاه راه‌آهن آستاپوفو

آرامگاه :یاسنایا پالیانا

پیشه:رمان‌نویس, نویسنده داستان کوتاه, نمایشنامه‌نویس, جستارنویس وفعال سیاسی-اجتماعی

زمینه کاری: عارف و فیلسوف و نویسنده رمان

ملیت: روسیه

سبک نوشتاری: واقع‌گرایی

سال‌های فعالیت :۱۸۴۷–۱۹۱۰

همسر:سوفیا آندره یونا برس (ا. ۱۸۶۲)

فرزندان: فرطند13، از جمله کنتس سرگئی لووویچ تولستوی، کنتس تاتیانا لوونا تولستوی، کنت ایلیا لووویچ تولستوی، کنت لو لوویچ تولستوی، و کنتس الکساندرا لوونا تولستوی.

کتاب‌های معروف لئو تولستوی

رمان شادی خانوادگی (1859)
رمان جنگ و صلح (1869)
رمان آنا کارنینا (1878)
رمان اعتراف (1880)
رمان مرگ ایوان ایلیچ (1886)
رمان حاجی مراد (1912)
رمان رستاخیز (1899)

لئو تولستوی کیست

لِو نیکلایِویچ تولستوی فیلسوف، عارف و نویسنده روس بود که او را از بزرگترین رمان‌نویسان جهان می‌دانند

 

لئو تولستوی متولد چه سالی است

تولستوی نهم سپتامبر ۱۸۲۸ میلادجنوب مسکو از تابع شهر تولازاده شد.

 

خانواده لئو تولستوی

تولستویپدر او، کنت گراف نیکلای ایلیچ تولستوی و مادرش ، شاهزاده خانم ماریا نیکلایونا والکونسکایا بود.او در املاک خانواده، چهارمین فرزند از پنج فرزند کنت نیکولای ایلیچ تولستوی و همسرش کنتس ماریا تولستوی به دنیا آمد. به دلیل قراردادهای القاب اشراف روسی، تولستوی علیرغم اینکه پسر بزرگ پدرش نبود، عنوان «کنت» را نیز به خود اختصاص داد. مادرش در 2 سالگی و پدرش در 9 سالگی فوت کردند، بنابراین او و خواهران و برادرانش عمدتاً توسط سایر اقوام بزرگ شدند.

 

تحصیلات لئو تولستوی:

او در سال ۱۸۴۴م. در رشتهٔ زبان‌های شرقی در دانشگاه قازان نام‌نویسی کرد، ولی پس از سه سال، در تاریخ ۱۸۴۶م. از آن رشته به رشته حقوق رفت. اما ظاهراً یک دانشجوی بسیار فقیر بود و به زودی آن را ترک کرد تا به زندگی فراغت بازگردد.

 

همسر وفرزندان لئو تولستوی:

تولستوی تا سی سالگی ازدواج نکرددر 23 سپتامبر 1862، او با سوفیا آندریونا بهرس (معروف به سونیا) که در آن زمان تنها 18 سال داشت (16 سال از او کوچکتر) و دختر یک پزشک دربار ازدواج کرد. بین سالهای 1863 و 1888، این زوج 13 فرزند داشتند. هشت نفر تا بزرگسالی زنده ماندند. طبق گزارش ها، این ازدواج در روزهای اولیه، با وجود ناراحتی سونیا از گذشته وحشی شوهرش، شاد و پرشور بود، اما با گذشت زمان، رابطه آنها به ناخشنودی عمیق تبدیل شد.

سیر نویسندگی لئو تولستوی

لئو تولستوی اولین کتاب خود را با عنوان «کودکی» در سال 1852 به انتشار رساند. چند سال پس از نگارش این کتاب، او چند داستان کوتاه را نیز به تألیف درآورد که در آن‌ها، بیش از هر چیز، وجوه سیاه و تاریک جنگ به تصویر کشیده شده بود.

لئو تولستوی پس از ترک ارتش، مدتی به پاریس رفت و پول‌های هنگفتی را با قمار کردن در این کشور از دست داد. او پس از بازگشت به روسیه، دریافت که حرفه‌ی اصلی او آموزش و تربیت است؛ از همین روی، علاوه بر نگارش آثار تربیتی فراوان، مدرسه‌ای نیز، مخصوص کودکان فقیر، تأسیس کرد.خلاقیت و هنر لئو تولستوی پس از ازدواج به اوج خود رسید. او سال‌های باقی‌مانده از دهه‌ی 1860 را به نگارش «جنگ و صلح» اختصاص داد و پس از اتمام آن، نوشتن «آنا کارنینا»، شاهکار دیگر خود، را آغاز کرد.

تولستوی بیشتر برای دو اثر طولانی خود، جنگ و صلح (1865-1869) و آنا کارنینا (1875-1877) شناخته می شود، که معمولاً به عنوان یکی از بهترین رمان های نوشته شده در نظر گرفته می شوند. به نظر می رسد که جنگ و صلح به طور خاص عملاً این شکل را برای بسیاری از خوانندگان و منتقدان تعریف می کند. در میان آثار کوتاه تر تولستوی، مرگ ایوان ایلیچ (1886) معمولاً در زمره بهترین نمونه های رمان قرار می گیرد. تولستوی به ویژه در سه دهه آخر عمر خود به عنوان یک معلم اخلاقی و مذهبی شهرت جهانی پیدا کرد. دکترین عدم مقاومت او در برابر شر تأثیر مهمی بر گاندی داشت. گرچه عقاید مذهبی تولستوی دیگر آن گونه که قبلاً برایش احترام قائل بودند را ندارد، اما علاقه به زندگی و شخصیت او در طول سالها افزایش یافته است.

 

بهترین کتاب‌های لئو تولستوی

کتاب جنگ و صلح (War and Peace): یک حماسه‌ی انسانی عظیم که وقایع آن حول محور جنگ فرانسه‌ی ناپلئونی با روسیه‌ی تزاری روایت شده است. جنگ و صلح، به زعم بسیاری از صاحب‌نظران، برترین رمان در تاریخ ادبیات است.

کتاب آنا کارنینا (Anna Karenina): لئو تولستوی در این رمان عاشقانه‌ی فراموش‌نشدنی، زندگی زنی اشرافی را به تصویر کشیده که علی‌رغم تمام موانع، به افسری جوان دل می‌دهد و این‌چنین، زمینه‌ساز وقایعی تکان‌دهنده می‌‌شود. از این رمان اقتباس سینمایی مشهوری در سال 2012 منتشر شده است.

کتاب مرگ ایوان ایلیچ (The Death of Ivan Ilyich): مرگ ایوان ایلیچ را یکی از بهترین مرگ‌نگاری‌ها در تاریخ ادبیات می‌دانند. لئو تالستوی در این کتاب مواجهه‌ی مردی میان‌مایه با واقعیت مرگ و فنا را به نحوی استثنایی به تصویر کشیده است.

کتاب رستاخیز (Resurrection): رستاخیز آخرین رمان لئو تولستوی است. این کتاب، داستان نخلیودوفِ اشراف‌زاده‌ را روایت می‌کند که با کاتیوشا، ندیمه‌ی یکی از بستگان خود، وارد رابطه‌ای عاطفی می‌شود که نتیجه‌اش برای زن، بی‌آبرویی، و برای مرد، عذاب وجدانی غیرقابل‌تحمل است.

 

درگذشت لئو تولستوی

علاوه بر فشارهای حکومت، سخت‌گیری‌های پلیس تزاری و ضبط پیش‌نویس رمان‌هایش در سال ۱۹۰۸، مشکلات خانوادگی هم مزید بر آن شد. تولستوی، در آخرین روزهای حیات خود، به‌اتفاق پزشکِ خانوادگی و دختر کوچکش، همسر خود را ترک و به‌سوی جنوب روسیه سفر کرد. لئو تولستوی به ذات‌الریه مبتلا شد و بر اثر نارسایی قلبی در ایستگاه راه‌آهن آستاپوفو درگذشت

این آخرین سفر تولستوی در تاریخ بیستم نوامبر ۱۹۱۰ در ایستگاه راه‌آهن آستاپوفو به پایان رسید. دو روز بعد، در زادگاهش به خاک سپرده شد.

جملات برگزیده لئو تولستوی

«بدن ما یک ماشین برای زندگی است و بر این اساس برنامه­ ریزی شده و ماهیت آن این گونه است. مانعی بر سر آن قرار ندهید و اجازه دهید از حق خود دفاع کند.»

«انسان مثل یک عدد کسری است. صورت کسر چیزی است که او هست و  مخرج کسر تصوری است که او از خودش فکر دارد.  هر چه مخرج بزرگ­تر باشد صورت کسر کوچکتر است.»

«برخی از ریاضی­دان­ها می­گویند:” لذت  در کشف حقیقت نهفته نیست، بلکه در به دنبال آن بودن است.»

همه‌‌ی خانواده‌های خوشبخت شبیه یکدیگرند؛ اما هر خانواده‌ی نگون‌بختی به شیوه‌ی خاص خود نگون‌بخت است.

اگر همواره در فکر کمال باشی، هیچ‌گاه به رضایت نخواهی رسید.

تا زمانی که عاشق نشده‌ایم، در خواب به سر می‌بریم.

تنها امری که انسان می‌تواند به طور قطع از آن مطمئن باشد، بی‌معنا بودن زندگی‌ است.

تا زمانی که کشتارگاه‌ها وجود داشته باشند، همواره میدان جنگ نیز وجود خواهد داشت

موسیقی سبب می‌شود موقعیت واقعی را فراموش کنم… موسیقی من را به حالتی منتقل می‌کند که گویی از آنِ خودم نیست.

«و همه مردم زندگی می کنند، نه به دلیل اهمیتی که برای خود قائل هستند بلکه برای عشق ورزیدن به افراد دیگر.»

«حقیقت، مانند طلا است، آنرا نمی­توان به دست آورد جز با  زدودن ناپاکی­ها.»

«اگرهیچ  دلیلی برای توجیه اعمال خلاف وجدان وجود نداشته باشد نیمی از مردان به زندگی خود پایان می­بخشند چرا که زندگی بر خلاف منطق غیر قابل تحمل است و همه مردان زمانه ما چنین شرایطی دارند.»

«تغییرات در زندگی ما باید از عدم امکان زندگی بصورت دیگر با توجه به ندای وجدانمان باشد نه بر اساس راه حل ذهنی مان برای تجربه یک شکل جدید از زندگی.»

 

حقایقی جالب درباره لئو تولستوی

لئو تولستوی با الهام از 13 فضیلتی که بنجامین فرانکلین در زندگی‌نامه‌ی خود بیان کرده است، فهرستی از ملزومات و قوانین برای زندگی شخصی خود ایجاد کرده بود. خواب روزانه‌ی 8ساعته، تغذیه‌ی متعادل و عدم مصرف غذاهای پر شکر، نمونه‌هایی از این قوانین بودند.

سوفیا برس، همسر لئون تولستوی، در به اتمام رساندن جنگ و صلح به او کمک بسیاری کرد. برس به درخواست تولستوی، هشت بار دست‌نوشته‌های او را به صورت کامل (و برخی بخش‌های فرعی را حدود سی مرتبه) بازنویسی کرد.

انکار آموزه‌ها و مخالفت با رسوم سنتی کلیسای ارتدکس از سوی لئو تولستوی، سبب برانگیخته شدنِ خشم مهارناپذیر ارباب کلیسا نسبت به نویسنده‌ی روس شد. در نهایت، کلیسای ارتدکس به بهانه‌ی انتشار کتاب شیطان، تولستوی را تکفیر کرد.

لئون تولستوی همواره مخالفت شدید خود را با سیاست‌ها و تصمیمات دولت تزاری روسیه اعلام می‌کرد. انتقادات گسترده‌ی او در نهایت باعث شدند که فعالیت‌های وی، در مقاطعی، به طور تمام و کمال تحت نظارت پلیس روسیه قرار بگیرد.

از ازدواج لئو تولستوی و سوفیا برس، به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین روابط عاطفی در تاریخ ادبیات نام برده می‌شود.

 

بیوگرافی محمدرضا شایع

بیوگرافی محمدرضا شایع خواننده موسیقی رپ نسل جوان

بیوگرافی حجت اشرف زاده

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا