دستور پخت نان گردویی

سه‌شنبه 10 بهمن 1396 آشپزی
دستور پخت نان گردویی

دستور پخت نان گردویی

در این روزهای سرد فصل زمستان می توانید با درست کردن نان گردویی داغ حسی لذت بخش را برای خانواده تان رقم بزنید.

مواد لازم برای نان گردویی

  • 1 قاشق غذاخوری خمیر مایه فوری
  • 1 قاشق غذاخوری شکر
  • 1 قاشق چای خوری نمک
  • 113 گرم (نصف پیمانه)  کره
  • 2 پیمانه (480 میلی لیتر) شیر
  • 4 و ½ پیمانه  (580 گرم) آرد همه منظوره
  • 250 گرم گردوی ساییده شده یا پودر شده
  • 1 قاشق چای خوری زردچوبه
  • 1 عدد تخم مرغ برای رومال نان ها
  • سیاه دانه و کنجد خام
نان گردویی

طرز تهیه نان گردویی

کره رو قطعه قطعه کنید و داخل شیر بریزید و بذاریدش روی حرارت متوسط و مرتب هم بزنید تا کمی گرم بشه و کره کاملا ذوب بشه.
بعد از ذوب شدن کره ظرف رو از روی حرارت بردارید و بذارید کنار تا مخلوط شیر و کره سرد بشه.
داخل یک ظرف بزرگ 4 پیمانه از آرد رو به همراه خمیر مایه فوری، نمک و شکر با هم مخلوط کنید. الک کردن آرد فراموش نشه!
وسط آرد رو گود کنید و حالا مخلوط شیر و کره رو -که باید سرد شده باشه- به مخلوط آرد اضافه کنید و به آرومی شروع به مخلوط کردن کنید تا خمیرتون شکل بگیره.
اگه خمیر خیلی چسبنده بود از ½  پیمانه آردی که مونده بود هرچقدر نیاز داشت بهش اضافه کنید.
 تو بحث نان ها و خمیرها یادتون باشه که نیاز نیست خمیر ما اصلا به دست نچسبه! ویژگی یه خمیر خوب اینه که کاملا شل و نرم باشه و یه کوچولو هم بچسبه. خمیر رو به میز کارتون منتقل کنید و برای 8 دقیقه ورزش بدید تا یه خمیر کاملا لطیف و نرم و یکدست داشته باشید یا اینکه میتونید 5 دقیقه با سر دوهوک همزنتون خمیر رو بزنید.
کف یه کاسه که به اندازه کافی برای حجم گرفتن خمیر بزرگ باشه رو کمی چرب کنید و خمیر رو داخلش بذارید و روی خمیر رو هم کمی چرب کنید. به جای چرب کردن میتونید از آردپاشی هم استفاده کنید، یعنی کف ظرف و روی خمیر کمی آرد بپاشید. روی ظرف رو با سلفون یا پلاستیک بپوشونید و بذاریدش داخل حوله و حالا خمیر رو بذارید یه جای کمی گرم تا خمیر ور بیاد.
وقتی خمیر کاملا پف کرد و دو برابر شد (که حداقل 40 دقیقه طول میکشه) خمیر رو بردارید و یه چنگ داخلش بزنید تا هواش خالی شه.
فرتون رو با درجه حرارت 200 درجه سانتیگراد روشن کنید و داخل یه ظرف آب گرم به اندازه کافی بریزید و بذارید کف فرتون. این ظرف آب برای همه فرهای خونگی موقع پخت نون ها ضروریه.
دو تا سینی فر رو آماده کنید و کفشون رو کمی چرب کنید.
گردو و زردچوبه رو هم با مخلوط کنید و بذارید کنار دستتون.
مدل این نون به این شکله که نباید خیلی خمیرش کلفت بشه و هرتکه از نون رو که می خورید، همراهش مزه گردو رو هم کاملا احساس کنید. میتونید تو اندازه های مختلف درستش کنید و حتی با شکل های مختلف؛  فقط روش اصلیش این مدلی باشه که الان می گم.
من دوست دارم این نون رو تو اندازه های کوچیک و به اصطلاح یک نفره درست کنم تا وقتی هرکس یکیشو برمیداره بتونه کامل بخوردش. من از خمیرم 14 تا چونه 75 گرمی گرفتم و چونه ها رو روی میز کارم آماده گذاشتم. گفتم که شما میتونید بزرگ تر بگیریدشون.
هر چونه رو به صورت دایره کمی پهن کنید طوری که مرکز خمیر کمی کلفت تر از اطرافش باشه.
همچنین بخوانید : مطالب دستور تهیه انواع نان و خمیر
حالا یک قاشق غذاخوری پر (یا اگه دوست دارید بیشتر!) گردو وسط خمیر بذارید.
دور خمیر رو روی گردوها به شکل بغچه جمع کنید.
خمیر رو به صورت برعکس (طوری که قسمت بغچه شده زیر بیفته) داخل سینی فر بذارید و با کف دستتون خمیر رو به شکل دیسک پهن کنید تا به ضخامت تقریبا یک تا یک و نیم سانت برسه (به نظر من نازکش خیلی بهتره). موقع پهن کردن در واقع گردو داخل دو لایه خمیر باز میشه.
همه چونه ها رو به همین شکل درست کنید و آخر کار یدونه تخم مرغ رو کاملا هم بزنید و به کمک برس روی نون ها بمالید و روشون سیاه دانه و کنجد بپاشید.
خمیرهای آماده شده رو به مدت 25 تا 30 دقیقه یا تا وقتی که روشون کاملا طلایی بشه داخل فر بپزید. حواستون به سطح آب ظرف داخل فر باشه. بهتره مدت پخت از 30 دقیقه بیشتر نشه چون باعث خشک شدن نون هاتون میشه. اگه دیدید تو این زمان نون ها نپخت درجه فرتون رو بالاتر ببرید.
امیدوارم این نون رو درست کنید و از خوردنش با عزیزانتون لذت ببرید.

نکات

 میتونید تا یک پیمانه از آرد رو با آرد گندم (مثل آرد لواش یا آرد بربری) جایگزین کنید. هرچقدر میزان آرد گندمتون بیشتر باشه محصولتون نونی تر میشه و اگه نداشتید میتونید از یک قاشق چای خوری بهبود دهنده استفاده کنید، به این شکل که بهبود دهنده رو با آرد مخلوط کنید و روشو بپوشونید و بذارید حداقل 8 ساعت بمونه و بعد ازش برای درست کردن نون استفاده کنید. اگه بهبود دهنده نداشتید هم مشکلی نداره، کل آرد رو از همین آرد همه منظوره استفاده کنید، نونتون باز هم بسیار خوشمزه میشه؛ فقط بافتش به نون های نرم فانتزی نزدیک تر میشه.

اگه از کره های محلی و طعم دار خوشتون میاد، جاش داخل این نونه. به جای کره معمولی از کره محلی یا مقداری روغن کرمانشاهی استفاده کنید ولی خواهش میکنم یه وقت کره رو با روغن جامد جایگزین نکنید. نه اینکه کار رو خراب کنه ولی اصلش به همین کره است!
میتونید مقداری از شیر رو با آب معمولی جایگزین کنید و یا حتی همش رو. شیر باعث میشه نونتون نرم تر و غنی تر بشه.
نان گردویی
منبع:نمناک
دستور پخت گوشت آرام پز با کلم

دستور پخت گوشت آرام پز با کلم

دستور پخت پیتزا مخصوص نان تست

دستور پخت پیتزا مخصوص نان تست

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا