حمورابی ششمین شاه بابل

سه‌شنبه 23 خرداد 1402 تاریخی
حمورابی ششمین شاه بابل

چکیده های از زندگینامه حمورابی ششمین شاه بابل

پادشاه بابل:حمورابی ششمین شاه بابل

متولد: ج. 1810 قبل از میلاد در بابل

درگذشت: 1750 قبل از میلاد در بابل

سلطنت: 1792 – 1750 قبل از میلاد

شناخته شده ترین برای: قانون مکتوب قوانین به نام قانون حمورابی

جانشین:سامسو-ایلونا

 

حمورابی ششمین شاه بابل

حمورابی ششمین شاه بابل

اوایل زندگی حمورابی ششمین شاه بابل

حمورابی در حدود سال 1810 قبل از میلاد در دولت شهر بین النهرین بابل به دنیا آمد. پدرش سین موبلیت پادشاه بابل بود. اگرچه اطلاعات زیادی در مورد دوران جوانی حمورابی در دست نیست، اما او به عنوان ولیعهد بابل بزرگ شد.

. به او در مورد خدایان بابلی و تاریخ رهبران بزرگ بین النهرین آموزش داده شد. او همچنین نحوه جنگیدن و رهبری ارتش را آموخت. وقتی بزرگتر شد، با تماشای پدرش و گوش دادن به مشاورانش یاد گرفت که چگونه حکومت کند.

 

پادشاه شدن حمورابی ششمین شاه بابل

وقتی حمورابی هجده ساله شد، پدرش به شدت بیمار شد. به زودی پدرش درگذشت و حمورابی جوان به عنوان پادشاه ایالت-شهر بابل تاج گذاری کرد.

در این زمان، بابل یک پادشاهی نسبتا کوچک بود. بسیاری از پادشاهی های بزرگتر دیگر اطراف بابل از جمله آشور، ماری، لارسا و اشنونا وجود داشتند. اکنون وظیفه حمورابی حفظ امنیت شهر و کمک به رونق آن بود. ممکن است این کار برای یک جوان هجده ساله سخت به نظر برسد، اما حمورابی نترسید. او مطمئن بود که می تواند رهبری کند و برنامه ای داشت.

 

حمورابی ششمین شاه بابل

حمورابی ششمین شاه بابل

سال‌های امپراتوری حمورابی ششمین شاه بابل 

حمورابی از امپراتورهای سلسلهٔ بابل بود که پس از کناره‌گیری پدرش در سال ۱۷۹۲ پیش از میلاد، امپراتور بابل شد.بابل یکی از کشورهای باستانی میان‌رودان (بین‌النهرین) بود که برای کنترل زمین‌های حاصلخیز کشاورزی نبرد به راه می‌انداخت.

اگرچه فرهنگ همزیستی چندانی در میان‌رودان وجود نداشت، اما مردم بابل به دلیل فرهنگ خوبشان در خاورمیانه شهرت زیادی داشتند. امپراتورهای پیش از حمورابی، به تحکیم قدرت خود در میان‌رودان می‌پرداختند و در زمان سلطنت خود، شهرهای بورسیپا، سیپر و کیش را فتح کردند

بنابراین حمورابی پس از به دست آوردن تاج و تخت، خود را امپراتوری کوچک در برابر امپراتوران قبلی بابل می‌دانست. کشورهای همسایهٔ بابل در اوایل سلطنت حمورابی از شرق ایلام، از شمال شمشی آباد، اشنونا نیز کنترل بالای رودخانه دجله و لارسا نیز کنترل دلتای رودخانه را بر عهده داشت.

چند دههٔ اول سلطنت حمورابی صلح‌آمیز گذشت. حمورابی با استفاده از قدرت‌های خود یک سری اقدامات عمومی انجام داد؛ از جمله دیواره‌های شهر را برای مقاصد دفاعی و گسترش معبدها تشدید کرد، سیستم آبیاری شهر را بهبود بخشید و معابد جدیدی برای خدایان ساخت. شهر رونق یافت و قدرت یافت.

جنگ عیلام به بین النهرین

پس از چندین سال ساخت و ساز، صلح حمورابی به پایان رسید. پادشاهی قدرتمند عیلام به بین النهرین حمله کرد و پادشاهی اشنونا را فتح کرد. شهر بابل در مسیر بعدی آنها قرار داشت. حمورابی متحد خود لارسا را به کمک فراخواند و سپس لشکر خود را برای جنگ با عیلامی ها جمع کرد.

حمورابی و ارتشش با عیلامی ها روبرو شدند. او انتظار داشت که ارتشی از لارسا بیاید، اما هرگز چنین نشد. با این حال، حمورابی در آماده سازی بابل برای نبرد کار خوبی انجام داده بود. ارتش او ایلامی ها را درهم شکست.

 

تأسیس یک امپراتوری بابل

حمورابی پس از شکست دادن ایلامی ها، توجه خود را به متحد سابق خود لارسا معطوف کرد. از اینکه به او خیانت کرده اند خوشحال نبود. او به لارسا حمله کرد و بر شهرهای آنها تسلط یافت. سپس ارتش خود را به سمت شمال چرخاند و شروع به فتح شهرها و ملل بیشتری کرد. به زودی حمورابی تمام بین النهرین را کنترل کرد. او اولین امپراتوری بابل را تأسیس کرده بود و پادشاه “چهار ربع جهان” بود.

 

حمورابی ششمین شاه بابل

حمورابی ششمین شاه بابل

قوانین حمورابی

زمانی که حمورابی بین النهرین را فتح کرد، کار خود را تمام شده نمی دانست. او می خواست شیوه زندگی را برای همه مردم پادشاهی خود بهبود بخشد. او دست به اصلاحات و پروژه های ساختمانی زیادی زد. او در سرتاسر زمین کانال ها، قنات ها و معابد جدیدی ساخت.

امروزه حمورابی به خاطر وضع قوانین جدیدی به نام قانون حمورابی مشهور است. این قوانین در ستون های سنگی به نام استلا حک شده بود که همه می توانستند بخوانند.

قانون حَمورابی  که به دستور حمورابی، شاه بابل نوشته شد، شامل ۲۸۲ ماده در باب حقوق جزا و حقوق مدنی و حقوق تجارت است. ستونی که قوانین حمورابی بر روی آن حک گردیده از بازالت است و در حدود ۲٫۵ متر ارتفاع دارد. متن قوانین گرداگرد این ستون در ۳۴ ردیف به خط میخی نوشته شده‌است.

مرگ حمورابی

حمورابی در سال 1750 قبل از میلاد پس از 43 سال حکومت درگذشت. سالهای پایانی او برای مردم بین النهرین سالی سرشار از صلح و رفاه بود.

میراث و یادبودها

تحت قوانین جانشینان حمورابی، امپراتوری بابل توسط فشار نظامی هیتی‌ها در حدود ۱۵۳۱ پیش از میلاد ضعیف شد. سرانجام با فتح بابل در سپتامبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد به دست کوروش بزرگ، کشور بابل سقوط کرد.

نقش‌برجسته ای از حمورابی در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا برای گرامیداشت یاد او به عنوان یکی از ۲۳ شخصیت برجستهٔ جهان در امر قانونگذاری در سرتاسر تاریخ.

از آنجا که حمورابی برای قوانینش شهرت زیادی دارد، تصویر او را می‌توان بر روی چندین ساختمان در دولت ایالات متحده آمریکا یافت. حمورابی یکی از ۲۳ تصویر در سنگ مرمر نقش برجسته در تالار نمایندگان ایالات متحده آمریکا می‌باشد. همچنین حمورابی در دیوار جنوبی ساختمان دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا است.

 

حقایق جالب در مورد حمورابی

الواح شامل 55 نامه حمورابی توسط باستان شناسان کشف شده است.
او تغییراتی را برای رفع نقص در تقویم بابلی ایجاد کرد.
او فردی سخت کوش بود و شخصاً در مدیریت بسیاری از پروژه های ساختمانی خود مشارکت داشت.
نام او به معنای “خویشاوند یک شفا دهنده است”.
عکس او را می توان هم در ساختمان کنگره و هم در دادگاه عالی ایالات متحده به عنوان یکی از قانونگذاران بزرگ جهان یافت.

نادرشاه افشار

نادرشاه افشار که بود

حماسه گیلگمش

حماسه گیلگمش/مشهورترین نمونه ادبیات سومری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا