کارآفرینی یک تجربه منحصر به فرد است که البته در صورت شکست می تواند اثرات بدی داشته باشد،راز موفقیت در کارآفرینی این است که به خودتان ایمان داشته باشید و برای آینده برنامه ریزی دقیق.

کارآفرینی چیست؟

همه ما درمورد موفقیت های کارآفرینان برتر جهان شنیده ایم و البته به میزان ثروت و محبوبیت آنها هم ممکن است حسودی کرده باشیم اما کارآفرین بودن به چه معناست؟

به گزارش آلامتو و به نقل از وبسایت چطور؛ این روزها واژه‌ی کارآفرینی زیاد به گوش‌مان می‌خورد. در برنامه‌های مختلف تلویزیونی می‌بینیم میهمانان کارآفرین از نخستین روزهای شروع کسب‌وکارشان می‌گویند و اینکه چطور صاحب مشاغل موفق و پردرآمد شده‌اند. شاید در مواجهه با این مصاحبه‌ها از خودتان پرسیده باشید آیا من هم می‌توانم کارآفرین باشم؟ اگر این جرقه در ذهن‌تان زده شده که به حوزه‌ی کارآفرینی وارد شوید، ابتدا لازم است تصویر ذهنی درستی از این مفهوم بسازید. در ادامه با ما همراه باشید تا این مفهوم کلیدی را به شما معرفی کنیم.

کارآفرین چه کسی است؟

کارآفرین به کسی گفته می‌شود که علاوه بر برخورداری از خلاقیت بالا، دارای روحیه‌ی خطرپذیری است و می‌تواند برای حل مشکلات دنیای امروز راهکارهای عملی و مبتکرانه ارائه دهد. انسان‌های کارآفرین موجب ظهور مشاغل جدید می‌شوند و می‌توانند با تشخیص زودهنگام فرصت‌های رشد، نیرو و نشاط تازه‌ای به تشکیلاتی که سال‌ها از عمرشان می‌گذرد ببخشند.

فعالیت‌های کارآفرینی کدامند؟

بارزترین شکل کارآفرینی راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید است که به آن استارتاپ گفته می‌شود. در سال‌های اخیر، مفهوم کارآفرینی از حوزه‌ی کسب‌وکار فراتر رفته و به ابعاد اجتماعی و سیاسی نیز وارد شده است.

کارآفرینی طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود که بسته به نوع کسب‌وکار و ایده‌ی پشت آن متفاوتند. از فعالیت‌های کارآفرینی کوچک‌مقیاس که انفرادی و پاره‌وقت اجرا می‌شوند گرفته تا پروژه‌های وسیع‌تر که فرصت‌های شغلی بیشتری را فراهم می‌کنند، همگی نمونه‌هایی از کارآفرینی محسوب می‌شوند.

چالش های کارآفرینی در ایران:

به گزارش آلامتو به نقل از دنیای اقتصاد، دکتر حسن عباس‌زاده* از آنجا که کارآفرینی سازمانی به عنوان یک راهبرد اثربخش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته شده است؛ بنابراین کارآفرینی به معنی فرآیند کشف و بهره‌برداری از فرصت‌ها به‌منظور ارزش آفرینی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و پایه و اساس توسعه پایدار و همه جانبه تلقی می‌شود.

به این ترتیب توسعه کارآفرینی نقش شایسته‌ای برای حضور فعال در بازارهای جهانی، مقابله با رقبا، اشتغالزایی پایدار، توسعه عدالت، کاهش فقر و حل مشکلات جامعه، دولت و بخش عمومی دارد. توسعه کارآفرینی فرآیندی پیچیده، بلندمدت و فراگیر است که البته نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد.
به طوری که امروزه کارآفرینی به استراتژیک‌ترین و مهم‌ترین ابزار توسعه اقتصادی جوامع پیشرفته تبدیل شده است. به همین دلیل گرایش به کارآفرینی در سراسر دنیا افزایش یافته است. برای مثال در کشور هند برای توسعه کارآفرینی، سازمان ملی کارآفرینی و توسعه کسب‌و‌کارهای کوچک ایجاد شده است.
در حالی که در کشور مالزی وزارتخانه‌ای به نام وزارت توسعه کارآفرینی ایجاد شده است. سایر کشورهای آسیایی نیز برای توسعه کارآفرینی، علاوه‌بر کمک‌های مالی و حقوقی، به ایجاد و گسترش زمینه‌های قانونی آن پرداخته‌اند؛ به‌طوری‌که امروزه توسعه کارآفرینی، به‌عنوان اجرایی‌ترین و عملی‌ترین استراتژی برون رفت از بن بست‌ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیازمند شناسایی و رفع موانع آن است.
ظرفیت‌سازی برای توسعه کارآفرینی از یکسو مستلزم ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های کارآفرینی با رویکرد بازار محور و براساس نیازهای جامعه در همه سطوح آموزشی است، اما از سوی دیگر توسعه کارآفرینی نیازمند شناخت و رفع موانع و ایجاد زمینه‌های مناسب جهت توسعه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی است. تردیدی نیست که حضور پررنگ دولت در اقتصاد و موانعی که برای رقابت موثر بخش خصوصی و کارآفرینان وجود دارد، توسعه کارآفرینی را کند و ناممکن می‌سازد.
شاید بتوان گفت که کارآفرینان قبل از آنکه رقابـت بخش خصوصی را برای فعالیت‌های خود احساس کنند، موانعی مانند قوانین و مقررات اداری و انحصارات دولتی را مانع کسب‌و‌کار خود می‌بینند. در این نوشتار موانع و چالش‌های توسعه کارآفرینی در سازمان‌ها از سه بعد عوامل ضد انگیزشی، موانع قانونی و محیط کسب‌و‌کار، ماهیت ساختار سازمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای موفقیت در کارآفرینی چه کنیم؟

`1-درک مفهوم کلیدی کسب و کار و قرار گرفتن در مسیر درست

بیشتر اوقات، کسب و کارهای استارتاپ مانند یک موشک عمل می‌کنند. در واقع برای شروع یک استارتاپ، کارآفرینپول خود را برای ساخت یک محصول یا خدمات برتر سرمایه گذاری می‌کند، یک تیم فوق العاده را گرد آوری می‌نماید تا مطمئن شود که طراحی وب سایت و بازاریابی اش در زمینه ارائه خدمات به درستی عمل می‌کنند. در واقع آنها قبل از این‌که کار خود را اغاز کنند زمان و وجوه زیادی را هزینه می‌کنند که سبب می‌شود فروش و تقاضا را فراموش نمایند. اما پس از آغاز کارشان، تازه متوجه می‌شوند تمام مشتریانی که تصور می‌نمودند به آنها رجوع خواهند کرد هرگز وجود خارجی نداشته‌اند. این امر کشمکشی را در سال‌های آغازین شروع کسب وکار به وجود می‌آورد.

 

2-شیفته روند کسب و کار باشید

من با بسیاری از کارآفرینان برجسته و الهام بخش کار کرده‌ام. برخی از آن‌ها برای بنا نهادن کسب و کارهای بین المللی تلاش کرده‌اند و برخی دیگر نیز این‌گونه کسب و کارهایی را تأسیس ننموده‌اند. اما سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چه چیزی این دو گروه را از یکدیگر تفکیک می‌کند؟ در پاسخ باید بگویم که کارافرینانی که واقعا موفق شده‌اند یک خصیصه مشترک دارند: آنها زمینه مورد نظر را برای کسب و کارشان فراهم می‌آورند و شیفته پروسه کسب و کارشان هستند. اگر یک فرد رویا پرداز هستید که بیشتر کارآفرینان نیز دارای چنین خصوصیتی هستند، نادیده گرفتن جنبه‌های بسیار حیاتی کسب و کارتان احتمالا شما را دلسرد خواهد ساخت. اگر شما بر روی فروش ، مشتریان جدید و برقراری روابط جدید با مشتریان تمرکز کنید اما فرآیندهای مناسب را در مکان مناسب به خدمت نگیرید، صرف نظر از اینکه فروش شما چه مقدار باشد یا تعداد مشتریانتان چه اندازه باشد، کسب و کارتان در بلند مدت ناکام خواهد ماند،

3-استخدام افرادی که باهوش‌تر از شما باشند کار هوشمندانه ایست

 

این اصل کلیدی، نکته‌ایست که همه ما از آن آگاه هستیم اما مشکل اینجاست که در عمل، اغلب ما آن را فراموش می‌کنیم. تعداد زیادی از کارآفرینان در این مرحله گرفتار شده‌اند و با نتایج عصف باری مواجه گردیده‌اند. دلایل این امر بسیار روشن است، زیرا برخی از کارآفرینان افراد عجیب و غریبی هستند. آن‌ها دارای شخصیت‌های بزرگ و برونگرایی می‌باشند و لذا تمایل دارند که فرد برتر کسب و کارشان باشند و این بدان معنی است که هر چند آن‌ها در هنگام استخدام به دنبال افراد هوشمند هستند، اما در واقع افرادی را انتخاب می‌کنند که موقعیت کلیدیشان در کسب و کار را تهدید نکنند.

کارآفرینان موفق این موضوع را می‌دانند و نیازشان به اینگونه افراد را درک می‌کنند. آنها توانایی‌ها و ضعف‌های شخصی خود را می‌شناسند. کارافرینان برونگرا و فعال می‌توانند فوق العاده موفق باشند، اما بهتر است که خود را با افرادی احاطه کنند که می‌توانند آنها را به چالش بکشند. در غیر این صورت، آن‌چه دریافت می‌کنند کسب و کاری است که مملو از افراد بله قربانگو است. بهترین راه برای اطمینان از این‌که این اتفاق هرگز برای شما رخ نخواهد داد، این است که نظرات افرادی را که به آنها اعتماد دارید، حتی افرادی که در خارج از شرکت شما هستند، جویا شوید و یا در انجام امور با تیم خود مشورت نمایید. البته امری که مبرهن است این است که این طرح عاری از خطا نیست، چرا که اگر یک کسب و کار پر از افراد بله قربان گو داشته باشید، آنها تنها افرادی مانند خودشان را تایید می‌کنند. با این وجود، 9 بار از 10 باری که شما با افراد تیمتان مشورت می‌کنید ممکن است سبب شود فردی در میان اعضای تیمتان پیدا شود که از این‌که به شما بگوید سفیهانه رفتار نموده‌اید نهراسد.

 

۴-همه کارآفرینان از چیزهایی می‌ترسند و این مقوله‌ای طبیعی است

هر کارآفرین شب‌های بی خوابی دارد.همه بنیانگذاران از اینکه فردا چه بر سر کسب و کارشان خواهد آمد هراس دارند. همه کارآفرینان مصممند آنچه را که می‌خواهند به دست آورند. این کاملا طبیعی است و نگرانی آنها نیز کاملا عادی می‌باشد. در واقع، اینها همه بخشی از پایه‌ریزی یک کسب و کار بسیار موفق است. اما نکته مهم این است که اطمینان حاصل کنید این مسائل سلامت شما را به خطر نمی‌اندازد. همه ما شنیده‌ایم که کارآفرینان تنها چهار ساعت در شب می‌خوابند و سال‌های سال، 80 ساعت در هفته کار می‌کنند. در حالی که بعضی از آن‌ها همین‌گونه به فعالیتشان ادامه می‌دهند، اکثرشان پس از چند ماه فعالیت در می‌یابند که اگر آن‌ها و تیمشان 80 ساعت در هفته کار کنند، کسب و کار قابل اعتمادی نخواهند داشت. و ضررهایی که با آن مواجه خواهند شد بیشتر از منافع کسب و کارشان است. داشتن خواب مناسب در شب قطعا آرامش زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد در واقع همانطور که انیشتن می‌گوید:

 

5-زندگی مثل دوچرخه سواری است، پس برای حفظ تعادل، باید رکاب بزنید.

 

اگر کسب و کار شما پایدار است و فقط یک چرخه ترس بی دلیل شما را وادار می‌کند تا ساعات بیشتری را مشغول کار شوید، این پروسه را متوقف کنید. دوباره محصول خود و تناسب آن با بازار هدف بیاندیشید و برخی از افراد باهوش‌تر را استخدام کنید تا به امور رسیدگی کنند و خودتان به تعطیلات بروید. بله، یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که یک هفته به تعطیلات بروید و به خودتان استراحت بدهید.

کارآفرینان موفق می‌دانند که این آموزه‌های کلیدی، تاثیرات عمیقی بر کسب و کارشان دارند. آن‌ها این آموزه‌های کلیدی را برای کل مسیر پیش رویشان در ذهن خود حفظ می‌کنند. اگر واقعا بتوانید این چهار آموزه کلیدی را در کسب و کارتان به کار گیرید نه تنها موفق خواهید بود بلکه بسیار زودتر از سایر همکارانتان در زمینه کارآفرینی به موفقیت‌های بزرگی دست خواهید یافت.