قیمت پنهان کارآفرینی چیست

شنبه 31 شهریور 1397 موفقیت

 

 با مطالعه منتخبی از مقالات در اکثر نشریات کسب‌‌و‌کار، بدون شک درخواهید یافت که بیش از تعداد انگشت‌شماری صریحا یا ضمنا کارآفرینان را به عنوان قهرمانان مصمم به یک شکل و در قالب یک فرم توصیف می‌کنند. گرچه ممکن است برخی سطوح «جرات و شجاعت» وجود داشته باشد (راحتی با ریسک، توانایی برای پیشبرد در موقعیت‌های سخت، توانایی برای خیالبافی در مورد آینده (آنچه که دیگران نمی‌توانند آن را تصور کنند.) اما محتوای آن یک افسانه در مورد کارآفرینان را تقویت می‌کند؛ محتوایی که در آن کارآفرینان به عنوان جنگجویان توانا که در مواجهه با خطر بسیار قدرتمند هستند، نشان داده می‌شوند.

متاسفانه، نشان دادن کارآفرینان «شکست‌خورده‌ای» که بالاخره «موفق به انجام کارشان شده‌اند» واقعا کل داستان را بازگو نمی‌کند. برای هر موفقیتی چندین مثال از شکست وجود دارد؛ که هر کدام زخم‌های ماندگاری روی کسانی که درگیر آن هستند بر جای می‌گذارد. برای برخی، این شکست‌ها ممکن است به عنوان انگیزه‌ای برای تلاش دوباره و دوباره باشند و برای برخی ممکن است منجر به زخم‌هایی شوند که هیچ‌گاه برطرف نشوند. علاوه‌بر این، حتی کارآفرینانی که در کارشان موفق می‌شوند، در اکثر مواقع، چنین کاری را به قیمت بسیاری از مسائل در زندگی‌شان انجام می‌دهند؛ که هر کدام استرسی به آنها وارد می‌کند که سنجش آنها دشوار است.جیم جاکوبز، رئیس Focus Insite فشارهای رشد یک کسب‌و‌کار را تجربه کرده است. در تلاش برای رشد کسب‌و‌کارش، جیم خود را در حالی یافت که حداکثر کارت اعتباری شخصی خود را برای پرداخت حقوق خرج می‌کرد. او به‌خاطر استرس‌های کار، ۳۵ کیلو وزن از دست داد. جاکوب می‌گوید «رشد یک کسب‌و‌کار نیاز به جریان نقدی ثابت و قابل پیش‌بینی دارد.

 

اما هزینه واقعی برای کارآفرین چیست؟

 

پاسخ این سوال از هر فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود؛ تفاوت بر مبنای طیفی از عوامل خارجی مانند فشارهای مالی، برنامه‌های کاری نامنظم خارجی، مشکل با روابط، به علاوه عوامل درونی مانند انعطاف شخصی و هزینه‌های احساسی که کارآفرین می‌تواند متحمل شود.

 

اما در مورد استرس‌هایی که از سوی ابزارهای کاملا خارجی مانند تغییرات در اقتصاد کلان که کاملا فراتر از کنترل یک فرد هستند، چه می‌توان گفت؟

 

یک جنبه دیگر از استرس در این موقعیت‌ها شامل آن دسته از کارآفرینانی می‌شود که در تلاش برای شروع یک کسب‌و‌کار هستند و در عین حال یک شغل تمام‌وقت را نیز حفظ می‌کنند. کوین ناماکی، مدیر ارشد اجرایی Gurulocity، کسب‌و‌کار خود را زمانی شروع کرد که به یک شغل روزانه برای انجام تعهدات مالی مشغول بود. ناماکی توضیح می‌دهد که «در واقعیت، اکثر کارآفرینان مالکان کسب‌و‌کارهای کوچک هستند که می‌توان آنها را سوار بر یک ترن پرسرعت تشبیه کرد که آرزو دارند این ترن متوقف شود.

آنها افراد مسن‌تر و اغلب همسایگان شما هستند. آنها پدر و مادر یا حتی پدربزرگ و مادربزرگ هستند. آنها افراد بیست و چند ساله‌ای نیستند که در رفاه و تجمل زندگی کنند.» بیماری روحی و کارآفرینی: ضرر یا «چاشنی رمزآلود»؟ تحقیقی که از سوی محققان دانشگاه کالیفرنیا و استنفورد انجام شد، نشان داد که ۷۲ درصد از کارآفرینان در نمونه ذکر شده، نگرانی‌های بهداشت روانی مربوط به خود را گزارش کرده‌اند که به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از گروه مقایسه بود (غیرکارآفرینان از لحاظ جمعیت شناختی). علاوه‌بر این، ۴۹ درصد از نمونه کارآفرینان دارای یک یا چند مورد عدم سلامت روانی بوده‌اند. زندگی صاحبان استارت‌آپ‌ها برای «شور و هیجان آن» شناخته شده است.

به نظر می‌رسد که تخصیص این ویژگی برای موفقیت در یک سرمایه‌گذاری می‌تواند اثرات منفی قابل‌توجهی بر افراد نیز داشته باشد. دکتر تئو تیاساید در مورد این مساله در مقاله‌اش در Psychology Today می‌نویسد: «ایده‌های بسیاری از کارآفرینان عملا شروع به تعریف هویت‌شان می‌کنند. در نتیجه، شکست‌ها می‌توانند تاثیرات عظیم و طولانی‌مدت بر کارآفرینان داشته باشند.»

جیمز برکلی، مدیرعامل شرکت مشاوره الیس پیشنهاد می‌دهد که بسیاری از ناظران این طور فرض می‌کنند که این چالش‌ها تنها طی مرحله استارت‌آپ یک کسب‌و‌کار رخ می‌دهند؛ اما در واقعیت آنها صرف‌نظر از مرحله رشد اتفاق می‌افتند. شرایطی مانند اضطراب و نگرانی، مسائل مربوط به عزت‌نفس، و حتی اعتیاد همه در جامعه کارآفرین وجود دارند. متاسفانه، ننگ فرهنگی که با توجه به مسائل سلامت روانی وجود دارد، بسیاری را از جست‌وجوی کمک مورد نیازشان باز می‌دارد.

سدا گوف، در مورد یک همکار و مربی که در سال گذشته دست به خودکشی زده بود، یک داستان شخصی عمیق را با من در میان گذاشت. گوف توضیح می‌دهد: روندکارش به او ضربه‌های زیادی زده بود. چند وقت گذشت تا او خودش را جمع کند. در زمان مرگش، خروجی‌های بسیار موفقی از کسب‌و‌کار‌های خود داشت و مربیگری‌ها و مشاوره‌های دیگری را شروع کرده بود. من فقط می‌توانم بگویم که« شیاطین او بالاخره بر او پیروز شدند.»اما چه خواهد شد اگر ثابت شود که اختلالات روانی در میان جامعه کارآفرین، گرچه می‌تواند مشکل بزرگی محسوب شود، می‌تواند دلیل اصلی موفقیت آنها نیز باشد.

نتیجه: اگر این مقاله به نوعی کارآفرین بودن را در شما تهییج کرده است، از شما می‌خواهیم که به دنبال کمک باشید. برخی اقداماتی که کارآفرینان برای ایجاد یک سیستم پشتیبانی جامع انجام می‌دهند، عبارت است از:

• روی گروهی از دوستان و فامیل که می‌توانند در زمان‌های دشوار از شما حمایت کنند، حساب کنید. داشتن دوستان نزدیک و خانواده که بتوانید روی آنها حساب کنید می‌تواند به شما کمک کند دوران سختی‌ها و مشکلات را پشت‌سر بگذارید.

• مشاوری بیابید که بتوانید روی او حساب کنید. یافتن فرد یا افراد مناسبی که گوش شنوایی داشته باشند یا درصورت نیاز با توصیه‌های خود از شما حمایت کنند، می‌تواند فوق‌العاده گرانبها باشد.

• از همان ابتدا به سلامت خود اهمیت دهید. به همان اندازه که ممکن است سرتان شلوغ باشد، ایجاد یک عادت برای اختصاص دادن زمان و فضا برای اینکه خودتان را محور قرار دهید، می‌تواند ارزشمند باشد. به یاد داشته باشید، این یک ماراتن است، نه دو سرعت. به سلامتی خود به‌عنوان یک منبع انرژی فکر کنید که کمک می‌کند تا بتوانید در طولانی‌مدت ادامه دهید.

• فرصت‌ها را برای حمایت مالی حفظ کنید. منتظر ماندن برای قرار گرفتن در تنگنای مالی و سپس تامین بودجه، به هیچ وجه برای شما یا کسب‌و‌کارتان مفید نیست. وقت خود را برای پیدا کردن مکانیزم‌های پشتیبانی صرف کنید که قادر به تامین بودجه، درصورت نیاز، هستند.

 

ترفندهای کارآفرینی برای رسیدن به موفقیت

ترفندهای کارآفرینی برای رسیدن به موفقیت

15 گام ساده برای تعلیم دادن مغزـچگونه کمتر غذا بخوریم

15 گام ساده برای تعلیم دادن مغزـچگونه کمتر غذا بخوریم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا