بهبود زبان بدن

چهارشنبه 31 خرداد 1402 موفقیت

بهبود زبان بدن

کارول کینسی گومان نویسنده‌ای است که در حوزه‌ی موفقیت حرفه‌ای، رهبری و زبان‌بدن تخصص دارد. بعد از مصاحبه با بیش از ۲۰۰ کارشناس، استاد دانشگاه و مقام دولتی، به چند نکته‌ی مهم درباره‌ی اهمیت زبان‌بدن در موفقیت کاری پی برد. او این نکات را به شکل راهنمایی‌هایی ساده و مفید برای موفقیت در سال ۲۰۱۴ خلاصه کرد که در ادامه می‌خوانید :

۱. قبل از جلسات مهم کاری، نفس عمیق بکشید.

قبل از ورود به جلسات مهم کاری، نفس عمیقی بکشید و با باز کردن دهان تنفس را از طریق دهان بیرون دهید. در صورتی که هیچ کس شما را نمی‌بیند، می‌توانید یک صدای “آه” تولید کنید. این کار باعث کاهش تنش و فشار در قسمت‌های گردن، شانه‌ها و فک شما می‌شود و از تهاجمی و پرتنش به نظر رسیدن در جلسه جلوگیری می‌کند.

۲. وقتی مطلب رسمی و مهمی را ارائه می‌دهید، حرکت کنید و سپس توقف کنید.

انسان‌ها به حرکت توجه می‌کنند. اگر هنگام صحبت حرکت کنید، توجه حاضرین را به خود جلب می‌کنید. هنگامی که نکته‌ی مهم را ارائه می‌دهید، می‌توانید به سمت حضار حرکت کنید و هنگامی که نیاز به استراحت دادن یا تغییر موضوع صحبت دارید، از حضور در میان آنها دور شوید. همچنین برای تأکید بر حرف‌های خود، می‌توانید فاصله را کمی بیشتر کنید. برای مثال، در صحبت در مورد سه موضوع متفاوت، می‌توانید در سه حالت فیزیکی مختلف در مورد آنها صحبت کنید. ولی وقتی نظر و توضیحی حیاتی و مهم می‌دهید، بهتر است کمتر حرکت کنید. وقتی حرکات خود را با توقف‌های فیزیکی همراه می‌کنید، بیشترین تأثیر را می‌گذارید. به بیان دیگر، برای تأکید بر مهمترین حرف‌های خود، بهتر است که به طور کامل بی‌حرکت بمانید.

بهبود زبان بدن

بهبود زبان بدن

۳. برای نشان دادن تصمیم‌گیری، کف دست‌های خود را بچرخانید.

در واقع، حرکاتی که با کف دست انجام می‌دهید نشان می‌دهد که آیا شما مایل به بحث درباره‌ی یک موضوع خاص هستید یا نه. زمانی که کف دست‌های شما به سمت پایین برای کنترل بحث و تصمیم‌گیری نشان داده می‌شوند، نشان می‌دهد که شما معتقدید به آن بحث ادامه داده شود. در کل، قرار دادن هر دو دست بر روی میز کنفرانس نشانه‌ی قاطع اقتدار است.

۴. اگر می‌خواهید جدی گرفته شوید، زودتر حرف بزنید.

وقتی در جلسه به صندلی لم می‌دهید و فقط در پایان بحث نظرتان را می‌گویید، حرف‌های شما جدی گرفته نمی‌شود. وقتی زودتر نظرتان را بیان می‌کنید، حتی اگر درباره‌ی یک مسئله‌ی جزئی و پیش‌پاافتاده باشد، به شما به عنوان یک فرد فعال و صاحب نظر در بحث احترام گذاشته می‌شود. سپس، وقتی دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را مطرح می‌کنید، بیشتر قابل‌قبولی می‌شوند.

۵. برای متوجه شدن اینکه آیا فرد مقابل می‌خواهد آن مکان را ترک کنید یا خیر، به نوع نشستنش توجه کنی

وقتی مردم می‌خواهند نشان دهند که مکالمه به پایان رسیده است، معمولاً آماده شده و آماده به بلند شدن می‌شوند. ممکن است به سمت لبه مبل یا صندلی حرکت کنند، به جلو خم شوند و دست‌هایشان را روی زانوها یا دسته مبل یا صندلی بگذارند. اگر طرف مقابل شما چنین حالتی را به خود گرفته باشد، باید به این سیگنال احترام گذاشته و فوراً سخن خود را جمع کرده و مکالمه را پایان دهید.

بهبود زبان بدن

بهبود زبان بدن

۶. برای بهبود مهارت‌های مذاکره، توجه کنید که چقدر سریع در برقراری یا قطع ارتباط موثر هستید.

وقتی در جلسه کنفرانس یا جلسه دیگری هستید و طرف مقابل شما روبرویی است، فاصله خود را از میز بگیرید و به سمت او خم شوید. به احتمال زیاد، طرف مقابل هم از میز دوری یا به آن نزدیکی می‌کند. سپس به جلو خم شوید و دست‌های خود را روی میز بگذارید تا کف دستتان معلوم باشد. سپس مستقیم به چشمان طرف مقابل نگاه کرده و لبخند بزنید. با این کار، ارتباط شما گرمتر می‌شود و طرف مقابل دوستانه و باز رفتار می‌کند. در کنار این کار، با استفاده از زبان بدن می‌توانید سریعاً ارتباط را برقرار یا قطع کنید.

۷. برای جذب همکاری تیمتان، با شروع به رژه رفتن، اعضای گروه را در هماهنگی با یکدیگر قرار دهید.

رفتن در رژه، آواز خواندن، رقصیدن و طبل زدن، همه از فعالیت‌هایی هستند که باعث می‌شوند اعضای گروه با یکدیگر هماهنگ شوند. یکی از تحقیقاتی که در دانشگاه استنفورد انجام شده، نشان داده است که فعالیت موزون، به اعضای گروه انگیزه همکاری به سمت هدف جمعی را می‌دهد.

۸. برای نشان دادن پویایی، موضع خود را گسترش دهید.

صدای شما از تمام بدنتان برمی‌آید، نه فقط از دهانتان. بدن شما می‌تواند به شما در تبدیل شدن به یک سخنگوی پویا و فعال کمک کند. پاهای خود را محکم و مطمئن روی زمین قرار داده و فاصله‌ای بین آن‌ها داشته باشید و وزن خود را به طور مساوی بر روی هر دو پا تقسیم کنید. این موضع ایستادنی باعث می‌شود که سیستم عصبی شما آرام شده و بتوانید راحت‌تر نفس بکشید و صدایتان تقویت شود تا بلندتر شنیده شود.

بهبود زبان بدن

بهبود زبان بدن

۹. برای حفظ کنترل خود، از حرکت به عقب استفاده کنید.

یک تحقیق انجام شده در دانشگاه رادبود هلند نشان داده است که حرکت به عقب، روشی مطمئن و خوب برای افزایش کنترل ادراکی است. محققین دریافتند که وقتی افراد با موقعیت‌های دشواری مواجه می‌شوند، گام برداشتن به عقب، توانایی آن‌ها برای مقابله با مشکل را افزایش می‌دهد.

۱۰. برای افزایش بهره وری تیمی، زبان بدن خود را بهبود بخشید.

افراد همیشه رهبر خود را زیر نظر دارند تا از او راهنمایی‌های احساسی بگیرند. اگر بدن شما بسته، افسرده و یا عصبانی به نظر می‌رسد، این حالت‌ها و احساسات ناشی از آن‌ها به طور ناخودآگاه به اعضای تیم منتقل می‌شود و آن‌ها از شما تقلید می‌کنند. این حالت را “سرایت احساسی” می‌گویند و می‌توانید از آن برای بهره‌برداری از تیم خود استفاده کنید. اگر حالت و ظاهر شما آرام، باز و حساب شده باشد، تیم شما به طور منسجم، مثبت و سودمندتر به شما واکنش می‌دهند.

مهم است که توجه داشته باشید که این راهنمایی‌ها از ساده بودن پیروی می‌کنند ولی این به آن معنا نیست که باید قدرت آن‌ها را کمتر بگیرید. تغییرات کوچک غیرزبانی می‌تواند تفاوت‌های بزرگی در درک و نحوه برقراری ارتباط با دیگران ایجاد کند.

 

آیا شما دوست داشتنی هستید؟

این پرسش ها را هر روز از خود بپرسید

این پرسش ها را هر روز از خود بپرسید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا