آموزش گام به گام تهیه باقلوا پرچمی قزوین

سه‌شنبه 7 شهریور 1402 بازار
باقلوا پرچمی قزوین

طرز تهیه باقلوا پرچمی قزوین

باقلوا یکی از شیرینی‌های سنتی و محبوب در ایران است، به خصوص در مناطق مختلف کشور از جمله قزوین. این شیرینی به صورت لوزی شکل یا پرچمی تهیه می‌شود و اغلب با پسته یا دیگر مغزهای خوراکی تزئین می‌شود. قزوین یکی از شهرهای تاریخی و معروف ایران است که درناحیه شمالی واقع شده است. این شهر از دیرباز به عنوان یکی از مراکز فرهنگی، تاریخی و صنعتی مهم کشور شناخته می‌شود. از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری قزوین می‌توان به مسجد جامع قزوین، عمارت عالی قاپو، موزه‌ها و بازارهای محلی اشاره کرد

باقلوا قزوین یکی از شیرینی‌های خوشمزه و مورد علاقه در ایران است که ترکیبی از طعم‌ها و بافت‌های مختلف را در خود دارد و به عنوان یک خوراکی سنتی مهم در فرهنگ ایرانی محسوب می‌شود. در ادامه با این دستور پخت، در خانه باقلوا پرچمی درست کنید و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

باقلوا قزوین باقلوا چیست؟

باقلوا یک شیرینی سنتی خوشمزه و یک دسر لذیذ است. در ذهنتان لایه نازکی از خمیر با لایه های مغزهای خرد شده آجیل، پودر پسته و پودر بادام و گاهی پودر گردو، با شربتی از عطر گلاب و زعفران را تصور کنید. خوشمزه به نظر می‌رسد، درست است؟ اگر شما هم مثل ما به شیرینی علاقمند باشید حتما دهانتان آب افتاده است.

باقلواها در شهرهای دیگر مثل یزد و تبریز نیز وجود دارند که هرکدام تفاوت هایی در استفاده از مغزهای آجیل و پودر دارچین، هل، میخک و تفاوت در شربت نهایی که استفاده می‌کنند.

 آیا درست کردن باقلوا آسان است؟

این روزها مردم ترجیح می‌دهند باقلوا را از شیرینی فروشی‌ها تهیه کنند. در گذشته اما شکل دیگری بود و یک سنت برای عید نوروز و جشن‌ها به شمار می‌آمد، افراد بزرگ فامیل دو هم جمع شده و با یک دستورالعمل خاص که احتمالا از مادر و مادربزرگ به ارث رسیده بود این باقلوا پرچمی لذیذ را می‌پختند.

در استان قزوین اما هنوز این رسم وجود دارد و در روزهای نزدیک عید در کوچه پس کوچه های شهر بوی گلاب و هل شهر را عطرآگین می‌کند. حال با ما باشید تا این دستور خاص و قدیمی را به شما نیز آموزش دهیم.

 مواد مورد نیاز تهیه خمیر باقلوا قزوین:

  • گلاب ۱ قاشق غذاخوری
  • آب گرم ۲ قاشق غذاخوری
  • زرده تخم مرغ ۱ عدد
  • روغن جامد آب شده ۱ قاشق سوپ خوری
  • آرد الک شده ۱ پیمانه

مواد لازم داخل باقلوا پرچمی :

  • پودر بادام ۵ پیمانه
  • پودر پسته ۳ پیمانه
  • پودر قند ۵ پیمانه
  • زعفران حل شده ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر هل ۱ قاشق غذاخوری

مواد لازم شربت باقلوا قزوین :

  • آب ۱ پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • گلاب دو قاشق غذاخوری

باقلوا پرچمی

تهیه شربت باقلوا یک فرآیند نسبتاً ساده است. شربت باقلوا معمولاً با ترکیب آب ، شکر و گلاب تهیه می‌شود. تمامی مواد را مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا قوام بیاید. همچنین می توانید از چند عدد هل و مقداری زعفران نیز برای خوش طعم شدن شربت استفاده کنید.

آب، روغن و گلاب را در یک میکسر یا کاسه ریخته و خوب مخلوط کنید. در بسیاری از رسپی‌ها یک زرده تخم مرغ هم اضافه می‌کنند. سپس آرد را به تدریج اضافه کرده و مخلوط را ورز دهید تا یک خمیر نرم و لطیف تشکیل شود. در این مرحله حدود دو ساعت در دمای محیط به خمیر استراحت دهید، بهتر است خمیر را در داخل یک کیسه فریزر قرار دهید.

پس از استراحت خمیر آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده وبا وردنه باز کرده  و به شکل نازکی به اندازه تابه یا قالب باز کنید. سپس قالب را با روغن چرب و خمیر باز شده را در کف قالب قرار می‌دهیم. قند بادام ( مخلوط پودر بادام و پودر قند ) را به سه قسمت تقسیم می‌کنیم و اولین قسمت را روی خمیر ریخته و با گوشتکوب می‌کوبیم تا صاف شود.

لایه بعدی از مخلوط قند بادام زعفرانی ریخته مجدد سطح آنرا صاف کرده و می کوبیم در مرحله آخر از مخلوط پودر پسته و قند بادام سفید استفاده می‌کنیم. در این مرحله 2 قاشق روغن ریخته و برای انسجام مواد خوب با گوشتکوب می‌کوبیم. بعد از آماده کردن لایه‌های باقلوا پرچمی، لایه نازک خمیر که با وردنه باز کردید را روی مخلوط قند و بادام و پودرپسته قرار داده و اضافه خمیر را از اطراف قالب برش میزنیم. الان نوبت برش باقلوا است که باید به شکل لوزی برش زده شود و گاهی برای اینکه لوزی‌ها دقیق باشند با خط کش این کار انجام می‌شود.

فر را پیش از این با دمای ۱۸۰ تا ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. قالب را درطبقه وسط فر قراردهید و زمانی که کناره‌ها و سطح خمیر طلایی شد آماده است. پس از خروج باقلوا نوبت شربتی است که از قبل آماده کردیم و خنک شده و در چند نوبت به روی باقلوا می‌ریزیم. توجه کنید اگر شربت گرم باشد ممکن است باقلوا خمیر شود. الان زمانی است که باید به باقلوا استراحت دهید و پس از سرد شدن در ظرف مورد نظر قرار داده و با خلال پسته قزوین و خلال بادام درختی  سبز سرو کنید.

باقلوا پرچمی قزوین به عنوان یک شیرینی سنتی و مهم در فرهنگ ایرانی، در مناسبت‌های مختلف به ویژه در مراسم‌های سنتی، جشن‌های خانوادگی و رویدادهای مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در جشن‌های خانوادگی مانند عید، تولد، عقد و مراسم‌های عزاداری خانوادگی، باقلوا جزو منوی مهم شیرینی‌های انتخابی است.

باقلوا پرچمی در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های محلی نیز به عنوان یک نماد محلی و فرهنگی مورد تقدیر و قرار می‌گیرد.

مجموعه گلپسته(golpesteh.com) فعالیت خود را از سال 1395 در زمینه تولید و فرآوری انواع آجیل، خشکبار و مواد اولیه شیرینی، شکلات، بستنی آغاز نموده است. و شما می‌توانید بهترین مواد برای تهیه شیرینی و کیک و انواع آجیل با کیفیت را با ضمانت مرجوعی و بازگشت از این فروشگاه تهیه نمایید.

مزایای خرید اینترنتی پوشاک زنانه چیست؟

بیوگرافی علی مبارکی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا