سلامت قلب / 15 غذاهای سالم برای قلب مفید است

چهارشنبه 10 دی 1399 سلامت
سلامت قلب

سلامت قلب

در حالی که باید از هر عضوی در بدن مراقبت شود ، قلب جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص می دهد. آنچه برای قلب مفید است می تواند برای کل بدن مفید باشد و عکس آن نیز به همان اندازه درست است.

اثرات یک رژیم غذایی ناسالم برای قلب قطعاً برای کل بدن ناسالم است. با تغییر شیوه زندگی مانند بیماری های قلبی ، دیابت ، چاقی و سکته مغزی در حال افزایش است ، اهمیت داشتن رژیم غذایی سالم برای قلب همه سطوح جدید اهمیت را به خود اختصاص داده است.

 برخی از غذاهای سالم برای قلب است

۱-ماهی های چرب:

ماهی های آزاد ، ساردین و ماهی خال مخالی مملو از مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند و خطر تجمع پلاک های شریانی را کاهش می دهند. آنها همچنین غنی از آنتی اکسیدان هستند. خوردن ماهی حداقل دو بار در هفته توصیه می شود. برای افراد غیر ماهی خوار ، مکمل های اسیدهای چرب امگا 3 توصیه می شود.

غذاهای سالم برای قلب

غذاهای سالم برای قلب

۲-بلغور جو دوسر:

جو دو سر دوباره غنی از اسیدهای چرب امگا 3 ، فولات و پتاسیم است. همچنین غنی از فیبر محلول است و اعتقاد بر این است که کلسترول بد خون را کاهش می دهد و عروق را از پلاک دور نگه می دارد. کلسترول موجود در سیستم هضم را خیس کرده و به مدیریت کلسترول کمک می کند.

غذاهای سالم برای قلب

غذاهای سالم برای قلب

۳-آووکادو:

این میوه خامه ای دارای چربی های اشباع نشده تک است که به کاهش سطح کلسترول بد خون و بهبود سطح کلسترول خوب کمک می کند. آنها همچنین جذب سایر کاروتنوئیدها مانند لیکوپن و بتاکاروتن را که بسیار دوستانه قلب هستند نیز بهبود می بخشند.

آووکادو برای سلامت قلب

آووکادو برای سلامت قلب

۴-روغن آووکادو

حاوی مقادیر بالای اسید اولئیک است که به عنوان پایین آورنده کلسترول بالای خون است . روغن آووکادو با کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید بالا خون برای سلامت قلب و عروق و جلوگیری از حمله قلبی و سکته قلبی مفید می باشد .

روغن آووکادو برای سلامت قلب

روغن آووکادو برای سلامت قلب

۵-توت:

زغال اخته ، توت فرنگی و سایر توت ها خطر حمله قلبی را تقریباً یک سوم کاهش می دهند. این مواد غنی از ترکیباتی مانند آنتوسیانین و فلاونوئیدها هستند که آنتی اکسیدان های اثبات شده ای هستند. آنها رگهای خونی را شل می کنند و فشار خون را کاهش می دهند و بروز حملات قلبی را کاهش می دهند.

توت برای سلامت قلب

توت برای سلامت قلب

۶-شکلات تلخ:

شکلات حاوی 60-70٪ کاکائو سرشار از پلی فنول است که به فشار خون ، لخته شدن و التهاب کمک می کند.شکلات تیره سرشار از فلاونوئید است؛ آنتی اکسیدانی که براساس مطالعات پزشکی از سیستم عروقی، قلب و مغز محافظت می کند

شکلات برای سلامت قلب

شکلات برای سلامت قلب

۷-روغن زیتون:

مملو از چربی های اشباع نشده ، این امر به کاهش سطح کلسترول بد خون و کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند. تنوع بسیار بکر برای پخت و پز به جای روغن های گیاهی معمولی ترجیح داده می شود.

غذاهای سالم برای قلب

غذاهای سالم برای قلب

۸-آجیل و دانه ها:

بادام ، گردو ، پسته ، بادام زمینی و آجیل ماکادمیا مملو از چربی های مونو و چند غیر اشباع ، فیبر و ویتامین E است.

آجیل ها برای سلامت قلب

آجیل ها برای سلامت قلب

۹-انار:

این میوه حاوی آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات دوستدار قلب مانند پلی فنل ها و آنتوسیانین ها است که مانع سخت شدن شریان ها می شود. آب انار را موثر در پيشگيري از بيماري هاي قلبي، سكته و حمله قلبي برشمرد

يك ليوان آب انار حدود 40 درصد ويتامين C مورد نياز روزانه شما را تأمين مي كند و منبع خوبي از ويتامين هاي A،E و اسيدفوليك است.
مقدار آنتي اكسيدان موجود در آب انار حتي 3 برابر چاي سبز است كه در واقع آب انار يكي از غني ترين منابع پلي فنول ها بوده كه گروهي از آنتي اكسيدان هاي قوي هستند.

انار برای سلامت قلب

انار برای سلامت قلب

۱۰-دانه های کتان:

بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است ، در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی بسیار موثر است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که غذاهای غنی از اسید آلفا لینولئیک مصرف می‌کنند، کمتر در معرض حملات قلبی کُشنده هستند.  و می تواند به بلغور جو دوسر اضافه و یا خورده شود خام ویا  کمی از دانه های خرد شده را روی شیرینی و سالاد می تواند استفاده کنید.

غذاهای سالم برای قلب

غذاهای سالم برای قلب

۱۱-سویا:

محصولات سویا ، از جمله توفو و شیر سویا ، برای افزودن پروتئین و کاهش کلسترول و چربی های اشباع نشده ، فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی ایده آل است.

جایگزینی محصولات حیوانی با سویا باعث افزایش کلسترول خوب نیز در بدن می شود.یافته ها نشان داد مصرف روزانه یک یا دو وعده پروتئین های گیاهی می تواند نشانه های اصلی کلسترول بالا را تا حدود ۵ درصد کاهش دهد.

سویا برای سلامت قلب

سویا برای سلامت قلب

۱۲-حبوبات:

حبوبات ها مانند نخود- عدس-لوبیا ها-ماش و…. سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 ، کلسیم و فیبر محلول هستند.وبرای  سلامت قلب مفید استحبوبات دارای مقدار زیادی پروتین، کربوهیدرات، مواد معدنی مانند:آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین آ می‌باشند.

 

حبوبات برای سلامت قلب

حبوبات برای سلامت قلب

۱۳-اسفناج:

به محتوای غنی فیبر ، فولات ، لوتئین و پتاسیم کمک می کند. در حقیقت ، بیشتر سبزیجات اثر مفیدی دارند.اسفناج یک منبع عالی از لوتئین، فولات (ویتامین B9 ) ، پتاسیم و فیبر است که برای قلب فوق العاده است.

اسفناج برای سلامت قلب

اسفناج برای سلامت قلب

۱۴-چای سبز:

سرشار از آنتی اکسیدان ، خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.چای سبز را به دلیل داشتن موادی مانند کاتچین ضدسرطان و آنتی‌اکسیدان دارای خواص دارویی مفید می‌دانند، که نسبت به آنتی‌اکسیدان‌های معروفی چون ویتامین‌های C و E بسیار قوی‌تر عمل می‌کند.

چای سبز برای سلامت قلب

چای سبز برای سلامت قلب

۱۵-مرکبات :

مرکبات شامل فیبر فراوان، پتاسیم و مواد ضدکلسترول است که به تنظیم فشارخون کمک می‌کند. یک پرتقال متوسط حدود 62 کالری انرژی و 3 گرم فیبر دارد.میوه مرکبات غنی از پکتین است که باعث از بین رفتن جذب کلسترول، فلاونوئید می شود که باعث کاهش فشار خون و التهاب شریان ها می شود

مرکبات برای سلامت قلب

مرکبات برای سلامت قلب

بازدیدکنندگان : ۶۲ نفر
saratan colon

سرطان روده ی بزرگ/ 7روش تشخیص سرطان روده ی بزرگ

ybosat

پبوست چیست ؟ عوارض یبوست و درمان آن

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا
logo-samandehi