پروستات و بیماری های شایع در مردان

پنج‌شنبه 12 خرداد 1401 بازار

برخی از بیماری‌ها مخصوص آقایان است و سلامت ایشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تفاوت‌های جنسیتی بین آقایان و خانم‌ها موجب شده است برخی امراض منحصرا در آقایان دیده شود. در حال حاضر به دلیل کمبود آگاهی و وجود الگوهای اشتباه رفتاری در محیط کار و زندگی شخصی، بک بحران در حوزه سلامت آقایان به وجود آمده است که در حال پیشروی است.

پروستات و اختلالات مربوط به آن

پروستات، غده ای است به اندازه گردو که بین مثانه و آلت تناسلی قرار گرفته است. این غده درست در جلوی راست روده قرار دارد. مجرای ادرار از مثانه به سمت آلت تناسلی و از میان غده پروستات می‌گذرد و از این طریق ادرار از بدن خارج می‌شود. غده پروستات مایعی ترشح می‌کند که از اسپرم‌ها محافظت کرده و مواد مغذی مورد نیاز را به آنها می‌رساند.

تعداد کمی از مردان تا سن 50 سالگی دچار علائم پروستات مانند مشکل در دفع ادرار، سوزش به هنگام ادرار، انزال دردناک و درد در کمر و لگن می شوند. این علائم بیشتر در مردان بالای 50 سال شایع است. (https://drvariani.ir/?p=29389)

اختلالات و بیماری‌های مربوط به پروستات

  • پروستاتیت : پروستاتیت التهاب پروستات می‌باشد که گاهی به علت عفونت ایجاد می‌شود و معمولا با مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌گردد.
  • بزرگ شدن پروستات:  این اختلال که با عنوان هایپرتروفی خوش خیم پروستات نیز شناخته می‌شود، تقریبا در تمام مردان بالای 50 سال دیده می‌شود. نشانه بالینی آن، سختی بیمار در دفع ادرار با افزایش سن، می باشد. مصرف دارو و یا عمل جراحی می‌تواند این مشکل را درمان کند. افرادی که بزرگی پروستات دارند، ممکن است مجبور شوند چندین بار دفع ادرار داشته باشند و زمانی که اجابت مزاج می کنند، شاهد جریان ضعیفی از دفع ادرار بوده و احساس می‌کنند که حتی بعد از انجام عمل دفع، هنوز مثانه شان به طور کامل خالی نشده است. پزشک شما ممکن است که تنها به کنترل این عارضه با استفاده از داروهایی نظیر آلفا بلاکرها بپردازد. در شرایط شدیدتر و وخیم‌تر این بیماری، پزشک انجام عمل جراحی را توصیه می‌کند.
  • سرطان پروستات:  یکی از شایع ترین موارد سرطان های گزارش شده در مردان، سرطان پروستات است( علاوه بر سرطان پوست که آن هم آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است). البته در نظر داشته باشید که از هر 41 مرد، یک نفر به علت سرطان پروستات فوت می کند. عمل جراحی، پرتودرمانی، هورمون تراپی و البته شیمی درمانی، از جمله روش های مختلف درمان این سرطان محسوب می شوند. تعدادی از بیماران هستند که مایلند تا مدتی برای درمان اقدام نکنند که به این اقدام، درمان انتظاری یا انتظار آگاهانه( watchful waiting) گفته می شود.

اختلالات مربوط به کلیه

کلیه ها، دوعضو لوبیایی شکل در طرفین ستون فقرات هستند که در ناحیه تحتانی قفسه سینه قرار گرفته‌اند. هر کلیه، اندازه ای بین 4 تا 5 اینچ دارد.  بیماری‌های مختلفی وجود دارد که هم زنان و هم مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ با این وجود، برخی از بیماری‌های مربوط به کلیه تنها مختص آقایان می‌باشند.

سنگ کلیه

سنگ کلیه، در واقع رسوبات ترکیبات معدنی موجود در ادرار است. این رسوبات باعث تولید توده‌های سختی می‌شوند که به هنگام عبور از مجاری ادراری ایجاد درد می‌کنند. متاسفانه، این عارضه به دلیل بزرگ شدن پروستات در مردان بالای 50 سال بیشتر اتفاق می‌افتد.

علائم سنگ کلیه شامل تیرگی ادرار، ادرار بدبو، کاهش میزان ادرار، تکرر ادرار و حالت تهوع و استفراغ می باشد.(برای آشنایی بیشتر با دیگر علائم سنگ کلیه و روش های درمانی آن می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.) سنگ کلیه، سبب اختلال در دفع ادرار شده و دردی شدید ایجاد می‌کند. برخی از بیماران بدون درمان، سنگ های کلیه را دفع می‌کنند؛ اما سنگ های بزرگ‌تر، سبب انسداد کامل شده و مشکل زا خواهند بود.

سرطان کلیه

قرار گیری در معرض مواد شیمایی خطرناک در محیط کار و همچنین سیگار کشیدن، به عنوان دو عامل شایع در ایجاد سرطان کلیه در آقایان شناخته می شوند. در صورتی که شاهد خون در ادرار خود هستید و یا دچار درد شدید و ناگهانی کمر بوده، تب و کاهش وزن ناخواسته را تجربه می کنید و یا اینکه به صورت مفرط احساس خستگی دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دیگر اختلالات و بیماری‌های شایع در آقایان

واریکوسل

واریکوسل یا واریس بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های بیضه آقایان بزرگ و متورم می‌شوند. این بیماری شبیه به رگ‌های واریس پا می‌باشد. واریکوسل ارتباط زیادی با ناباروری در آقایان دارد. درمان‌های مختلفی برای درمان این عارضه به منظور افزایش باروری در ایشان انجام می‌شود.

فتق کشاله ران

این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره تحتانی شکم ضعیف یا آسیب دیده باشد. روده‌ها به کانال ایگنوئینال فشار وارد می‌کنند و این فشار سبب ایجاد برآمدگی بسیار دردناکی در ناحیه کشاله ران می‌شود. مردان هشت تا ده برابر، بیش تر مستعد ایجاد فتق در این ناحیه هستند.

دیابت

در شرایط داشتن وزنی سالم و کنترل شده، مردان نسبت به زنان، بیشتر در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. در واقع علت این امر آن است که تراکم چربی در شکم مردان نسبت به زنان بیشتر بوده و این خود دلیلی بر ابتلا به بیماری های مزمن می‌باشد.  با مدیریت و کنترل وزن  و همچنین انجام فعالیت‌‌های ورزشی می‌توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

اختلال در نعوظ

این نوع اختلالات، با افزایش سن در مردان بیشتر شایع می‌باشد(به خصوص افرادی که بالای 75 سال هستند)؛ با این اوصاف، نمی توان گفت که وجود این گونه اختلالات بر فعالیت های جنسی این بیماران تاثیر خواهد داشت. استفاده از دارو، ترک سیگار و کاهش مصرف مشروبات الکلی خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. با این وجود، در صورت بروز علائم بهتر است به پزشک مراجعه کنید، چرا که این علائم ممکن است مربوط به بیماری دیابت و با فشار خون بالا باشند.

خطرات سلامتی در آقایان در طول زمان

مردان در طی دو دهه بیست و سی سالگی خود، در بهترین شرایط فیزیکی و فیزیولوژی جسمانی قرار دارند. در این مدت، اغلب به گونه‌ای به بلوغ فکری رسیده و از انجام اقدامات خطرزا، اجتناب می کنند. بااین اوصاف، هنوز هم مردان بیش‌تر در خطر امراض مربوط به مصرف نوشیدنی های الکی، استعمال دخانیات و همچنین مرگ و میر در اثر تصادفات قرار دارند.

مردان، طی دوره دهه چهل و پنجاه سالگی، میزان تولید هورمون تستوسترون در بدن آنها کاهش یافته، عضلاتشان ضعیف شده و اغلب مستعد افزایش وزن هستند. ریسک ابتلا به اختلالات قلبی – عروقی، فشارخون و ابتلا به دیابت در این دوره، بیش تر خواهد بود. در بیانی اجمالی، مردان در مقایسه با زنان، ده سال زودتر به امراض قلبی- عروقی  مبتلا می‌گردند. طبق آمار، از هر چهار مرد یک نفر به علت امراض قلبی- عروقی جان خود را از دست می دهد.

تولید هورمون تستوسترون در بدن آقایان هیچ وقت متوقف نمی‌شود، اگرچه با افزایش سن میزان تولید این هورمون کاهش پیدا می‌کند. از تبعات کاهش این هورمون، ریزش مو و هایپرتروفی پروستات است که می توان در دهه 70و 80 سالگی، شاهد آن بود. در سنین بالاتر اغلب مردان میزان فعالیت فیزیکی شان کاهش یافته و به کالری کمتری نیاز خواهند داشت. از طرفی دیگر، به دلیل کاهش سرعت جذب مواد مغذی در این دوره، می بایست سالمندان به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشند.

چکاپ و انجام منظم تست‌ های غربالگری

آقایان چندان متمایل به انجام تست های غربالگری نیستند، مگراینکه ضرورت انجام این تست ها پیش بیاید. طبق آمار، نزدیک به 38 درصد از مردان، تنها در زمان وخامت حال خود و بروز انواع امراض، به پزشک مراجعه می کنند. طبق آمار، 55درصد از مردان در طول یک سال برای تست و معاینه، به پزشک مراجعه نمی‌کنند؛ در حالیکه 40 درصد از همین افراد دارای یک یا چند علائم مربوط به بیماری‌های مختلف بوده‌اند.

در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه ، پزشکان می‌توانند با بکارگیری اقدامات پیشگیرانه و یا درمانی مناسب بسیاری از امراض را درمان کنند. در صورت تشخیص سریع امراضی مانند اختلالات قلبی- عروقی و یا سرطان روده، پزشک می‌تواند به طور موثر شخص بیمار را درمان کند.

جالب توجه است که مردان متاهل نسبت به افراد مجرد، بیشتر برای چکاپ و اقدامات پیشگیرانه به پزشک مراجعه می‌کنند. مراجعه منظم به پزشک سبب می شود که در مراحل اولیه، بیماری های خطرناک و یا دیگر اختلالاتی با خطر کم‌ تر، تشخیص داده شده و اقدامات موثر درمانی برای این امراض در نظر گرفته شود.

آیا مسواک برقی از مسواک معمولی بهتر است؟

استعلام قیمت و هزینه تمام شده طراحی سایت حرفه ای و هزینه سئو وب سایت به صورت تضمینی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا